Czym jest audyt marketingowy i z czego się składa?

Spis Treści:

W marketingu nie ma miejsca na spontaniczne działania, a kluczem do sukcesu jest odpowiednie zaplanowanie kampanii. Niestety, wielu przedsiębiorców o tym zapomina i w efekcie nie jest w stanie skutecznie rywalizować z konkurencją. Zawsze jednak możliwe jest przeprowadzenie audytu marketingowego, który pozwoli ocenić dotychczasowe działania, wskazać problemy i przygotować się do nowej kampanii.

Czym jest audyt marketingowy?

Audyt marketingowy to dogłębna analiza sytuacji firmy i wcześniejszych działań promocyjnych.

Pozwala ocenić skuteczność przeprowadzanych strategii, zidentyfikować problemy, które uniemożliwiały ich realizację, a także odnaleźć sposoby na ich wyeliminowanie. Dzięki audytowi zyskujesz możliwość usprawnienia działań marketingowych, by pozyskiwanie leadów, zwiększanie sprzedaży czy budowanie pozytywnego wizerunku firmy było w przyszłości o wiele bardziej efektywne.

Kto powinien się na niego zdecydować? Audyt marketingowy nie jest przeznaczony wyłącznie dla tych firm, które nie realizują strategii i podejmują błędne decyzje uniemożliwiające im rozwój. To także narzędzie do poprawiania wyników w dobrze prosperujących przedsiębiorstwach. Również w ich działaniach pojawiają się błędy, których dostrzeżenie i naprawa mogą okazać się kluczem do ostatecznego sukcesu na rynku.

Najważniejsze elementy audytu marketingowego

Audyt marketingowy jest złożony i może być przeprowadzony na wielu płaszczyznach. Przeprowadzenie go szczegółowo wymaga czasu i zaangażowania.

Dlatego choć jest to z pewnością istotne, często firmy decydują się na analizę poszczególnych działań, kiedy zauważają, że któreś z nich nie są skuteczne.

Mowa tutaj bowiem o przeprowadzeniu i zraportowaniu analizy:

  • firmy – musisz dowiedzieć się, co jest mocną, a co słabą stroną swojej organizacji. Dzięki temu przekonasz się, które obszary warto rozwijać, a które należy najpierw usprawnić, aby działały lepiej i nie przynosiły strat. W tym przypadku warto przyjrzeć się nie tylko działaniom, lecz także relacjom z klientami, pracownikami, finansom, posiadanym zasobom, kulturą działalności, wartościom itd.
  • otoczenia firmy – pozwala ona zyskać większą wiedzę na temat rynku, w tym klientów, konkurencji czy organizacji branżowych; w trakcie jej przeprowadzania warto wziąć pod uwagę czynniki w skali makro (czyli to, co wpływa na wszystkie firmy, na przykład sytuacja gospodarcza, przepisy prawa) oraz mikro (czynniki wpływające tylko na Twoją firmę i klientów). Istotne jest określenie, czy te zmienne mają na przedsiębiorstwo negatywny, czy pozytywny wpływ, oraz w jakim natężeniu;
  • przeprowadzanych strategii marketingowych – dzięki niej możesz dowiedzieć się, czy i w jakim stopniu realizowane są cele, i dlaczego tworzone reklamy nie pozwalają Ci przyciągnąć większej liczby klientów oraz uzyskiwać lepszych wyników sprzedażowych. W tym przypadku warto sprawdzić dokładne, mierzalne dane, najlepiej w określonym czasie. Przykładowo, jeżeli Twoim celem jest zbudowanie wizerunku eksperta poprzez wysokiej jakości content na firmowym blogu – sprawdź, czy artykuły wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, są odpowiednio zoptymalizowane, ile osób odwiedza Twój blog, czy w jakichś okresach aktywność się zwiększa lub zmniejsza itd. Dzięki temu będziesz w stanie realnie ocenić i dostrzec miejsca, które wymagają zmian i wprowadzenia poprawek;
  • organizacji i efektywności marketingu – pozwala ona zweryfikować efektywność osób i działów odpowiedzialnych za realizację działań promocyjnych, a także jakość komunikacji między nimi, sprawdzić efektywność polityki produktów, dystrybucji, cen oraz promocji. Należy porównać nakłady na reklamę z pozyskanymi dzięki niej środkami, skuteczność przekazów marketingowych oraz skontrolować plany i organizację podejmowanych działań.
  • SWOT – jest to doskonała metoda na podsumowanie całego audytu marketingowego. Dzięki niej możliwe jest poznanie mocnych oraz słabych stron firmy w zakresie marketingu, co pozwoli podejmować skuteczniejsze działania w przyszłości. Możesz też sprawdzić, jakie szanse i zagrożenia niosą za sobą decyzje w tym zakresie. Pamiętaj, by sporządzić ją obiektywnie – nie bierze się w jej przypadku pod uwagę opinii, lecz fakty.

Oczywiście każdy audyt marketingowy zawiera także wnioski, a więc propozycje konkretnych rozwiązań i narzędzi, które pomogą efektywniej promować firmę.

Audyt marketingowy może również dotyczyć innych aspektów – np. kanałów marketingowych i ich wykorzystania czy identyfikacji wizualnej firmy. Im szerszy będzie jego zakres, tym większe prawdopodobieństwo tego, że pozwoli Ci zyskać przydatniejszą wiedzę dotyczącą Twoich działań oraz przyszłości strategii marketingowych w Twojej organizacji.

Często przeprowadzenie audytu marketingowego zleca się zewnętrznym firmom, w których specjaliści są w stanie bez emocji przyjrzeć się sytuacji, w jakiej znalazła się Twoja organizacja. Finalnie przekazują oni złożony raport pełny analiz.

Audyt możesz również wykonać samodzielnie. Musisz jednak mieć świadomość, że jest to wymagające i dlatego warto wiedzieć, co wziąć pod uwagę.

Regularność i systematyczność – podstawa udanego audytu

Aby audyt marketingowy przynosił Ci oczekiwane korzyści, powinien być przeprowadzany regularnie. Im częściej skorzystasz ze wsparcia specjalistów, tym większe będą Twoje szanse na osiągnięcie celów oraz zminimalizowanie problemów. Zlecaj go nie tylko w przypadku marketingowych porażek, lecz także wtedy, gdy widzisz szanse na lepsze wykorzystanie potencjału – np. konkretnego kanału komunikacji z klientem czy narzędzia do promocji.

Natomiast w dłuższej perspektywie planuj, stawiaj sobie realne cele i zatrudniaj wykwalifikowanych pracowników. Bez tego skuteczna walka o fotel lidera rynku nie będzie możliwa.

Możesz samodzielne badać efektywność swoich działań marketingowych, np. korzystając z darmowych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics. Nie wymagają one specjalistycznej wiedzy i pozwolą Ci zyskać wiele cennych informacji dotyczących zachowań użytkowników Twojej witryny, konwersji czy sprzedaży. Dzięki narzędziom analitycznym lepiej poznasz swoich potencjalnych klientów, co pozwoli Ci skuteczniej realizować strategie marketingowe.

Podsumowanie

  • Audyt marketingowy to analiza działań firmy, która pozwala zyskać wiedzę na temat problemów i metod ich eliminowania.
  • Dzięki audytowi możesz poprawić efektywność działań marketingowych, a co za tym idzie – podnieść wskaźnik konwersji i zwiększyć sprzedaż.
  • Audyt marketingowy to analiza wielu elementów – w tym strategii, systemów i organizacji marketingu, a nawet otoczenia firmy.
  • Bardzo ważnym elementem audytu jest analiza SWOT, która pozwala rozpoznać mocne i słabe strony firmy (w kontekście działań marketingowych).
  • Jeżeli chcesz, aby audyt marketingowy przyniósł Ci wiele korzyści, przeprowadzaj go regularnie i zlecaj doświadczonym specjalistom.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

07.02.2023 Pozycjonowanie
06.02.2023 Korekta & Redakcja
04.02.2023 Content Marketing
03.02.2023 Porady & Ciekawostki
02.02.2023 Korekta & Redakcja
01.02.2023 Prawo & Finanse
31.01.2023 Korekta & Redakcja
30.01.2023 Porady & Ciekawostki
28.01.2023 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu