Czym cechuje się blog ekspercki?

Spis Treści:

Pozycjonowanie jest jednym z najważniejszych działań marketingowych w ostatnich latach. Kreowanie wizerunku marki również odgrywa coraz ważniejszą rolę w przyciąganiu klientów. Na oba rezultaty wpływa blog ekspercki, który stał się nieodłącznym elementem profesjonalnej strony internetowej. Dowiedz się zatem, jak go prowadzić!

Cechy bloga eksperckiego

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, jak prowadzić bloga eksperckiego, musimy wpierw określić jego cechy. Nie wystarczy bowiem zacięcie do pisania czy branżowa wiedza – składowych jest znacznie więcej.

Przejrzysta architektura informacji

O bloga trzeba zadbać już od podstaw; należy więc zaplanować odpowiednią strukturę. Dzięki niej strona będzie atrakcyjniejsza, a użytkownicy spędzą więcej czasu na czytaniu treści.

Najczęściej narzędziem segregacji są tematyczne kategorie, które porządkują artykuły eksperckie.

Oprócz tego warto zadbać o kolumnę z boku tekstu, w której będą wyświetlane na przykład:

  • ostatnio dodane artykuły
  • najnowsze komentarze
  • najpopularniejsze wpisy
  • tagi

Równie pomocnym dodatkiem może okazać się automatycznie generowany spis treści (na podstawie nagłówków). Dzięki niemu użytkownicy szybciej odnajdą potrzebne informacje, co wpłynie na komfort korzystania z bloga, a ostatecznie – na jego jakość.

Autoryzacja autora

Ekspercki blog wymaga wiarygodności, a żeby ją osiągnąć, twórca treści powinien być znany.

Nie chodzi oczywiście o to, by treści tworzyli wyłącznie uznani specjaliści, gdyż w takim przypadku większość firm nie mogłaby sobie pozwolić na publikowanie treści.

Mamy na myśli podpis, który będzie widniał z boku lub na dole artykułu i przedstawiał sylwetkę autora. Wystarczy wówczas kilka zdań o kompetencjach pisarza, a także zamieszczenie odnośnika do profilu, w którym znajdą się jego pozostałe artykuły. Taki zabieg sprawi, że treści nie będą już anonimowe, co wpłynie korzystnie na pozycję w wyszukiwarce (jednym z takich czynników rankingowych, które uwzględniają prezentację autora, jest E-A-T).

Bezpieczeństwo użytkowników

Opisując cechy eksperckiego bloga nie możemy pominąć niezbędnych zabezpieczeń. Bardzo ważnym jest, aby strona posiadała aktualny certyfikat SSL – w przeciwnym wypadku użytkownicy mogą otrzymywać ostrzeżenie o tym, że dane nie są szyfrowane, co negatywnie odbije się na wizerunku marki.

Konieczne formalności obejmują również politykę prywatności, w której należy opisać zasady przetwarzania danych osobowych osób korzystających z serwisu. W przypadku, gdy elementem artykułów jest promowanie oferty świadczonej drogą elektroniczną, kolejnym wymogiem jest regulamin określający jej warunki (zgodnie z art. 8. ustawy z dn. 18 lipca 2002 r.).

Jak prowadzić eksperckiego bloga?

Wymieniliśmy elementy, które powinny zostać wdrożone już na etapie projektowania strony. Gdy mamy tak przygotowane podłoże, możemy zabrać się do pisania merytorycznych treści, które stanowią esencję bloga eksperckiego. Rzetelne pisanie jest podstawą, ale oprócz niego poruszymy także inne ważne czynności.

Zamieść bibliografię

Każdy artykuł, jaki stworzymy, prezentuje określony zestaw wiedzy, który został zapożyczony od innych specjalistów.

Należy zatem powoływać się na wszelkie badania naukowe, analizy bądź inne publikacje użyte do opracowania artykułu.

Zbiór takich źródeł, umieszczanych zwykle na końcu tekstu, nazywa się bibliografią.

Warto ją zamieścić nie tylko ze względów grzecznościowych – dzięki niej zwiększymy wiarygodność naszych treści, a zainteresowani czytelnicy, sięgnąwszy do źródeł, mogą zgłębić temat dalej. Nie ma wątpliwości, że artykuł ze zdefiniowanym autorem oraz bibliografią nabiera już iście naukowego charakteru.

Formatuj treści

Optymalizacja artykułów pod SEO wpływa nie tylko na pozycjonowanie, ale także na komfort czytelników.

Z tego względu jej wykonanie staje się obowiązkiem, a nie tylko pomocnym dodatkiem.

Na tym etapie należy zadbać o:

Tak sformatowane artykuły będą znacząco atrakcyjniejsze i czytelniejsze. To z kolei wpłynie na jakość całego bloga eksperckiego.

Pisz rzetelnie

Wydawałoby się, że jest to wskazówka, o której nie można powiedzieć nic precyzyjnego. Postaramy się jednak sprostać temu zadaniu – pomogą nam w tym trzy ważne zasady.

Domeny z końcówką .edu

Portale, które z założenia zajmują się nauką, są zwykle bardziej wiarygodne. Warto zatem korzystać z nich w pierwszej kolejności podczas wykonywania researchu.

Całe szczęście, takie strony często wyróżniają się końcówką domeny .edu. Możemy skorzystać z tej wiedzy, zawężając wyszukiwanie w Google. W tym celu należy po wpisaniu frazy dodać fragment „site:edu”, który będzie pełnił rolę filtra. Tym samym szybciej znajdziemy interesujące nas materiały naukowe.

Widok z Google stron z końcówką edu

Brzytwa Ockhama

Aby prowadzić blog ekspercki, nie wystarczy szukać właściwych źródeł – trzeba je również poddawać rozsądnej interpretacji podczas pisania artykułów.

W tym pomoże nam Brzytwa Ockhama, znana również jako zasada ekonomii myślenia. Głosi ona, aby wybierać wyjaśnienia, które opierają się na najmniejszej liczbie założeń. Jest to niezwykle owocna praktyka przy tworzeniu modeli teoretycznych.

Gilotyna Hume’a

Kolejne użyteczne narzędzie myślowe, wpływające na rzetelność tworzonych artykułów, zwie się Gilotyną Hume’a. Jego nazwa pochodzi od szkockiego filozofa, Davida Hume’a, który zauważył pewien powszechny błąd we wnioskowaniu. Nie można bowiem określać tego, co powinno być, na podstawie tego, co jest. Mówiąc inaczej, zadaniem nauki jest stwierdzanie faktów, a nie właściwości, jakimi te fakty powinny się cechować.

Podsumowanie

  • Ekspercki blog przynosi szereg korzyści biznesowych: między innymi buduje wizerunek marki, generuje ruch na stronie i poprawia konwersję.
  • Aby jednak osiągnąć te rezultaty, należy wdrożyć prace zarówno programistyczne, jak i copywriterskie.
  • Do pierwszych zaliczamy określenie klarownej struktury informacji czy przedstawianie informacji o autorze.
  • Z kolei zadaniem copywritera jest stworzenie specjalistycznych treści w oparciu o rzetelne, naukowe źródła.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

10.09.2024 Copywriting
09.09.2024 Porady & Ciekawostki
06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu