Czym jest atomizacja treści i dlaczego warto ją stosować?

Spis Treści:

W content marketingu funkcjonuje wiele pojęć, których znajomość umożliwia skuteczniejsze realizowanie strategii. Jednym z nich jest atomizacja treści, którą jako pierwszy zdefiniował Todd Defren – specjalista od mediów społecznościowych. Dzięki niej możliwe jest powiększanie skali działań marketingowych, a tym samym docieranie do większej liczby odbiorców. Czym jest atomizacja treści i jak stosować ją w praktyce?

Atomizacja treści, czyli „rozbijanie” contentu

Atomizacja treści to, mówiąc najprościej, dzielenie większych form contentu na mniejsze, które następnie wykorzystuje się w różnych kanałach komunikacji.

Wystarczy, że wymyślisz jakiś temat i „rozbijesz” go na inne, które mogą trafić np. na Twittera czy Facebooka.

Jest to strategia ciesząca się rosnącą popularnością, ponieważ umożliwia optymalizowanie efektywności contentu. Zamiast jednego długiego artykułu blogowego, możesz stworzyć kilka mniejszych albo na jego bazie przygotować dodatkowe treści, które będą stanowiły rozwinięcie tematów z głównego tekstu.

Pamiętaj, że atomizacja treści często mylona jest z repurposingiem, czyli dostosowywaniem istniejącego już contentu do innych kanałów komunikacji z odbiorcą. Jej istotą nie jest „recykling” tych samych treści, ale wykorzystywanie i rozbudowywanie tematów oraz pomysłów.

Jak atomizować treści?

Podstawą atomizacji treści jest wymyślenie tematu, który interesuje odbiorców i który może zostać wykorzystany do promocji marki, produktów czy usług.

Warto więc w pierwszej kolejności stworzyć główny artykuł, który będzie ogólnie omawiał dane zagadnienie. Następny krok to wyodrębnienie z niego pobocznych tematów i rozwinięcie ich w bardziej szczegółowy sposób. Na ich bazie może powstać np. kilka dodatkowych artykułów, które wyczerpią temat i pozwolą zyskać odbiorcy więcej istotnych z punktu widzenia danego zagadnienia informacji.

Przykład:

Jeżeli promujesz wyroby z drewna, w pierwszej kolejności stwórz artykuł, który będzie opisywał ogólne zalety tego ponadczasowego materiału. Możesz poruszyć w nim kwestię różnych gatunków drewna, które następnie szczegółowo opiszesz w serii kolejnych publikacji. To z kolei stanowić będzie dla Ciebie bazę do „produkcji” dalszych artykułów poradnikowych – np. dotyczących pielęgnacji czy konserwacji drewnianych mebli.

Oczywiście publikacja wpisów blogowych to nie wszystko. W oparciu o nie możesz także tworzyć krótsze formy contentu, infografiki albo materiały wideo, które opublikujesz np. w swoich mediach społecznościowych. Dzięki temu zwiększysz zasięg oddziaływania treści i dotrzesz do szerszego grona odbiorców.

Dlaczego warto atomizować treści?

Coraz większa świadomość dotycząca skuteczności atomizacji treści wynika z co najmniej kilku czynników. Przede wszystkim jest to znakomity sposób na docieranie do różnych grup docelowych i dystrybuowanie treści w wielu kanałach jednocześnie.

Korzystając z tej strategii, możesz w tym samym czasie opublikować merytoryczny artykuł na blogu, zamieścić przyciągający uwagę wpis na Facebooku i wrzucić atrakcyjną infografikę na swój profil LinkedIn.

W ten sposób nie tylko zwrócisz uwagę wielu odbiorców w różnych miejscach w internecie, ale również podtrzymasz zainteresowanie głównym tematem kampanii.

To jednak nie wszystko. Dzięki atomizacji treści:

  • wypełnisz kalendarz publikacji – tworząc wiele mniejszych form contentu, będziesz mógł regularnie i z odpowiednią częstotliwością dostarczać je odbiorcom, unikając w ten sposób niepożądanych przestojów;
  • zaangażujesz swoich odbiorców – jak zapewne wiesz, to właśnie krótsze formy contentu najbardziej przyciągają internautów i zwiększają szanse na to, że zapoznają się oni z materiałami, które publikujesz;
  • zadbasz o różnorodność contentu – na bazie artykułu blogowego możesz stworzyć grafikę, film, podcast i wiele innych typów treści, a to pozwoli Ci łatwiej zainteresować odbiorców w różnym wieku i o odmiennych preferencjach;
  • zoptymalizujesz pozycjonowanie strony internetowej – im więcej różnorodnych treści publikujesz, tym więcej frazy kluczowych czy linków możesz w nich umieszczać, co będzie miało pozytywny wpływ na SEO.

Pamiętaj jednak, że zyskanie wszystkich tych korzyści będzie możliwe tylko wtedy, gdy odpowiednio rozplanujesz dystrybucję treści. I oczywiście stworzysz merytoryczny oraz angażujący content.

Podsumowanie

  • Atomizacja treści to dzielenie dłuższych form contentu na mniejsze i wykorzystywanie ich w różnych kanałach komunikacji z odbiorcą.
  • W przeciwieństwie do repurposingu atomizacja nie jest „recyklingiem” treści, ale wykorzystaniem i rozwinięciem istniejących tematów.
  • Aby atomizować treści, stwórz główny artykuł, a jego poboczne wątki rozwijaj w kolejnych publikacjach.
  • Dzięki atomizacji treści możesz łatwo wzbogacić firmowe social media i tym samym dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.
  • Ta strategia pozwoli Ci wykorzystać potencjał contentu, zwiększyć konwersje, a także podnieść efektywność pozycjonowania witryny.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu