Artykuły poradnikowe – jak napisać dobry poradnik?

Spis Treści:

Artykuł poradnikowy to jeden z tych rodzajów tekstów, które czytamy najchętniej. Ze względu na formę łatwo się go czyta, niesie odpowiedzi na nurtujące nas pytania, dostarcza praktyczne wskazówki rozwiązujące problem, a w dodatku zwyczajnie zaspokaja ciekawość. Poradnik to również doskonałe narzędzie marketingowe, które pomaga przyciągnąć użytkowników i tym samym zwiększyć ruch na stronie, a także wskaźnik konwersji.

By jednak za pośrednictwem artykułu poradnikowego uzyskać określony cel, trzeba napisać go w umiejętny sposób. I tutaj pojawia się pytanie, jak napisać dobry poradnik? Odpowiedź na nie znajdziesz poniżej.

O czym należy pamiętać, tworząc artykuły poradnikowe?

Poradniki przekazują odbiorcom konkretną wiedzę na określony temat, którym są zainteresowani, a przy okazji w subtelny sposób promują markę, produkt lub usługę.

W artykuł poradnikowy można wpleść informacje o sprzedawanym produkcie lub usłudze, przedstawić zalety i możliwości wykorzystania, zachęcając tym samym czytelnika do zakupu. Jest to swoista reklama, która nie wysuwa się na pierwszy plan i nie jest nachalna.

O co musisz zadbać, tworząc tekst poradnikowy?

Określenie grupy docelowej

Jedną z najtrudniejszych czynności przy pisaniu profesjonalnego artykułu poradnikowego jest określenie grupy, do której ma on trafić. Bez względu na zadanie, jakie ma mieć tekst, jego styl, forma i język musi być dostosowana do odbiorcy docelowego – modelowego użytkownika.

Oczywiście może się zdarzyć, że dotrze on do kogoś spoza grupy docelowej. Nie da się jednak napisać treści uniwersalnej, która przemówi do każdego. Artykuł zawsze na jednych będzie robić większe, a na innych mniejsze wrażenie. Niespersonalizowany pod względem odbiorcy tekst nie trafi do nikogo, zatem tak jakby go nie było.

Przeprowadzenie research’u

Niezwykle istotnym elementem pisania tekstu jest research, czyli pozyskanie informacji na określony temat np. za pośrednictwem Internetu. Specjalista w danej branży prawdopodobnie ten krok pominie, a podczas pisania będzie czerpać z głowy, choć i on może czasem potrzebować się doszkolić – w końcu niektóre dyscypliny naukowe rozwijają się dość dynamicznie, a nowe dokonania negują informacje do tej pory brane za pewnik.

Tak czy inaczej, nie trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by napisać dobry artykuł – wystarczy poświęcić czas na research, a potem jedynie ubrać to, co się przeczytało w słowa.

Internet jest prawdziwą skarbnicą wiedzy i można znaleźć w nim odpowiedź na każde pytanie – wystarczy tylko dobrze poszukać.

Przygotowanie konspektu

Głównym zadaniem artykułu poradnikowego jest rozwiązać problem czytelnika – w końcu przychodzi on do nas po to, by dowiedzieć się czegoś konkretnego. Po przeczytaniu ostatniego zdania musi więc czuć się usatysfakcjonowany i mieć poczucie, że znalazł to, na czym mu zależało. Aby tak się stało, tekst musi być nie tylko merytoryczny, ale też jasny i spójny.

Dlatego tak ważne jest, aby po zrobieniu research’u w pierwszej kolejności przygotować konspekt, a dopiero później przejść do pisania. W przeciwnym razie do artykułu może wedrzeć się chaos i nawet jeśli przekażemy odbiorcy solidną dawkę wiedzy, to zrobimy to w sposób dla niego niezrozumiały, a przecież nie o to nam chodzi.

Zadbanie o unikalność treści

Poradnik musi być nie tylko ciekawy, ale przede wszystkim unikatowy. I to nie dlatego, że odbiorca czytający po raz któryś to samo może poczuć się sfrustrowany, choć to oczywiście też ma znaczenie. Jest mnóstwo korzyści płynących z posiadania unikalnych treści na stronie.

Przekłada się to na jej widoczność w wynikach wyszukiwania, a także poprawia wewnętrzną optymalizację. Niebagatelne znaczenie mają tutaj również aspekty prawne. Oczywiście istnieją tematy, które są tak proste i popularne, że zostały praktycznie wyczerpane, nadal jednak przy odrobinie kreatywności da się napisać artykuł, który pozytywnie wyróżni się na tle pozostałych.

Rozwiązanie problemu odbiorcy

Ludzie zaglądają do poradników z jednego powodu – chcą znaleźć proste i szybkie rozwiązanie na trapiący ich problem. Nie każdy jest cierpliwy, dlatego najlepiej jakby zostało ono podane od razu, bez obudowywania go treścią, a przy okazji było łatwe w zrozumieniu. Da się to zrobić na kilka różnych sposobów.

Przykład:

Jeśli droga do rozwiązania problemu jest długotrwałym procesem, można przygotować instrukcję krok po kroku, którą odbiorca będzie mógł podążać, by osiągnąć dany rezultat.

A może sposobów na osiągnięcie celu jest kilka?

Wtedy warto przedstawić je w formie przykładów, opisując zalety i wady każdego z nich, by czytelnik mógł sam wybrać, który w jego przypadku sprawdzi się najlepiej.

Gdy wiemy już, jak napisać dobry artykuł poradnikowy, można zabrać się do pracy. W trakcie tworzenia warto pamiętać, że forma tekstu powinna być czytelna, układ zdań i elementy łączące kolejne wypowiedzi logiczny, a słownictwo zrozumiałe. Dobre artykuły poradnikowe skutecznie przyciągające przedstawicieli grupy docelowej to klucz do sukcesu w biznesie.

Podsumowanie

  1. Artykuł poradnikowy to doskonałe narzędzie marketingowe, które pomaga przyciągnąć użytkowników i tym samym zwiększyć ruch na stronie.
  2. Tworząc poradnik, pamiętaj o określeniu grupy docelowej, przeprowadzeniu research’u oraz przygotowaniu konspektu.
  3. Zadbaj także o unikalny content i postaraj się nieść takie informacje w treści, by rozwiązać problem czytelnika.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Kornelia Szczurek

Absolwentka fizyki medycznej oraz finansów i rachunkowości. Miłość do fizyki kwantowej łączy z zamiłowaniem do pisania. Jej pasją jest medycyna i to właśnie na tematy medyczne najbardziej lubi pisać. Jako ścisłowiec w przygotowywanych przez siebie treściach zawsze skupia się na konkretach, a jako estetka przykłada dużą wagę do formy. Miłośniczka mody i dobrego stylu, amatorka zdrowego trybu życia. W wolnych chwilach śledzi najnowsze osiągnięcia naukowe i technologiczne, zgłębia tajniki medycyny oraz czyta kryminały.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu