Automatyzacja faktury, czyli jak zoptymalizować rozliczenia w firmie

Spis Treści:

Obecnie automatyzacja wkracza w coraz większy obszar funkcjonowania biznesu. Jednym z kluczowych pól do wdrożenia optymalizacji są rozliczenia. W niniejszym artykule omówimy więc, jak automatycznie wystawiać faktury i uregulować przepływ dokumentów finansowych.

Dlaczego warto automatyzować faktury?

Istnieje szereg korzyści związanych z automatyzacją rozliczeń, dlatego ograniczymy się do tych absolutnie kluczowych:

Oszczędność czasu i redukcja kosztów

Wdrożenie rozwiązań optymalizacyjnych pozwala oddać rutynowe, powtarzalne czynności w ręce maszyny.

Dzięki temu pracownicy mogą poświęcić więcej czasu na zadania, które wymagają kreatywności, np. obsługa klienta. Ma to bezpośrednie przełożenie ekonomiczne, gdyż jak mawiał B. Franklin już 300 lat temu, czas to pieniądz.

Niezawodność w działaniu

Raz ustawione algorytmy niezmiennie wykonują swoje zadanie. Nie mają gorszych dni, nie łapią gorączki i nie cierpią na skoki ciśnienia. Oczywiście może zdarzyć się błąd, ale wyniknie on wyłącznie z nieprawidłowego kodu, który można szybko i permanentnie uszczelnić.

Ustalone, trwałe procedury

W kontekście rozliczeń istotnym jest, aby wszystko miało swoje miejsce i czas. Możesz ściśle ukształtować algorytm zgodnie z ustalonymi procedurami, aby ustawić optymalny „timing” do wystawiania dokumentów księgowych, odbierania płatności i windykacji należności.

Możliwość skalowania

Zastosowane optymalizacje możesz sprawnie wdrożyć do innych firm lub działów. Sprawdzony i przetestowany algorytm jest błyskawiczny w duplikacji i modyfikacji na potrzeby innych procesów, dlatego automatyzacja rzadko kończy się na rozwiązaniu pojedynczego problemu, lecz służy rozwojowi całej organizacji.

Jak automatycznie wystawiać faktury?

Mamy wiele ścieżek wiodących do jednego celu. Optymalna metoda będzie zależeć przede wszystkim od tego, z jakich systemów korzystasz i czy przewidują one możliwość integracji.

Dla przykładu przeanalizujemy dwie skrajne wersje: łatwą integrację z popularną platformą e-commerce, a także ręczną automatyzację bazującą na API.

Wystawianie faktur na platformach e-commerce

Jeśli korzystasz z popularnych platform sprzedażowych, takich jak Shopify, Shoper, PrestaShop czy wtyczki WooCommerce, automatyzacja jest bajecznie prosta. Wystarczy zintegrować platformę z zewnętrznym programem, który będzie wystawiał faktury na podstawie odnotowanych transakcji.

Zwykle nie będziesz musiał użyć nawet linijki kodu. Konfiguracja ogranicza się do pobrania dodatkowego oprogramowania oraz prostego przygotowania ustawień.

Przykładowo, jeśli masz stronę na WordPressie i sprzedajesz poprzez WooCommerce, pobierz dedykowaną wtyczkę (PDF Invoices lub Faktury PDF Woocommerce) i następnie skonfiguruj ją ze swoim sklepem. Możesz ustawić najprostszy scenariusz, w którym zmiana statusu zamówienia na „Zrealizowano” poskutkuje wygenerowaniem i wysłaniem faktury na adres e-mail klienta.

Ustawienia z wtyczki PDF Invoices

Screen ustawień z wtyczki PDF Invoices. Automatyzacja ogranicza się do włączenia wtyczki i zaznaczenia statusu, który spowoduje wysłanie faktury.

Wystawienie faktury przez API

Rozwiązanie, które zapewnia nieporównywalnie większe możliwości, to automatyzacja faktur poprzez API. Choć konfiguracja jest bardziej złożona, masz pełną autonomię w kształtowaniu algorytmu, dzięki czemu możesz zoptymalizować również inne procesy, np. sporządzenie umowy.

Trigger

Na początku należy sprecyzować, czym będzie bodziec (tzw. trigger) do wystawienia faktury.

Może być to na przykład zakończenie projektu w Twoim systemie lub odebranie płatności na portalu płatniczym – wybór zależy tak naprawdę od momentu, w którym rozliczasz się z klientem.

  1. Załóżmy, że bodźcem do uruchomienia algorytmu będzie otrzymanie płatności z portalu, takiego jak Stripe lub Paypal.
  2. Na tej podstawie chcesz automatycznie wystawić fakturę w programie, którego używasz do księgowania dokumentów (np. Fakturownia).
  3. Gotową fakturę zamierzasz niezwłocznie wysłać na adres e-mail klienta.

Mamy zatem prosty 3-etapowy algorytm. Do konfiguracji potrzebujesz jeszcze łącznika w postaci platformy automatyzacyjnej (Make lub Zapier), która przekaże dane między portalem płatniczym a fakturującym.

Postawmy zatem pierwszy krok i dodajmy konto Stripe, które na platformie Make będzie wyglądać następująco:

Konto Stripe

Klikając w to kółeczko, należy połączyć się ze swoim kontem, dodając kod API. Niemal w każdym programie znajdziesz go w ustawieniach, w sekcji „integrations” czy „for developers”.

Opcja Create a Connection z konta Stripe

Gdy połączysz się z kontem, musisz sprecyzować rodzaj bodźca. Innymi słowy, trzeba odpowiedzieć na pytanie: czym jest to niebieskie kółeczko? My oczywiście zaznaczamy zrealizowaną płatność jako wyzwalacz algorytmu.

Create a Webhook z konta Stripe

Konfiguracja pierwszego kroku za nami! Możesz sprawdzić, czy bodziec działa, uruchamiając algorytm i wykonując testową płatność. Jeśli platforma odnotuje sygnał, możemy ruszać dalej.

Testowa płatność w Stripe

Wystawienie faktury

Drugim krokiem jest utworzenie faktury na podstawie otrzymanego sygnału. Dodajemy zatem drugie kółeczko, które będzie żądaniem HTTP skierowanym w stronę programu Fakturownia:

Żądanie HTTP skierowane w stronę programu Fakturownia

Teraz należy sprawdzić w dokumentacji programu fakturującego, jakich informacji potrzeba do wystawienia FV. Musimy w końcu wiedzieć, jakie dane przekazać i w jakiej formie. Dla Fakturowni dodanie nowej faktury wyraża się w żądaniu:

Mamy komplet informacji, zatem klikamy w drugie kółeczko i uzupełniamy początek żądania: wpisujemy adres URL oraz zaznaczamy JSON jako typ contentu – zgodnie z dokumentacją. Dodatkowo musimy wybrać tzw. czasownik HTTP i tutaj zaznaczamy „POST”, gdyż w przesyłanym żądaniu oznacza on utworzenie zasobu (w tym przypadku faktury).

Uzupełnianie początku żądania Fakturownia

W drugiej części wklejamy resztę kodu, a więc pole „description”, w którym znajdą się dane przekazywane do utworzenia faktury.

Pole "description" Fakturownia

Jak widać na powyższym przykładzie, mamy podstawione przykładowe wartości, np. „buyer_name”:”Client1 SA”. Kod jest już kompletny, więc jeśli teraz uzupełnisz kod API i przetestujesz moduł, faktura powinna zostać utworzona. Oczywiście nie chcemy jednak, by każdy kupujący nazywał się Client1 SA, dlatego musimy podstawić zmienne z portalu płatniczego:

Podstawianie zmiennych z portalu płatniczego Fakturownia

Po lewej znajduje się nasz kod, a po prawej lista zmiennych, gdzie musimy dobrać właściwe pozycje do każdej linijki kodu. Dzięki temu faktura będzie wystawiona na dane kupującego, które zostały podane przy dokonywaniu płatności.

Jeśli skonfigurowałeś i przetestowałeś algorytm, możesz go uruchomić na stałe. Od tego momentu za każdym razem, gdy klient dokona zakupu, zostanie automatycznie wystawiona faktura.

Wysyłka faktury

Aby zautomatyzować wysyłanie faktury, potrzebne jest dodanie kolejnego żądania HTTP.

Dodawanie kolejnego żądania HTTP Fakturownia

Tym razem treść żądania wygląda następująco:

Treść kolejnego żądania HTTP Fakturownia

Dodajemy zatem wskazany kod, podmieniając domenę, API oraz zmienną w postaci ID faktury.

Dodawanie kodu w Fakturowni

Pozostaje już tylko przetestowanie całego algorytmu. Jeśli faktura jest poprawnie wysyłana, możesz włączyć zaprogramowany scenariusz na stałe. Automatyczne wysyłanie faktur jest finalnie zakończone!

Przypomnienie o płatności

Na etapie automatyzacji rozliczeń warto ustawić dodatkowe wiadomości, które będą wysyłane do klientów w przypadku braku płatności.

Konfiguracja takich e-maili jest wyjątkowo prosta, ponieważ większość programów do fakturowania dysponuje taką wbudowaną funkcją.

Konfiguracja przypomnienia o płatności Fakturownia

Szczegółowy harmonogram wysyłki przypomnień warto skonsultować ze swoim prawnikiem. Również w tym przypadku możesz ustawić krótki algorytm, by kancelaria otrzymała automatyczną wiadomość np. 7 dni po wysłaniu trzeciego wezwania do zapłaty. To będzie dla niej sygnał, by skontaktować się z dłużnikiem i podjąć dalsze działania.

Jak widać, automatyzacja ma szerokie zastosowanie i nie kończy się na wysłaniu faktur. Może również pomóc w ustanowieniu procedur, które zoptymalizują proces odzyskiwania należności. Współczesna technologia zapewnia de facto szerokie możliwości, dla których jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia.

Podsumowanie

  • Automatyzacja faktur może przebiegać na różne sposoby: od wbudowanych integracji po ręczną konfigurację API.
  • Optymalny wybór metody optymalizacji zależy od Twoich potrzeb oraz technologii, z jakich korzystasz.
  • Możesz ustawić nie tylko automatyczne tworzenie i wysyłanie faktury, ale także przypomnienie o płatnościach.

Chcesz zautomatyzować faktury, ale wolisz zdać się na ekspertów? Porozmawiajmy, jak możemy zoptymalizować płatności w Twojej firmie.

Skontaktuj się

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja
27.08.2024 Social Media
26.08.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu