Below the fold – wszystko, co potrzebujesz wiedzieć
Efekt pierwszego wrażenia jest silnie zakorzeniony w naszej kulturze. Nie bez powodu stał się punktem odniesienia w projektowaniu strony internetowej i rozmieszczeniu na niej treści. Co to jest below the fold, czym różni się od above the fold i jaką pełni funkcje w projektowaniu UX? Wyjaśniamy.
Czym jest below the fold?
Below the fold to ta część strony internetowej, która jest widoczna dopiero po przewinięciu strony w dół.
Umieszcza się w niej z reguły mniej istotne treści, stanowiące uzupełnienie do głównego przekazu. Jest ona przeciwieństwem above the fold – czyli zawsze widocznej, górnej części strony WWW.
Termin below the fold pochodzi z żargonu dziennikarskiego, w którym złożenie gazety na pół dzieliło arkusz na część „nad zgięciem” („above the fold”) i „pod zgięciem” („below the fold”). Górna część gazety od zawsze służyła do umieszczania informacji, na które chciano położyć nacisk w przekazie.
Ten podział znalazł swoje zastosowanie również na stronach internetowych. To właśnie w sekcji above the fold najczęściej pojawiają się menu, reklamy, slogany, dane kontaktowe czy call to action (CTA).
Co różni below the fold i above the fold?
Możemy wyróżnić kilka znaczących różnic między below i above the fold.
Widoczność
Podstawowa różnica między below the fold i above the fold tkwi w widoczności tych dwóch sekcji. Above the fold pojawia się zaraz po załadowaniu strony, podczas gdy do części below the fold trafiają tylko zaangażowani odbiorcy, którzy chcą zapoznać się z całą witryną.
Rozdzielczość
Ze względu na różne rodzaje urządzeń, z których korzystają użytkownicy, below the fold i above the fold różnią się także rozdzielczością. Ten czynnik ma ogromne znaczenie w projektowaniu responsywnych stron internetowych.
Pozycjonowanie
Treści umieszczane w above the fold będą także lepiej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania niż te umieszczone w below the fold. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie w tej sekcji nagłówka H1 ze słowem kluczowym i tak zwanego okruszka (breadcrumbs) – czyli rozszerzonej ścieżki dostępu z lokalizacją przeglądanego elementu.
Uwaga odbiorcy
Wiele badań potwierdza, że sekcja above the fold skupia więcej uwagi odbiorców niż below the fold, ponieważ nie wymaga żadnych dodatkowych czynności. O tym, że najważniejsze informacje powinno umieszczać się na początku, mówi powszechnie znana zasada odwróconej piramidy.
Nie należy jednak przesadzać z liczbą odnośników reklamowych w sekcji above the fold. Od 2012 roku Google ogranicza widoczność stronom, które zawierają zbyt wiele materiału reklamowego w górnej części strony.
Przeczytaj również
Jakie znaczenie ma below the fold?
Część below the fold, mimo pozornie mniejszej wagi, również wpływa na wizerunek całej strony. Odbiorca, który zada sobie trud i przejrzy dokładnie witrynę, będzie szukał spójności w każdym jej elemencie.
W przypadku braku równowagi między tym, co widoczne, a tym, co ukryte, użytkownik może w najlepszym razie zrezygnować z dalszego przeglądania witryny. Będzie to rzutować na statystyki przebywania na stronie, takie jak średni czas trwania sesji, unikalne odsłony czy współczynnik odrzuceń.
Mimo pozostawania na dalszym planie below the fold to nadal przestrzeń do przekazywania informacji. W zależności od potrzeb dalsza część strony może zawierać dodatkowe informacje dotyczące produktów i usług, przedstawić opinie użytkowników, a nawet pełnić funkcję reklamową.
Do sprawdzania, jak na dany układ treści reagują użytkownicy, często stosuje się testy A/B lub programy tworzące mapy ciepła, takie jak Hotjar, CrazyEgg, Smartlook czy Mouseflow.
Elementy below the fold
Układ below the fold ograniczany jest jedynie przez efekt, jaki chcemy uzyskać.
Swoje miejsce znajdą w nim zarówno tekst, grafika, jak i wideo. Głównym wyzwaniem pozostaje nawiązanie kontaktu z odbiorcą i podtrzymanie jego zaangażowania. Oto kilka elementów, które mogą uatrakcyjnić układ strony.
Przejrzysty układ treści
Bez względu na to, ile rodzajów contentu znajdzie się w sekcji below the fold, warto zadbać o jego przystępność. Czytelne rozmieszczenie, przestrzeń dla każdego z elementów i kierowanie się potrzebami użytkownika to tylko kilka kryteriów, które można wziąć pod uwagę.
Ważne informacje
Niektóre informacje, zwłaszcza te wynikające z doświadczenia użytkownika, mogą dostarczyć bezcennej wiedzy o produkcie lub usłudze. Umieszczenie kilku rekomendacji użytkowników, opinii klientów czy sekcji z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ) zachęcają wiele osób do dłuższego pozostania na stronie internetowej, a co się z tym wiąże – dokonania konwersji w przyszłości.
Interaktywne element
Różnorodność styli przyswajania informacji wiąże się z innymi potrzebami użytkowników w tym zakresie. Dla wielu osób treści w formie tekstowej mogą okazać się nieprzystępne lub zbyt mało angażujące. Below the fold jest idealnym miejscem dla interaktywnych form przekazu, na przykład krótkich materiałów wideo, infografik lub wtyczek do aktualności w mediach społecznościowych. Rozwój technologii daje pod tym względem coraz więcej możliwości.
Podsumowanie
- Below the fold to część strony internetowej dostępna po przewinięciu strony w dół.
- Wielkość sekcji below the fold i above the fold zależy od urządzenia i rozdzielczości jego ekranu.
- Treści w above the fold są lepiej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania.
- Dopracowane below the fold sprzyja zachowaniu spójności całej strony internetowej i przekłada się na lepsze doświadczenia użytkowników.
- Aby zadbać o wysoką jakość below the fold, warto umieścić w nim ważne informacje dla użytkownika, zadbać o przejrzysty układ treści oraz skorzystać z interaktywnych treści.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz