5 błędów w portfolio, które utrudnią znalezienie zleceń

Spis Treści:

Portfolio jest najlepszym sposobem na zaprezentowanie swoich umiejętności. To właśnie z nim w pierwszej kolejności zapoznają się zleceniodawcy, którzy chcą wybrać osoby kompetentne do realizacji danego zlecenia. Musi być więc wykonane w sposób profesjonalny i stanowić swego rodzaju okno wystawowe dla freelancera. Poniżej poznasz 5 najczęściej popełnianych błędów w portfolio, które znacznie utrudniają, a niekiedy nawet uniemożliwiają rozwój kariery. Unikając ich, zwiększysz swoje szanse na zawodowy sukces.

Brak selekcji prac

Tworzenie portfolio nie jest łatwe – wymaga zaangażowania sporej ilości czasu oraz ponownego zapoznania się z wykonanymi dotąd pracami. Cel Twoich starań jest prosty – musisz zaprezentować siebie i swoje dotychczasowe realizacje z jak najlepszej strony. Niestety, na tym etapie błędy w portfolio popełniają zarówno początkujący, jak i doświadczeni freelancerzy.

Ci pierwsi, ze względu na niewielkie doświadczenie i, co za tym idzie, niedużą liczbę dotychczasowych realizacji, jakimi mogą się pochwalić, umieszczają w portfolio zdecydowaną większość swoich prac. Nie wszystkie muszą jednak nadawać się do zaprezentowania zleceniodawcy. Są wśród nich również takie, które obnażą Twoje braki i pokażą, że jesteś na początkowym etapie swojej freelancerskiej drogi.

Osoby doświadczone z kolei, zasypane dużą liczbą obowiązków, nie skupiają się na selekcji treści i nie chcą tracić czasu na dokładny przegląd dotychczasowych prac. Umieszczają więc w portfolio losowe realizacje bez zapoznania się z nimi. Może to doprowadzić do sytuacji, w której przedstawią nie najlepsze prace – takie, które zamiast przyciągnąć zleceniodawców, odstraszą ich.

Niezależnie więc od tego, czy jesteś początkującym freelancerem, czy posiadasz wieloletnie doświadczenie – zadbaj o odpowiednią selekcję swoich dotychczasowych realizacji.

Pokaż w swoim portfolio tylko te najlepsze, które są świadectwem Twoich pisarskich umiejętności i zapewnią większą liczbę atrakcyjnych zleceń.

Zbyt rzadko aktualizujesz portfolio

Każda branża ewoluuje i w każdej zmieniają się trendy. To, co było atrakcyjne i uznawane za wyznacznik jakości kiedyś, dzisiaj może odstraszać. Dotyczy to również dotychczasowych realizacji. Jednym z podstawowych błędów w portfolio jest umieszczenie w nim prac i pozostawienie ich na wiele lat bez jakiejkolwiek aktualizacji. W efekcie zleceniodawcy będą poznawać prehistoryczne realizacje, które nie będą Twoją najlepszą wizytówką.

Warto więc aktualizować portfolio i umieszczać w nim coraz lepsze prace. Zastępując nimi te z poprzednich miesięcy czy lat, zyskasz pewność, że zleceniodawca dowie się, jakie są Twoje aktualne umiejętności i dostrzeże, że wraz z rozwojem danej branży, rozwijasz się również Ty.

Chaos i nieład w portfolio

Zleceniodawca, zapoznając się z Twoim portfolio, poszukuje konkretów. Chce szybko znaleźć interesujące go informacje i na ich podstawie podjąć ostateczną decyzję. Tymczasem jednym z najbardziej powszechnych błędów w portfolio jest słaba organizacja treści, w wyniku czego znalezienie konkretów okazuje się bardzo trudne i odstrasza zleceniodawców.

Pamiętaj więc, by stworzyć czytelne, atrakcyjne wizualnie portfolio, w którym każda praca będzie miała swoje miejsce. Kieruj się również zasadami UX oraz UI, by przebywanie na Twojej stronie było przyjemnością, a nie smutnym obowiązkiem.

Poniżej prezentujemy fragment portfolio agencji Content Writer:

fragment-portfolio

Wszystkie teksty w portfolio są odpowiednio oznaczone i przedstawione w atrakcyjny sposób. Ponadto, istnieje możliwość łatwego wyszukiwania konkretnych treści poprzez filtry dotyczące rodzaju tekstu oraz preferowanego języka.

Opcje filtrowania w portfolio agencji Content Writer (screen).

Jeżeli chcesz, aby Twoje portfolio prezentowało się profesjonalnie, skorzystaj z usług specjalisty zajmującego się tworzeniem stron internetowych. Koszt, jaki poniesiesz, nie będzie duży, a uzyskany efekt pozwoli Ci zaprezentować siebie i swoją dotychczasową karierę w jak najlepszy sposób.

Nadmiar treści w portfolio

Jeżeli jesteś kreatywnym freelancerem, który ma na swoim koncie wiele realizacji, z całą pewnością chciałbyś pochwalić się wszystkimi. Niestety, w swoim portfolio powinieneś umieścić tylko część prac, ponieważ ich nadmiar może odstraszyć zleceniodawcę.

Dotyczy to również samej strony internetowej – zbyt długie opisy „O mnie” czy przesadnie rozbudowana oferta również mogą działać na Twoją niekorzyść.

Pamiętaj, że klienci szukają konkretów i nie mają czasu zapoznawać się ze ścianami tekstów, które nie wnoszą niczego istotnego.

Musisz więc znać umiar i stworzyć atrakcyjną wizytówkę, w której umieszczone zostanie tylko to, co najważniejsze.

Przesadna skromność w portfolio

Błędy w portfolio to również nadmierna skromność i zbyt niska pewność siebie, bo uniemożliwiają zaprezentowanie swoich dotychczasowych prac z jak najlepszej strony. Dotyczy to zwłaszcza osób początkujących, które nie są jeszcze świadome swoich wysokich umiejętności.

Jak uniknąć tego błędu? Chwaląc się! Pokaż swoje najlepsze prace, zaprezentuj efekty, jakie przyniosły i nie bój się dzielić swoimi dokonaniami. Zdobyłeś certyfikat? Powiedz o tym klientowi. Twój tekst sprawił, że firma sprzedała więcej produktów? Napisz o tym!

Pamiętaj przy tym, by znać umiar – przesadne chwalenie się osiągnięciami również nie jest najlepszym pomysłem.

Wymienione wyżej błędy w portfolio są często spotykane, ale ich uniknięcie nie jest trudne. Ważne jest to, byś zaangażował sporą ilość czasu na stworzenie swojej wizytówki i ustalił cel, jaki chcesz dzięki niej osiągnąć. Pamiętaj również, by dokładnie sprawdzić każdy element portfolio – nawet najmniejsza literówka może zostać łatwo wychwycona przez zleceniodawcę i działać na Twoją niekorzyść.

Podsumowanie

  • Tworząc portfolio, zadbaj o selekcję prac – po to, by znalazły się w nim Twoje najlepsze realizacje, którymi możesz pochwalić się zleceniodawcom.
  • Aktualizuj swoje portfolio i umieszczaj w nim coraz lepsze prace, które będą świadczyły o wysokiej jakości usług i Twoim rozwoju.
  • Zadbaj o to, by portfolio było estetyczne, profesjonalne i uporządkowane – jeżeli masz z tym problem, skorzystaj ze wsparcia specjalisty.
  • Nie umieszczaj w portfolio zbyt wielu treści, a tylko te najważniejsze.
  • Chwal się swoimi osiągnięciami i nie bój się pokazywać najlepszych prac.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja
27.08.2024 Social Media
26.08.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu