Co oznacza błąd 404 i jak go naprawić?

Spis Treści:

Błąd 404 oznacza, że poszukiwana strona internetowa nie została odnaleziona. Często towarzyszą mu komunikaty, takie jak „file not found” albo „ta witryna jest nieosiągalna”. Jak rozwiązać ten problem? Wszystko zależy od tego, czy jesteś użytkownikiem, czy właścicielem strony. Sprawdź, czym spowodowany jest error 404 tak i jak sobie z nim poradzić!

Co oznacza błąd 404?

Błąd 404 (page lub file not found) to kod statusu odpowiedzi HTTP, który może pojawić się przy próbie wejścia na stronę przez wpisanie adresu URL w oknie przeglądarki albo kliknięcie w odnośnik do witryny.

Oznacza, że użytkownik co prawda połączył się z serwerem, ale ten nie jest w stanie odnaleźć witryny. Powodem tego najczęściej jest fakt, że strona nie istnieje albo uległa uszkodzeniu.

Error 404 na stronie Google

Błędy 404 mogą pojawić się w wielu przypadkach. Zwykle mamy z nimi do czynienia, gdy:

  • usunięta została cała podstrona znajdująca się w witrynie;
  • wybrana podstrona została tymczasowo wyłączona, ponieważ przeprowadzane są na niej zmiany;
  • zmianie uległ URL, a właściciel strony nie przekierował podstrony na nowy adres, w wyniku czego dotychczas działający link jest już nieaktualny;
  • użytkownik błędnie wpisał adres strony internetowej.

Jak wspomnieliśmy na początku, błędowi 404 towarzyszyć mogą różnego rodzaju komunikaty. Te standardowe to page not found, strona nie została znaleziona albo witryna jest nieosiągalna. Jednak jako właściciel strony, możesz kształtować je dowolnie – po to, by zachęcić użytkownika do pozostania w witrynie albo pomóc mu w znalezieniu odpowiedniego adresu URL.

Przykładów kreatywnych komunikatów o błędzie 404 jest naprawdę wiele. W przypadku Content Writer wygląda to tak:

Strona błędu 404 contentwriter.pl

Ciekawe rozwiązania w zakresie wyświetlania błędu 404 proponują również inne marki.

  • Zalando dopasowało go do swojej marki i obszaru prowadzonej działalności:

Strona błędu 404 zalando.pl

Strona błędu 404 orange.pl

  • Nowy Marketing bawi i wykorzystuje potencjał fun contentu:

Strona błędu 404 nowymarketing.pl

Jak więc widać, nawet error 404 można wykorzystać do promowania marki. Warto więc przemyśleć treść komunikatu, jaki wyświetli się użytkownikowi, który np. popełni błąd podczas wpisywania adresu strony.

Jak naprawić error 404, jeżeli jesteś właścicielem strony?

Błąd 404 może sprawić, że użytkownik uzna Twoją stronę za niesprawną i całkowicie zrezygnuje z jej odwiedzania w przyszłości.

Wpływa to negatywnie zarówno na reputację marki, jak i jej potencjalne przychody. Dlatego nie zwlekaj i podejmij wszelkie działania, które pozwolą Ci przywrócić prawidłowe działanie witryny.

W pierwszej kolejności jednak należy zidentyfikować błąd 404. Jeżeli posiadasz niewielki serwis, który składa się z zaledwie kilku podstron, nie jest to trudne. Wystarczy wpisać adresy URL każdej z nich w okno przeglądarki, a gdy Twoim oczom ukaże się stosowny komunikat, wdrożyć działania naprawcze. Problem zaczyna się w przypadku większych serwisów, np. sklepów online, gdzie setki podstron uniemożliwiają ręczne wykrycie errorów 404.

W takiej sytuacji warto skorzystać z dostępnych narzędzi. Polecamy przede wszystkim:

  • Google Search Console, czyli darmowe narzędzie analityczne, w którym znajdziesz zakładkę „Stan” – wyświetlane są tam między innymi błędy poszczególnych podstron, w tym 404;
  • Screaming Frog, czyli narzędzie, które pozwala na bezpłatną analizę maksymalnie 300 podstron – może okazać się ono przydatniejsze od GSC, ponieważ informuje również o błędach 404 stron niezaindeksowanych przez Google;
  • Ahrefs, czyli płatne, bardzo rozbudowane narzędzie SEO, które pozwala zidentyfikować błędy 404 zarówno w przypadku linków znajdujących się w witrynie, jak i tych przychodzących (z zewnętrznych serwisów).

Jeżeli uda Ci się zidentyfikować error 404, możesz naprawić go na kilka sposobów. Tym najprostszym jest poprawienie błędnego adresu URL, np. w sytuacji, gdy ten zmienił się po edycji nazwy produktu lub modyfikacji struktury linków na stronie. Często jednak błąd 404 występuje w wyniku usunięcia danej podstrony – w takiej sytuacji najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie przekierowania 301. Dzięki niemu skierujesz użytkowników pod inny adres, gdzie znajdują się podobne informacje.

Powyższe metody nie pomogły? W takim razie warto przeskanować komputer pod kątem złośliwego oprogramowania.

Istnieją wirusy, które wymuszają błąd 404 – ich usunięcie powinno rozwiązać problem. Jeżeli nawet to nie pomogło, nie pozostaje Ci nic innego, jak skontaktować się z administratorem witryny. Być może problem leży po stronie dostawcy usług.

Jak naprawić error 404, jeżeli jesteś użytkownikiem strony?

Napotkałeś błąd 404 podczas przeglądania Internetu? Nie rezygnuj z odwiedzenia strony – zamiast tego wypróbuj jedną z poniższych metod.

  • Załaduj ponownie stronę – być może problem jest chwilowy i kilkukrotne odświeżenie witryny okaże się pomocne.
  • Sprawdź wpisany adres – nawet niewielka literówka w URL może sprawić, że strona nie zostanie odnaleziona.
  • Usuń pliki cookie – czasami błąd 404 jest związany właśnie z nimi albo z pamięcią podręczną Twojej przeglądarki (możesz także spróbować skorzystać z innej).

Jeżeli powyższe metody nie pomogły, a zależy Ci na odnalezieniu konkretnych informacji, skorzystaj z funkcji „Szukaj” na stronie albo nawigacji okruszkowej w witrynie, dzięki której cofniesz się do nadrzędnej kategorii.

Błąd 404 – czy ma wpływ na SEO?

Błąd 404 może nie tylko odstraszyć Twoich potencjalnych klientów, lecz także wpłynąć negatywnie na proces pozycjonowania.

Jeżeli występuje on na danej podstronie przez dłuższy czas, prędzej czy później utraci ona wypracowane wcześniej pozycje w Google.

W sytuacji, gdy udało Ci się wypozycjonować daną podstronę, nie warto jej usuwać albo zmieniać adresu URL bez wcześniejszego przekierowania. Wiąże się to z utratą wartościowego linka, którego brak może negatywnie wpłynąć na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

  • Błąd 404 oznacza, że serwer nie jest w stanie połączyć się z witryną – prawdopodobnie dlatego, że została ona uszkodzona albo nie istnieje.
  • Jeżeli jesteś właścicielem strony, w pierwszej kolejności zidentyfikuj błędy 404. Pomoże Ci w tym darmowe narzędzie Google Search Console.
  • Aby naprawić błąd 404, zmień adres URL podstrony albo zastosuj przekierowanie 301, które przeniesie użytkownika na właściwą stronę.
  • Jeżeli napotkałeś błąd 404 podczas przeglądania Internetu, odśwież stronę, sprawdź poprawność adresu URL albo usuń pliki cookies w przeglądarce.
  • Błędy 404 zniechęcają użytkowników do odwiedzania strony i mają negatywny wpływ na pozycjonowania. Dlatego warto ich unikać.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

08.11.2024 Porady & Ciekawostki
07.11.2024 Marketing
06.11.2024 E-commerce
05.11.2024 Content Marketing
04.11.2024 Copywriting
01.11.2024 Korekta & Redakcja
31.10.2024 Pozycjonowanie
30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu