Baza mailingowa – czym jest i dlaczego warto ją zbudować?

Spis Treści:

Poczta elektroniczna nieustannie pozostaje jednym z najważniejszych systemów komunikacji z potencjalnym klientem. Kompleksowa strategia marketingowa powinna uwzględniać różne kanały, do których należą również wiadomości e-mail. Własna lista adresów pozwoli Ci utrzymać stały kontakt z klientami i osobami zainteresowanymi Twoją ofertą. Czym jest baza mailingowa i jak ją zbudować?

Czym jest baza mailingowa?

Baza mailingowa jest listą złożoną z adresów e-mail obecnych bądź potencjalnych klientów danej firmy.

Może być ona rozbudowana o dodatkowe dane osobowe, takie jak płeć i wiek. Wykorzystywana jest w działaniach e-mail marketingowych, najczęściej opartych na newsletterze.

Systematycznie wysyłane wiadomości pozwalają na budowę relację z klientem i utrzymanie kontaktu z osobami, które już skorzystały z Twojej oferty.

Jak zbudować bazę mailingową?

Szczególnie pomocny w budowaniu bazy mailingowej będzie formularz do pozostawienia adresu pocztowego umieszczony na stronie internetowej. Okno zapisu do newslettera powinno być spójne z ogólną szatą graficzną witryny. Wobec tego jego stworzenie warto zlecić grafikowi, który od początku odpowiada za projekt Twojej strony. Zadbaj również o to, aby język zachęcający do zostania subskrybentem był dostosowany do potencjalnej grupy odbiorców.

Formularz do zostawienia adresu pocztowego zamieszczany jest najczęściej w dolnej części strony. Może być on również wyświetlany podczas tworzenia konta bądź finalizowania zamówienia. Prawidłowo skonfigurowany będzie automatycznie przekazywał wprowadzone adresy pocztowe do bazy mailingowej. Za konfigurację i wprowadzenie okna zapisu na stronę może odpowiadać programista, jednak bez problemu możesz sobie poradzić z tym także samodzielnie.

Stworzenie formularza w Mailerlite

Okno zapisu można stworzyć w jednym z dostępnych programów do wysyłki newslettera. Doskonałym portalem dla początkujących jest Mailerlite.

W tym przypadku do utworzenia formularza wystarczy standardowa, darmowa wersja subskrypcji. Wspomniana witryna pozwala na utworzenie okna zapisu w dwóch formach:

  • pop-up,
  • formularz osadzony na stronie.

W przypadku formy „pop-up” formularz będzie wyświetlał się użytkownikowi bezpośrednio po wejściu na stronę jako wyskakujące okienko. Osadzone okno zapisu umieszczane jest zazwyczaj w dolnej części witryny.

Decydując się na formularz „pop-up”, masz możliwość wyboru jednego z kilkudziesięciu szablonów udostępnianego użytkownikom Mailerlite. Okno osadzone na stronie wymaga indywidualnego doboru grafiki, czcionki i inne elementów.

Jakie kroki doprowadzą Cię do wymarzonego formularza?

Stwórz konto na portalu Mailerlite.

  1. Wybierz okno „Create form” na stronie głównej.
  2. Wprowadź nazwę formularza.
  3. Wybierz typ formularza.
  4. Stwórz bazę mailingową, do której będą wprowadzane adresy.
  5. Wybierz szablon lub stwórz formularz od podstaw.
  6. Dopasuj treść maila, którego otrzymają osoby zapisujące się na newsletter.
  7. Po zapisaniu przejdź do zakładki „Overview”, w której znajdziesz kod do osadzenia na stronie.
  8. Skopiuj go i umieść w odpowiednim miejscu w Twojej witrynie.

Zapis do newslettera

W jaki sposób możesz skłonić klienta do zostania subskrybentem i zapisu do newslettera? Do najczęstszych form zachęty należą:

  • wirtualny prezent (lead magnet),
  • kod rabatowy,
  • powiadomienia o dostępności i nowościach.

Wirtualny prezent (lead magnet)

Wirtualny podarunek jest jedną z najczęstszych form zachęty do zostania subskrybentem.

Co kryje się pod tym enigmatycznym sformułowaniem? Może to być:

  • darmowy e-book bądź kurs związany z Twoją działalnością,
  • darmowy dostęp do modułów na stronie.

Darmowy ebook przekazywany po zapisie do newslettera powinien być jednak spójny z tematyką produktów oferowanych na stronie.

Screen wirtualnego prezentu otrzymywanego po zapisie do newslettera

Kody rabatowe

Kilkuprocentowe zniżki od lat przyciągają potencjalnych klientów do zostania subskrybentem. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest jednorazowe dostarczenie kodu rabatowego do wykorzystania w wybranym przedziale czasowym. Jedną ze strategii jest również zapewnienie o cyklicznym przesyłaniu dedykowanych zniżek. W tym przypadku klient otrzymuje upragniony kod, jednocześnie wyrażając zgodę na otrzymywanie wiadomości w ramach newslettera.

Screen kodu rabatowego za zapis do newslettera

Powiadomienia o dostępności

Czasowa niedostępność produktów na stronie jest stałym elementem kampanii marketingowych. Klient zapisujący się do newslettera jako pierwszy otrzyma informacje o tym, czy dany produkt wrócił do sprzedaży. Dana strategia może być stosowana przez m.in. marki odzieżowe bądź sklepy ze zdrową żywnością.

Screen powiadomienia o dostępności produktu

Systemy do wysyłania newslettera

W jaki sposób przesyłany jest newsletter do zgromadzonej bazy mailingowej? Jedną z metod jest autorski system wysyłkowy zintegrowany ze stroną internetową. Przedsiębiorcy wykorzystują również platformy e-mail marketingu oferowane przez firmy zewnętrzne. Należą do nich m.in.:

  • Mailjet – francuski system dostarczania i śledzenia poczty elektronicznej. Platforma oparta na chmurze. Wersja darmowa pozwala na przesłanie do 6000 maili miesięcznie (maks. 200 wiadomości dziennie).
  • Mailerlite – prosty w obsłudze system do przesyłania newsletterów i tworzenia baz mailingowych. W darmowej wersji prześlesz do 12 000 maili miesięcznie.
  • Omnisend – zaawansowane narzędzie umożliwiające pełną automatyzację mailingu. Wersja darmowa – do 500 maili miesięcznie.
  • Sendinblue – przystępna platforma do e-mail marketingu, serwis oparty na chmurze. W wersji darmowej możesz przesłać 300 maili dziennie.
  • GetResponse – polski system przeznaczony do marketingu online. W bezpłatnej wersji można wysłać do 2500 maili miesięcznie do 500 kontaktów.

Zakup bazy mailingowej – czy warto?

W stosunku do długotrwałego budowania bazy mailingowej znacznie prostszym rozwiązaniem wydaje się zakup listy adresów. Zaletą tego rozwiązania jest natychmiastowy dostęp do tysięcy osób. Część z nich może okazać się szczerze zainteresowana Twoimi usługami. Zakupiona baza mailingowa powinna być złożona wyłącznie z realnych i aktualnych adresów pozyskanych w legalny sposób.

Jakie są minusy zakupu bazy mailingowej? Odbiorcy wiadomości mogą nie być zachwyceni z niespodziewanej promocji na Twoje produkty. Większość z nich może się wręcz okazać poirytowana otrzymanym mailem. Z tego względu zakup bazy mailingowej może mieć dramatyczny wpływ na reputację Twojej działalności. W oczach klienta staniesz się natrętnym akwizytorem namawiającym do zakupu swoich produktów.

Dokonując zakupu bazy mailingowej, nie masz pewności, co do źródła podanej listy adresów. Pamiętaj o tym, że odbiorcy newslettera muszą zawsze wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości od firm zewnętrznych. W przeciwnym wypadku mailingi nie będą zgodne z prawem.

 

Źródła screenshotów znajdujących się w artykule:

  1. Wirtualny prezent: https://contentwriter.pl/kompendium/
  2. Powiadomienie o dostępności: https://www.bershka.com/pl/page/suscripcion-newsletter-cover.html
  3. Kod rabatowy: https://prosto.com/

Podsumowanie

  • Baza mailingowa to lista złożona z adresów e-mail obecnych bądź potencjalnych klientów danej firmy.
  • Budowa bazy mailingowej najczęściej polega na gromadzeniu adresów przez formularz umieszczony na stronie internetowej.
  • Najpopularniejsze formy zachęty do zapisania się do newslettera to: wirtualny prezent, kod rabatowy i powiadomienia o dostępności.
  • Popularne systemy do wysyłania newslettera to: Mailjet, Mailerlite, Omnisend, Sendinblue czy GetResponse.
  • Zakup bazy mailingowej może mieć zły wpływ na reputację Twojej działalności.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje się zarówno w artykułach blogowych, jak i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania; pozostaje stałe otwarty na nowe doznania kulinarne. Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

04.02.2023 Content Marketing
03.02.2023 Porady & Ciekawostki
02.02.2023 Korekta & Redakcja
01.02.2023 Prawo & Finanse
31.01.2023 Korekta & Redakcja
30.01.2023 Porady & Ciekawostki
28.01.2023 Content Marketing
27.01.2023 Porady & Ciekawostki
26.01.2023 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu