Audyt SEO – czym jest i dlaczego warto go wykonać?

Spis Treści:

Audyt SEO pozwoli Ci uwolnić skrywany potencjał witryny i zdobyć przewagę nad konkurencją! To właśnie dzięki niemu jesteś w stanie ocenić stronę internetową pod kątem ewentualnych ulepszeń. Może on pomóc w pozyskaniu nowych klientów i lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania. Dowiedz się, czym jest audyt SEO i dlaczego warto go wykonać!

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO to szczegółowa analiza kluczowych aspektów witryny mająca na celu zidentyfikowanie jej mocnych stron oraz obszarów wymagających optymalizacji.

Proces ten obejmuje najważniejsze czynniki odpowiadające za wartość strony internetowej. Audyt SEO zwraca uwagę zarówno na optymalizację treści (m.in. właściwie sformułowane nagłówki), jak i elementy techniczne, do których należą description i title tag. W analizie witryny oceniane są również zamieszczone frazy kluczowe, grafiki, a nawet szybkość strony.

Wyniki audytu SEO należy traktować jako raport opisujący błędy na stronie. Korekta ewentualnych nieścisłości może się przełożyć na wzrost widoczności i osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwarek.

Czego dotyczy audyt SEO?

Audyt SEO to kompleksowa analiza obejmująca szereg kluczowych aspektów. Czynniki te odpowiadają za wydajność i widoczność Twojej strony internetowej w sieci. Należą do nich:

  • nagłówki (H1–H6),
  • struktura adresów URL,
  • optymalizacja grafik,
  • mapa witryny,
  • szybkość strony,
  • zamieszczona treść,
  • poziom bezpieczeństwa,
  • linkowanie zewnętrzne,
  • linkowanie wewnętrzne.

Rodzaje audytów SEO

Jeden ze sposobów podziału audytów tego typu obejmuje sposób wykonania analizy strony internetowej. Zgodnie z tym można wyróżnić:

  • audyt manualny – wszystkie działania wykonywane są ręcznie przez wykwalifikowanego audytora. Proces ten jest najbardziej szczegółowy, czasochłonny i kosztowny;
  • audyt automatyczny – znaczna część procesów jest zautomatyzowana i wykonywana bez czynnika ludzkiego. Jego wyniki nie są interpretowane przez audytora;
  • audyt manualno-automatyczny – połączenie obu metod. W pierwszej kolejności przebiegają zautomatyzowane procesy. Następnie są one uzupełniane audytem manualnym oraz interpretacją wyników.

Jak przebiega audyt SEO?

Pierwszym krokiem jest optymalizacja treści skupiona na nagłówkach, dopasowaniu fraz kluczowych do specyfiki branży, a także analizie tekstów zamieszczonych na stronie.

Audyt SEO może również zasugerować odpowiednie formatowanie tekstu (zastosowanie wypunktowania bądź tabeli).

Drugim krokiem jest optymalizacja techniczna. Celem tego etapu jest zoptymalizowanie witryny pod kątem urządzeń mobilnych oraz ogólnie zwiększenie wydajności strony. Audytor ocenia optymalizację grafik, mapę strony, a także strukturę adresów URL.

Trzecią częścią audytu SEO jest analiza linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Proces ten w głównej mierze odpowiada za zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach. Linkowanie wewnętrzne to sieć linków umieszczanych na stronie w postaci hiperłącza, prowadzących do innej podstrony w obrębie tego samego serwisu. Linkowanie zewnętrzne to z kolei linki na zewnętrznej domenie przekierowujące użytkownika do Twojej witryny.

Narzędzia SEO do analizy strony

Audyt SEO można wykonać samodzielnie. Może on jednak nie dostarczyć pełnych wniosków na temat błędów obecnych na stronie internetowej.

Pomimo tego wciąż może stanowić źródło informacji na temat głównych nieścisłości witryny.

Oto trzy narzędzia, które możesz wykorzystać do audytu SEO:

  • Semstorm – wykorzystywany do analizy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Miesięczna cena w pakiecie STARTER wynosi 129 zł. Istnieje 14-dniowa wersja próbna.
  • Ahrefs – wykorzystywany do audytu SEO i fraz kluczowych, które generują użytkownicy w wyszukiwarkach. Miesięczna cena w pakiecie Lite wynosi 99$. Witryna oferuje kilkanaście darmowych narzędzi do analizy SEO.
  • Google Analytics – bezpłatna usługa dostarczająca statystyki i podstawowe narzędzia do pomiaru zachowań użytkowników na stronie.

Audyt SEO – dlaczego warto?

Audyt SEO to kluczowy element strategii marketingowej, który warto przeprowadzić z wielu powodów. Proces ten stwarza niepowtarzalną okazję na zidentyfikowanie błędów i podniesienie pozycji strony w sieci. Części nieścisłości obecnych na witrynie możesz nie zauważyć bez szczegółowej analizy. Należą do nich m.in. duplikaty treści i nieprawidłowe metatagi, czyli opisy strony, umieszczone w kodzie HTML.

Audyt SEO bezpośrednio prowadzi do usprawnionego pozycjonowania. Poprawiona widoczność strony jest efektem m.in. optymalizacji słów kluczowych, a także linkowania – zewnętrznego i wewnętrznego.

Efektem audytu SEO jest wzrost satysfakcji użytkownika. Zoptymalizowana strona wydaje się przyjaźniejsza dla potencjalnego klienta, co może skłonić go do zakupu.

Podsumowanie

  • Audyt SEO to analiza kluczowych aspektów witryny mająca na celu zidentyfikowanie obszarów wymagających optymalizacji.
  • Istnieje kilka rodzajów audytu SEO: manualny, automatyczny i manualno-automatyczny.
  • W trakcie audytu SEO wykonywana jest optymalizacja treści, optymalizacja techniczna, a także analiza linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.
  • Audyt SEO prowadzi do usprawnionego pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu