Anchor text – jak poprawnie umieścić go w tekście?

Jeśli posiadamy na swojej stronie jakiś artykuł generujący znaczącą ilość ruchu na stronie, nie byłoby dobrym wyjściem, by tym „ruchem” obdarować także kilka stron, znajdujących się już na naszej stronie, o pokrewnej tematyce? Zajmuje się tym szeroko rozumiane zagadnienie linkowania wewnętrznego. A jedną z jego odmian jest tzw. anchor text, któremu przyjrzymy się w poniższym artykule.
Czym jest anchor text?
Anchor tekst (tłumacząc dosłownie – tekst „kotwiczący”) to hiperłącze prowadzące do innej części naszej strony wkomponowane w fragment tekstu, nie zaburzające jego semantycznej i gramatycznej zgodności.
Czyli po prostu słowo (lub ich zbitka), w których znajduje się odnośnik do innej strony. Anchor text zazwyczaj sformatowany jest wedle wytycznych dotyczących odnośników (wyróżnia się zatem – najczęściej – niebieskim kolorem i podkreśleniem).
Usługą pisarską, która stale zyskuje na znaczeniu, jest copywriting.
Po kliknięciu w słowo „copywriting” przeniesiemy się na stronę dotyczącą usług copywritingu, choc sama treść sugeruje raczej wstęp do zarysu copywritingu jako profesji.
Anchor text jest prostym i skutecznym sposobem na zwiększenie ruchu organicznego na naszej stronie poprzez sugerowanie czytelnikowi stron o pokrewnej tematyce. Chcąc je sprawdzić, kliknie w anchor, przenosząc się na inną podstronę. Może on także odnosić się do zupełnie innej strony. Zanim powiemy, jak je skutecznie umieszczać, przyjrzyjmy się najpierw ich rodzajom.
Anchor text – rodzaje
Poniżej zaprezentujemy poszczególne typy anchorów, posługując się adresem (i odnośnikami) wewnątrz naszej strony jako przykładami. Wyróżniamy je na podstawie tekstu, w który wkomponowany jest odnośnik.
- Nazwa marki – czyli nazwa naszej strony – w naszym przypadku Content Writer;
- link URL – bezpośrednie umieszczenie całego kodu URL (https://contentwriter.pl/) w tekście. Nie jest to jednak – ze stylistycznego punktu widzenia – eleganckie rozwiązanie;
- tytuł artykułu, produktu czy usługi – np. „Przeczytaj także: Cele marketingowe – jak je ustalić? Na co zwracać uwagę?„;
- fraza kluczowa – przykład tego zaprezentowano już powyżej;
- podobna lub zbliżona znaczeniem fraza kluczowa – pozwoli nam na uniknięcie powtórzeń w tekście, który musi wszak spełniać także podstawowe kryteria stylistyczne (np. „dowiedz się, co warto dodawać na swojej stronie„);
- slogan – przykładowo „Kup teraz!”, „Kliknij tutaj!”, „Zobacz więcej” – linki tego typu odstają od reszty tekstu i nie przekazują sobą żadnych konkretnych informacji, dlatego też nie zalecamy ich stosowania.
Jak używać anchor text?
Jak widać powyżej, ich rodzajów może być całkiem sporo, jednakże do ich ilości w jednym tekście należy podchodzić z rozwagą. Przede wszystkim należy zadbać o naturalność pierwotnego tekstu i jego stylistyczną spójność – nie powinniśmy starać się upchnąć ich jak najwięcej na przestrzeni pojedynczego artykułu; najlepiej linkować strony, które są tematycznie pokrewne lub które generują na naszej stronie znaczący procent ruchu.
Warto także sprawdzić, czy podobne słowa kluczowe nie przewijają się już na naszej stronie – wtedy użycie anchor text celem ich podlinkowania wydaje się uzasadnione. Dodatkowo, jeśli piszemy o czymś artykuł, warto użyć ich do odesłania czytelnika do stron wyjaśniających używane przez nas pojęcia.
Dobry anchor text powinien być naturalnie wkomponowany w tekst, nienachalny i uzasadniony.
Jeśli spełnia te trzy proste kryteria, możemy go spokojnie umieścić. Pamiętajmy, że nagminne naginanie zasad stylistycznych i gramatycznych celem umieszczenia anchora „na siłę” nie umknie pewnie algorytmom Google i może skutkować obniżeniem oceny naszej strony.
Oceń artykuł:
Komentarze
Dzięki za kolejną dawkę wiedzy. Tego nigdy dosyć.