Artykuły blogowe a teksty zapleczowe – jaka jest różnica?

Spis Treści:

    Z każdym dniem Internet dynamicznie powiększa zasób treści. Choć znaczną część stanowią artykuły blogowe, teksty zapleczowe również zajmują pewien ułamek miejsca. Pojawiają się więc pytania – po co tworzy się różne rodzaje treści? Czym się różnią artykuły blogowe od tekstów zapleczowych? W co bardziej opłaca się zainwestować? Jeśli chcesz poznać odpowiedź, przeczytaj ten artykuł!

    Artykuły blogowe a teksty zapleczowe

    Obydwa rodzaje treści są stosunkowo podobne, choć służą do innych celów. Wraz z tym zmienia się ich wydźwięk, a także cena za 1000 znaków.

    Kiedyś teksty zapleczowe uchodziły za treści gorszego sortu, gdyż miały na celu nasycenie strony zapleczowej, by zwiększyć jej wartość i wzmocnić pozycjonowanie. Natomiast o przeszłości artykułów blogowych nie można powiedzieć nic odkrywczego – towarzyszyły początkom Internetu i były pisane zarówno przez amatorów, jak i profesjonalnych pisarzy. Warto jednak wiedzieć, że w ostatnich latach liczba publikacji rośnie lawinowo, a wraz z tym uwaga czytelników staje się coraz cenniejsza.

    Żeby odpowiedzieć na pytanie, czym się różni artykuł blogowy od tekstu zapleczowego, musimy określić ich podstawowe cechy oraz przeznaczenie.

    Artykuły blogowe

    Artykuły blogowe to tematyczne treści umieszczane na stronie blogowej. Są uniwersalne i służą do osiągania wielu celów marketingowych. Mogą zatem różnić się między sobą, a co za tym idzie, przynosić odmienne rezultaty.

    1. Po pierwsze, merytoryczne artykuły budują wizerunek firmy, a także wzmacniają pozycjonowanie poprzez wyświetlanie tekstu w wyszukiwarce. Z tego względu stanowią podstawowe narzędzie w content marketingu, gdzie firmy konkurują ze sobą, publikując fachowe i tematyczne treści.
    2. Po drugie, służą do sprzedaży swoich produktów bądź oferowanych usług. Artykuły blogowe to świetne rozwiązanie, by zdobyć zaufanie czytelnika za pomocą specjalistycznych informacji, a następnie zaprezentować swoją ofertę.
    3. Po trzecie, artykuły sponsorowane budują relacje z innymi firmami, wzmacniając dodatkowo pozycjonowanie i promując firmę wśród nowych grup odbiorców.

    Wzorcowy artykuł blogowy jest ciekawy, przejrzysty i przepełniony rzetelnymi informacjami. Jego funkcją jest odpowiedź na potrzeby użytkowników. Z tego względu główną miarą jego skuteczności jest użyteczność.

    Teksty zapleczowe

    Są to artykuły przeznaczone na stronę zapleczową, która wspiera działania SEO firmy poprzez linkowanie.

    Dzięki temu zabiegowi wzrasta wiarygodność strony macierzystej, co przekłada się na wyższe pozycje w Google’u.

    Wokół tego rodzaju treści narosło wiele mitów oraz dyskusji. Prawdą jest wzrosła ich jakość w ostatnich latach. Wynika to z faktu, że wyszukiwarki promują głównie najlepsze artykuły. Tylko takie materiały zdobywają wartość w oczach algorytmów – zatem teksty zapleczowe muszą cechować się atrakcyjną formą oraz informatywnym charakterem.

    Różnice między treściami

    Zaraz, zaraz… a więc czym różni się tekst zapleczowy od zwykłego artykułu blogowego? Można powiedzieć, że niczym. Jeden i drugi musi stanowić wartościową treść, by realizować swoje cele marketingowe. Każda strata na jakości będzie rzutować na efekty, zatem w teorii jedyną różnicą jest miejsce publikacji: pierwszy trafia na stronę zapleczową, a drugi na bloga.

    W praktyce sprawa wygląda wciąż inaczej – copywriterzy nie poświęcają swojego cennego czasu na to, by za mniejszą stawkę analizować podręczniki i badania podczas tworzenia „zapleczówek”. Dlatego artykuły blogowe wciąż górują pod kątem jakości, gdyż są lepiej płatne, przeznaczone dla większej grupy odbiorców, a także często widnieje pod nimi podpis autora. Te czysto ludzkie czynniki decydują o tym, że teksty zapleczowe nie osiągają poziomu profesjonalnych treści blogowych.

    W teorii jedyną różnicą jest miejsce publikacji: pierwszy tekst trafia na stronę zapleczową, a drugi na bloga.

    Oczywiście są to tylko uogólnienia narzucone przez zewnętrzną, aktualną sytuację na rynku copywriterskim. Wiele artykułów blogowych zostawia wiele do życzenia, a niektóre teksty zapleczowe zawierają naprawdę ciekawe i wyczerpujące informacje. W ostateczności wszystko zależy od umiejętności oraz zawziętości copywritera.

    Podsumowanie:

    • Artykuły blogowe to treści wysokiej jakości, które budują SEO i wizerunek marki, a także angażują czytelników i promują ofertę firmy.
    • Z kolei teksty zapleczowe to informatywne treści, które służą przede wszystkim do pozycjonowania.
    • Choć obydwa rodzaje wymagają profesjonalizmu, by zapewnić skuteczność, rynek rządzi się swoimi prawami. Copywriter zwykle przykłada więcej uwagi do atrakcyjności artykułów blogowych, zostawiając teksty zapleczowe z prostymi informacjami oraz strukturą SEO.

    Agencja copywriterska ContentWriter wychodzi z założenia, że praca musi być zawsze wykonana solidnie, aby przyniosła rezultaty. Jeśli więc potrzebujesz profesjonalnych tekstów zapleczowych lub merytorycznych artykułów blogowych, skontaktuj się z nami!