Agencja marketingowa – jak może zmienić Twoje podejście do biznesu?
Skuteczne dotarcie z usługami do właściwej grupy docelowej to marzenie każdej firmy. W dobie rosnącej konkurencyjności oraz zmieniających się trendów tradycyjne sposoby komunikacji mogą być jednak niewystarczające. W takich sytuacjach swoją pomoc oferują m.in agencje marketingowe. Czym jest agencja marketingowa, jak może wpłynąć na wizerunek firmy i jacy specjaliści mogą w niej pracować?
Co nazywamy agencją marketingową?
Agencja marketingowa to miejsce świadczenia usług promujących firmę lub markę. Zazwyczaj ma określoną specjalizację w jednej lub kilku dziedzinach.
Czym zajmuje się agencja marketingowa?
Agencje przyjmują różne profile działalności. Zajmują się przede wszystkim doradztwem w zakresie analizy rynku, grupy docelowej, strategii komunikacyjnej czy strategii marki. Niektóre zawężają swoją specjalizację do jednej lub dwóch dziedzin, na przykład obsługi mediów społecznościowych, pozycjonowania w wynikach wyszukiwania, content marketingu czy digital marketingu.
Kogo zatrudnia agencja marketingowa?
Dobór osób w agencji ściśle wiąże się ze świadczonymi usługami. Agencje reklamowe będą opierać się zarówno na specjalistach od sprzedaży i obsługi klienta, jak i pracownikach kreatywnych: twórcach treści wideo, graficznych, tekstowych. Często rolę wspierającą przyjmują w nich eksperci od analizy rynku oraz budowania świadomości marki, którzy pełnią kluczową rolę w tworzeniu strategii, planu komunikacji czy analizy konkurencji.
Z kolei miejsca wyspecjalizowane w online marketingu skupiają wokół siebie specjalistów od pozycjonowania organicznego i płatnych treści reklamowych. Eksperci w dziedzinie SEM najczęściej obsługują takie serwisy, jak:
- Google Ads,
- Meta Ads,
- Instagram Ads,
- LinkedIn Ads,
- Allegro Ads.
Niektóre agencje digital marketingu zajmują się również performance marketingiem, który skupia się na jak najlepszych wynikach poszczególnych kampanii. Aby wybrać właściwą drogę, kontakt ze specjalistą może okazać się niezbędny.
Przeczytaj również
Jak nawiązać współpracę z agencją marketingową?
Rozpoczęcie współpracy z agencją to ważny krok, do którego warto się przygotować. Przedstawimy Wam etapy, których nie można pominąć.
Sprecyzuj swoje oczekiwania
Nic tak nie utrudnia współpracy, jak brak jasno określonych oczekiwań klienta. A co, jeśli trudno wybrać te najważniejsze? Wtedy warto to zakomunikować przy pierwszym kontakcie. Niektóre agencje posługują się gotowymi kwestionariuszami, które pozwalają pozyskać informacje niezbędne do stworzenia oferty.
Znajdź właściwe miejsce
Wybór agencji z właściwym profilem działalności to tylko połowa sukcesu. Równie ważne są inne czynniki, takie jak:
- lokalizacja siedziby – w wielu sytuacjach możliwość bezpośredniego kontaktu z agencją pozytywnie wpływa na komunikację;
- przykłady realizacji – poznanie metod działania agencji pomoże w ostatecznej decyzji o współpracy;
- opinie innych klientów – przydatne mogą okazać się zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty tych ocen;
- pierwsze wrażenie – warto wziąć je pod uwagę w razie wątpliwości.
Zadbaj o treść briefu
Jeśli pierwszy kontakt z agencją przebiegnie pozytywnie, kolejnym etapem jest stworzenie briefu. To dokument określający szczegółowe potrzeby, oczekiwania oraz możliwości klienta. Zawiera się w nim:
- planowany czas działań;
- deklarowany budżet;
- zasady udzielenia dostępów do danych firmowych;
- proponowane KPI – tzw. key performance index, czyli wskaźniki potwierdzające postęp w osiąganiu celów; przykładowe wskaźniki to ROI (ang. return on investment), liczba konwersji czy też ranking widoczności w bezpłatnych i płatnych wynikach wyszukiwania.
Bądź w kontakcie
Udana współpraca wymaga stałego kontaktu po obu stronach. W agencji marketingowej klientowi przypisywany jest opiekun (ang. account). Jeden account może zajmować się kilkoma projektami równocześnie. Najczęstszą formą kontaktu są tak zwane spotkania statusowe. Ich częstotliwość ustalana jest indywidualnie.
Przeczytaj również
Czy warto skorzystać z usług agencji marketingowej?
Skorzystanie z usług agencji marketingowej niesie ze sobą szereg korzyści. Najważniejsze z nich to:
Bieżący kontakt ze specjalistami
Skorzystanie z usług agencji marketingowej daje dostęp do specjalistów z różnych dziedzin marketingu. Jeśli klient precyzyjnie określi swoje potrzeby, firma może na nie odpowiedzieć, dzięki czemu współpraca przebiega sprawnie.
Dostęp do narzędzi marketingowych
Specjaliści od marketingu nie tylko opierają swoje działania na wiedzy i doświadczeniu, ale także stosują narzędzia do porównywania danych. Ich znajomość oraz umiejętność interpretacji statystyk pozwalają na optymalizację kampanii oraz planowanie działań z wyprzedzeniem.
Oszczędność czasu i pieniędzy
Działania marketingowe i wizerunkowe w firmach często są odsuwane na dalszy plan lub organizowane wewnętrznie. W najgorszym wypadku można na tym stracić zarówno wiele cennego czasu, jak i pieniędzy.
Zjawisko przeszacowania budżetu reklamowego często określa się w marketingowym żargonie jako „przepalanie budżetu”. Dlatego wsparcie specjalistów, choć początkowo może wydawać się kosztowne, przyniesie z czasem lepsze i trwalsze rezultaty.
Podsumowanie
- Agencja marketingowa zajmuje się aspektami promocyjnymi i wizerunkowymi na zlecenie klientów.
- Wybór agencji marketingowej powinien przede wszystkim zależeć od profilu jej działalności, lokalizacji, przykładowych realizacji czy opinii klientów.
- Zazwyczaj agencje marketingowe przyjmują ściśle określone specjalizacje.
- W agencjach marketingowych zatrudnieni są różni specjaliści: od pracowników kreatywnych, poprzez strategów, aż po ekspertów ds. SEO i SEM.
- Główne zalety usług agencji marketingowej to dostęp do narzędzi marketingowych i lepsze zarządzenie własnym czasem.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz