Anchor text – jak poprawnie umieścić go w tekście?

Spis Treści:

W procesie pozycjonowania witryny internetowej ważną rolę odgrywa linkowanie – zarówno zewnętrzne (linki przychodzące z innych stron), jak i wewnętrzne (w obrębie tej samej strony). Z linkowaniem bezpośrednio związane są teksty zakotwiczenia, czyli anchory. Czym one są i jak powinny wyglądać?

Czym jest anchor text?

Anchor text (tłumacząc dosłownie – tekst kotwiczący) to hiperłącze prowadzące do innej strony, wkomponowane w fragment tekstu.

Zawarte są one w kodzie HTML pomiędzy znacznikami <a>, np. <a href=”https://adres-strony.pl/”>anchor text</a>.

Anchor text zazwyczaj wyróżnia się innym kolorem i podkreśleniem. Po kliknięciu w taki odnośnik użytkownik zostanie przeniesiony do obcej witryny (linkowanie zewnętrzne) lub innej strony w obrębie tej samej witryny (linkowanie wewnętrzne).

Przykład:

Aby to zobrazować, umieścimy teraz anchor text kierujący do naszego artykułu o linkowaniu wewnętrznym.

Anchor text – rodzaje

Poniżej zaprezentujemy poszczególne typy anchorów, posługując się przykładami z naszej strony. Wyróżniamy je na podstawie tekstu, w który wkomponowany jest odnośnik.

  • Anchor brandowy – czyli nazwa strony, np. Content Writer;
  • Adres URL – bezpośrednie umieszczenie całego kodu URL w tekście, np. https://contentwriter.pl/;
  • Exact match – ściśle dopasowane słowo kluczowe, np. agencja copywriterska;
  • Patrial match – odmieniona lub rozbudowana o dodatkowe słowa fraza kluczowa, np. agencji copywriterskiej z Poznania;
  • Zero match – odnośnik nawigacyjny, który nie zawiera słów kluczowych, np. tutaj, zobacz;
  • Anchor graficzny – link do strony internetowej może zawierać również grafika, logo czy zdjęcie. W takim przypadku umieszcza się odnośnik z adresem URL.

Anchor text – jak go używać?

Jak widać powyżej, rodzajów anchor textów jest sporo, jednakże do ich liczby w jednym tekście trzeba podchodzić z rozwagą. Przede wszystkim warto zadbać o naturalność treści i jej stylistyczną spójność – przykładowo nie polecamy pisać „Sprawdź najlepszą restauracja sushi Warszawa”, nie jest to bowiem atrakcyjne ani dla użytkowników, ani dla robotów wyszukiwarek.

W przypadku linkowania wewnętrznego najlepiej kierować do miejsc, które są powiązane z tematem danego artykułu lub podstrony – jeśli więc piszesz o czymś tekst, warto użyć anchorów do odesłania czytelnika do stron wyjaśniających używane pojęcia lub rozwijających dane zagadnienie.

O linkowaniu zewnętrznym z kolei możesz przeczytać w tym artykule: Link building – jakie są rodzaje linków i jak je zdobywać?

Podsumowując, dobry anchor text powinien być naturalnie wkomponowany w tekst, nienachalny i uzasadniony. Jeśli spełnia te trzy proste kryteria, możesz go spokojnie umieścić. Pamiętaj, że nagminne naginanie zasad stylistycznych i gramatycznych celem umieszczenia anchora „na siłę” nie umknie algorytmom Google i może skutkować obniżeniem oceny Twojej strony.

Podsumowanie

  • Anchor text to hiperłącze prowadzące do innej strony, wkomponowane w fragment tekstu. Zazwyczaj wyróżnia się go innym kolorem i podkreśleniem.
  • Wyróżniamy kilka rodzajów anchorów, m.in. anchor brandowy, adres URL, patrial match, zero match.
  • Anchor text musi być uzasadniony nienachalny i naturalnie wkomponowany w tekst.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Jan Susmaga

Z wykształcenia - filolog/językoznawca, z aktualnego zawodu - korektor i copywriter, z zainteresowania - wszystko po trochu. Lubi pisać, czytać zarówno prozę, jak i literaturę faktu (głównie naukową), oglądać horrory, trenować sztuki walki, próbować nowych rzeczy.

Komentarze

Michał Krawczyński30.08.2021 14:53

Dzięki za kolejną dawkę wiedzy. Tego nigdy dosyć.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu