Baza mailingowa – czym jest i dlaczego warto ją zbudować?
Poczta elektroniczna nieustannie pozostaje jednym z najważniejszych systemów komunikacji z potencjalnym klientem. Kompleksowa strategia marketingowa powinna uwzględniać różne kanały, do których należą również wiadomości e-mail. Własna lista adresów pozwoli Ci utrzymać stały kontakt z klientami i osobami zainteresowanymi Twoją ofertą. Czym jest baza mailingowa i jak ją zbudować?
Czym jest baza mailingowa?
Baza mailingowa jest listą złożoną z adresów e-mail obecnych bądź potencjalnych klientów danej firmy.
Może być ona rozbudowana o dodatkowe dane osobowe, takie jak płeć i wiek. Wykorzystywana jest w działaniach e-mail marketingowych, najczęściej opartych na newsletterze.
Systematycznie wysyłane wiadomości pozwalają na budowę relację z klientem i utrzymanie kontaktu z osobami, które już skorzystały z Twojej oferty.
Jak zbudować bazę mailingową?
Szczególnie pomocny w budowaniu bazy mailingowej będzie formularz do pozostawienia adresu pocztowego umieszczony na stronie internetowej. Okno zapisu do newslettera powinno być spójne z ogólną szatą graficzną witryny. Wobec tego jego stworzenie warto zlecić grafikowi, który od początku odpowiada za projekt Twojej strony. Zadbaj również o to, aby język zachęcający do zostania subskrybentem był dostosowany do potencjalnej grupy odbiorców.
Formularz do zostawienia adresu pocztowego zamieszczany jest najczęściej w dolnej części strony. Może być on również wyświetlany podczas tworzenia konta bądź finalizowania zamówienia. Prawidłowo skonfigurowany będzie automatycznie przekazywał wprowadzone adresy pocztowe do bazy mailingowej. Za konfigurację i wprowadzenie okna zapisu na stronę może odpowiadać programista, jednak bez problemu możesz sobie poradzić z tym także samodzielnie.
Stworzenie formularza w Mailerlite
Okno zapisu można stworzyć w jednym z dostępnych programów do wysyłki newslettera. Doskonałym portalem dla początkujących jest Mailerlite.
W tym przypadku do utworzenia formularza wystarczy standardowa, darmowa wersja subskrypcji. Wspomniana witryna pozwala na utworzenie okna zapisu w dwóch formach:
- pop-up,
- formularz osadzony na stronie.
W przypadku formy „pop-up” formularz będzie wyświetlał się użytkownikowi bezpośrednio po wejściu na stronę jako wyskakujące okienko. Osadzone okno zapisu umieszczane jest zazwyczaj w dolnej części witryny.
Decydując się na formularz „pop-up”, masz możliwość wyboru jednego z kilkudziesięciu szablonów udostępnianego użytkownikom Mailerlite. Okno osadzone na stronie wymaga indywidualnego doboru grafiki, czcionki i inne elementów.
Jakie kroki doprowadzą Cię do wymarzonego formularza?
Stwórz konto na portalu Mailerlite.
- Wybierz okno „Create form” na stronie głównej.
- Wprowadź nazwę formularza.
- Wybierz typ formularza.
- Stwórz bazę mailingową, do której będą wprowadzane adresy.
- Wybierz szablon lub stwórz formularz od podstaw.
- Dopasuj treść maila, którego otrzymają osoby zapisujące się na newsletter.
- Po zapisaniu przejdź do zakładki „Overview”, w której znajdziesz kod do osadzenia na stronie.
- Skopiuj go i umieść w odpowiednim miejscu w Twojej witrynie.
Zapis do newslettera
W jaki sposób możesz skłonić klienta do zostania subskrybentem i zapisu do newslettera? Do najczęstszych form zachęty należą:
- wirtualny prezent (lead magnet),
- kod rabatowy,
- powiadomienia o dostępności i nowościach.
Wirtualny prezent (lead magnet)
Wirtualny podarunek jest jedną z najczęstszych form zachęty do zostania subskrybentem.
Co kryje się pod tym enigmatycznym sformułowaniem? Może to być:
- darmowy e-book bądź kurs związany z Twoją działalnością,
- darmowy dostęp do modułów na stronie.
Darmowy ebook przekazywany po zapisie do newslettera powinien być jednak spójny z tematyką produktów oferowanych na stronie.
Kody rabatowe
Kilkuprocentowe zniżki od lat przyciągają potencjalnych klientów do zostania subskrybentem. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest jednorazowe dostarczenie kodu rabatowego do wykorzystania w wybranym przedziale czasowym. Jedną ze strategii jest również zapewnienie o cyklicznym przesyłaniu dedykowanych zniżek. W tym przypadku klient otrzymuje upragniony kod, jednocześnie wyrażając zgodę na otrzymywanie wiadomości w ramach newslettera.
Powiadomienia o dostępności
Czasowa niedostępność produktów na stronie jest stałym elementem kampanii marketingowych. Klient zapisujący się do newslettera jako pierwszy otrzyma informacje o tym, czy dany produkt wrócił do sprzedaży. Dana strategia może być stosowana przez m.in. marki odzieżowe bądź sklepy ze zdrową żywnością.
Systemy do wysyłania newslettera
W jaki sposób przesyłany jest newsletter do zgromadzonej bazy mailingowej? Jedną z metod jest autorski system wysyłkowy zintegrowany ze stroną internetową. Przedsiębiorcy wykorzystują również platformy e-mail marketingu oferowane przez firmy zewnętrzne. Należą do nich m.in.:
- Mailjet – francuski system dostarczania i śledzenia poczty elektronicznej. Platforma oparta na chmurze. Wersja darmowa pozwala na przesłanie do 6000 maili miesięcznie (maks. 200 wiadomości dziennie).
- Mailerlite – prosty w obsłudze system do przesyłania newsletterów i tworzenia baz mailingowych. W darmowej wersji prześlesz do 12 000 maili miesięcznie.
- Omnisend – zaawansowane narzędzie umożliwiające pełną automatyzację mailingu. Wersja darmowa – do 500 maili miesięcznie.
- Sendinblue – przystępna platforma do e-mail marketingu, serwis oparty na chmurze. W wersji darmowej możesz przesłać 300 maili dziennie.
- GetResponse – polski system przeznaczony do marketingu online. W bezpłatnej wersji można wysłać do 2500 maili miesięcznie do 500 kontaktów.
Zakup bazy mailingowej – czy warto?
W stosunku do długotrwałego budowania bazy mailingowej znacznie prostszym rozwiązaniem wydaje się zakup listy adresów. Zaletą tego rozwiązania jest natychmiastowy dostęp do tysięcy osób. Część z nich może okazać się szczerze zainteresowana Twoimi usługami. Zakupiona baza mailingowa powinna być złożona wyłącznie z realnych i aktualnych adresów pozyskanych w legalny sposób.
Jakie są minusy zakupu bazy mailingowej? Odbiorcy wiadomości mogą nie być zachwyceni z niespodziewanej promocji na Twoje produkty. Większość z nich może się wręcz okazać poirytowana otrzymanym mailem. Z tego względu zakup bazy mailingowej może mieć dramatyczny wpływ na reputację Twojej działalności. W oczach klienta staniesz się natrętnym akwizytorem namawiającym do zakupu swoich produktów.
Dokonując zakupu bazy mailingowej, nie masz pewności, co do źródła podanej listy adresów. Pamiętaj o tym, że odbiorcy newslettera muszą zawsze wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości od firm zewnętrznych. W przeciwnym wypadku mailingi nie będą zgodne z prawem.
Źródła screenshotów znajdujących się w artykule:
- Wirtualny prezent: https://contentwriter.pl/kompendium/
- Powiadomienie o dostępności: https://www.bershka.com/pl/page/suscripcion-newsletter-cover.html
- Kod rabatowy: https://prosto.com/
Podsumowanie
- Baza mailingowa to lista złożona z adresów e-mail obecnych bądź potencjalnych klientów danej firmy.
- Budowa bazy mailingowej najczęściej polega na gromadzeniu adresów przez formularz umieszczony na stronie internetowej.
- Najpopularniejsze formy zachęty do zapisania się do newslettera to: wirtualny prezent, kod rabatowy i powiadomienia o dostępności.
- Popularne systemy do wysyłania newslettera to: Mailjet, Mailerlite, Omnisend, Sendinblue czy GetResponse.
- Zakup bazy mailingowej może mieć zły wpływ na reputację Twojej działalności.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz