Anchor text - jak poprawnie umieścić go w tekście? | Content Writer
poprawne-wykonanie-anchor-text

Anchor text – jak poprawnie umieścić go w tekście?

Jeśli posiadamy na swojej stronie jakiś artykuł generujący znaczącą ilość ruchu na stronie, nie byłoby dobrym wyjściem, by tym „ruchem” obdarować także kilka stron, znajdujących się już na naszej stronie, o pokrewnej tematyce? Zajmuje się tym szeroko rozumiane zagadnienie linkowania wewnętrznego. A jedną z jego odmian jest tzw. anchor text, któremu przyjrzymy się w poniższym artykule.

Czym jest anchor text?

Anchor tekst (tłumacząc dosłownie – tekst „kotwiczący”) to hiperłącze prowadzące do innej części naszej strony wkomponowane w fragment tekstu, nie zaburzające jego semantycznej i gramatycznej zgodności. Czyli po prostu słowo (lub ich zbitka), w których znajduje się odnośnik do innej strony. Anchor text zazwyczaj sformatowany jest wedle wytycznych dotyczących odnośników (wyróżnia się zatem – najczęściej – niebieskim kolorem i podkreśleniem).

Przykład z naszej własnej strony zamieszczamy poniżej:

„Aby określić przyszłość, niezbędna jest wpierw znajomość historii zawodu, jakim jest copywriting.”

Po kliknięciu w słowo „copywriting” przeniesiemy się na stronę dotyczącą usług copywritingu, choc sama treść sugeruje raczej wstęp do zarysu copywritingu jako profesji.

Anchor text jest prostym i skutecznym sposobem na zwiększenie ruchu organicznego na naszej stronie poprzez sugerowanie czytelnikowi stron o pokrewnej tematyce. Chcąc je sprawdzić, kliknie w anchor, przenosząc się na inną podstronę. Może on także odnosić się do zupełnie innej strony. Zanim powiemy, jak je skutecznie umieszczać, przyjrzyjmy się najpierw ich rodzajom.

Jakie są ich rodzaje?

Poniżej zaprezentujemy poszczególne typy anchorów, posługując się adresem (i odnośnikami) wewnątrz naszej strony jako przykładami. Wyróżniamy je na podstawie tekstu, w który wkomponowany jest odnośnik.

  • Nazwa marki – czyli nazwa naszej strony – w naszym przypadku Content Writer;
  • link URL – bezpośrednie umieszczenie całego kodu URL (https://contentwriter.pl/) w tekście. Nie jest jednak – ze stylistycznego punktu widzenia – eleganckie rozwiązanie;
  • tytuł artykułu, produktu czy usługi – np. „Przeczytaj także: Cele marketingowe – jak je ustalić? Na co zwracać uwagę?„;
  • fraza kluczowa – przykład tego zaprezentowano już powyżej;
  • podobna lub zbliżona znaczeniem fraza kluczowa – pozwoli nam na uniknięcie powtórzeń w tekście, który musi wszak spełniać także podstawowe kryteria stylistyczne (np. „dowiedz się, co warto dodawać na swojej stronie„);
  • slogan – przykładowo „Kup teraz!”, „Kliknij tutaj!”, „Zobacz więcej” – linki tego typu odstają od reszty tekstu i nie przekazują sobą żadnych konkretnych informacji, dlatego też nie zalecamy ich stosowania.

Jak używać anchor text?

Jak widać powyżej, ich rodzajów może być całkiem sporo, jednakże do ich ilości w jednym tekście należy podchodzić z rozwagą. Przede wszystkim należy zadbać o naturalność pierwotnego tekstu i jego stylistyczną spójność – nie powinniśmy starać się upchnąć ich jak najwięcej na przestrzeni pojedynczego artykułu; najlepiej linkować strony, które są tematycznie pokrewne lub które generują na naszej stronie znaczący procent ruchu. Warto także sprawdzić, czy podobne słowa kluczowe nie przewijają się już na naszej stronie – wtedy użycie anchor text celem ich podlinkowania wydaje się uzasadnione. Dodatkowo, jeśli piszemy o czymś artykuł, warto użyć ich do odesłania czytelnika do stron wyjaśniających używane przez nas pojęcia.

Dobry anchor text powinien być naturalnie wkomponowany w tekst, nienachalny i uzasadniony. Jeśli spełnia te trzy proste kryteria, możemy go spokojnie umieścić. Pamiętajmy, że nagminne naginanie zasad stylistycznych i gramatycznych celem umieszczenia anchora „na siłę” nie umknie pewnie algorytmom Google i może skutkować obniżeniem oceny naszej strony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *