Above the Fold (ATF) – czym jest i dlaczego ma znaczenie?

Spis Treści:

Strona internetowa składa się z wielu elementów, a każdy z nich powinien zostać dopracowany do perfekcji. Po to, by z jednej strony przyciągać uwagę użytkowników i zachęcać ich do częstych odwiedzin, a z drugiej – pod kątem pozycjonowania. Według wielu specjalistów z zakresu SEO i marketingu najważniejsza jest część nazywana Above the Fold, którą internauta widzi zaraz po załadowaniu się strony. Dlaczego ma duże znaczenie i co powinna zawierać?

Czym jest Above the Fold?

Above the Fold (z ang. nad linią zgięcia) to pierwszy obszar strony internetowej, jaki użytkownik widzi po jej załadowaniu (bez konieczności scrollowania).

Wszystko to, co znajduje się poniżej, nazywane jest Below the Fold.

Pojęcie to powstało w wyniku rozwoju prasy drukowanej i odnosiło się do zdjęć oraz artykułów, które umieszczano w górnej części pierwszej strony gazet lub czasopism. Wraz z postępem cyfrowego świata przeniosło się do Internetu i wciąż ma ogromne znaczenie. Okazuje się bowiem, że to, co użytkownik zobaczy po zładowaniu się witryny, ma decydujący wpływ na jego decyzję o pozostaniu na stronie lub jej opuszczeniu.

W praktyce najważniejszym zadaniem Above the Fold jest przyciąganie uwagi internautów i zachęcanie ich do dalszego przeglądania serwisu (zarówno na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym). W związku z tym musi zawierać najważniejsze informacje podane w odpowiedniej, skondensowanej formie.

Dlaczego Above the Fold jest tak istotne?

Above the Fold na stronach internetowych, podobnie jak w przypadku prasy drukowanej, ma zaciekawiać, przyciągać uwagę i skłaniać do dalszego przeglądania witryny.

Dawniej jakość tej sekcji wpływała na sprzedaż gazety, a dzisiaj jej celem jest wydłużanie sesji oraz generowanie konwersji. Im ciekawsze Above the Fold, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik nie zamknie zakładki i nie ucieknie do konkurencji.

To jednak nie wszystko. Above the Fold jest bardzo ważnym źródłem informacji – znajdujące się w tej części krótkie opisy oferty, nagłówki czy elementy wizualne pozwalają użytkownikowi dowiedzieć się, jaka jest tematyka strony i czy znajdzie na niej coś interesującego. Sekcja skłania także do kontaktu z firmą albo podjęcia konkretnych działań (dzięki umieszczeniu w niej numeru telefonu, adresu e-mail, a także przycisków call to action).

Nie bez znaczenia jest również fakt, że ATF ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny. To właśnie ta część strony jest w pierwszej kolejności analizowana przez roboty Google i ułatwia im indeksowanie witryny. Dlatego tak istotne jest, by zamieścić w niej odpowiednie nagłówki oraz słowa kluczowe – bez tego działanie SEO może okazać się o wiele mniej efektywne.

Jak powinno wyglądać Above the Fold?

Above the Fold powinno składać się z kilku elementów. Ich odpowiednia optymalizacja pozwoli Ci z jednej strony zdobyć uwagę użytkowników, a z drugiej dostosować się do wymogów wyszukiwarki.

  1. Tytuł strony. Powinien informować o tematyce strony, a także zawierać naturalnie wplecione słowo kluczowe.
  2. Nagłówki. To najlepszy sposób na przyciągnięcie uwagi i umieszczenie słów kluczowych. Dzięki nagłówkom poinformujesz użytkowników oraz roboty Google, jakie sekcje znajdują się na stronie i ułatwisz im przemieszczanie się po witrynie.
  3. Zdjęcia i grafiki. Elementy wizualne stanowią bardzo istotny element ATF, pełniąc nie tylko funkcję informacyjną, lecz także przyciągając wzrok oraz uatrakcyjniając tę część strony. Zadbaj o to, by ich jakość była jak najwyższa!
  4. Call to action. Popularne CTA pomogą Ci generować konwersje – to przyciski nawołujące do konkretnych działań („Kup teraz”, „Zamów”, „Napisz” itd.), które warto umieścić w widocznych miejscach.
  5. Najważniejsze informacje. W Above the Fold warto krótko, ale konkretnie powiedzieć więcej o ofercie, a także zaletach kluczowych produktów lub usług. To właśnie dzięki wysokiej jakości treściom w tej części zachęcisz użytkowników do dalszego przeglądania witryny i dasz im gwarancję, że odwiedzenie Twojej strony była świetną decyzją.
  6. Dane kontaktowe. Mowa tu zwłaszcza o numerze telefonu i adresie e-mail, dzięki którym użytkownik błyskawicznie skontaktuje się z Tobą bez konieczności dalszego przewijania strony.

Projektując Above the Fold, warto zadbać o atrakcyjny design tej części strony oraz dostosować ją do każdej rozdzielczości, by wyświetlała się prawidłowo zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

Podsumowanie

  • Above the Fold to górna część strony, którą użytkownik widzi od razu po załadowaniu się witryny.
  • Jakość Above the Fold decyduje o tym, czy użytkownik pozostanie na Twojej stronie, czy szybko ucieknie do konkurencji.
  • Dzięki odpowiedniej optymalizacji ATF wydłużysz długość sekcji, zwiększysz konwersje oraz usprawnisz działania SEO.
  • Najważniejsze elementy ATF to tytuł, nagłówki, elementy wizualne, CTA, istotne informacje o stronie/ofercie oraz dane kontaktowe.
  • Pamiętaj, by zawsze sprawdzić, czy ATF wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

15.06.2024 Korekta & Redakcja
14.06.2024 Porady & Ciekawostki
13.06.2024 Marketing
12.06.2024 Porady & Ciekawostki
11.06.2024 Marketing
10.06.2024 Porady & Ciekawostki
07.06.2024 Korekta & Redakcja
06.06.2024 Copywriting
05.06.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu