Brand safety – jak chronić wizerunek marki w Internecie?

Spis Treści:

Wraz z rozpowszechnieniem Internetu, coraz więcej firm prowadzi w nim swoje działania marketingowe. Chociaż Internet jest niezwykle użytecznym kanałem marketingowym, to reklamowanie w nim produktu lub usługi może przynieść zarówno korzyści, jak i realne straty. W dzisiejszym artykule opowiemy, jak możemy chronić wizerunek swojej firmy w myśl brand safety.

Czym jest brand safety?

Brand safety to nic innego jak „bezpieczeństwo marki”, „bezpieczeństwo wizerunku” (z ang. „brand” – marka, „safety” – bezpieczeństwo).

Pojęcie to i związane z nim strategie ukształtowały się w odpowiedzi na coraz większe ryzyko prowadzenia kampanii marketingowych w sieci. Wiele firm nie zdaje sobie sprawy, że często „wypuszczona w odmęty Internetu” reklama znajduje swoje miejsce wśród innych treści z tej kategorii, które mogą zniszczyć wizerunek marki.

Brand safety to wprowadzanie pewnych środków bezpieczeństwa, które mają na celu ochronę znaku firmowego, sposobu postrzegania marki, a także kontrolę, czy nasze reklamy pojawiają się we właściwym kontekście i otoczeniu.

Brand safety vs brand sustainability

Brand safety jest pojęciem stosunkowo nowym, jednak niezwykle ważnym, jeśli zależy nam na jak najlepszym przedstawieniu produktu lub usługi. Internetowe kampanie marketingowe znacznie trudniej jest kontrolować (w przeciwieństwie do tradycyjnych ulotek, plakatów i gazetek). Brand safety jest zapewnieniem bezpieczeństwa i sprawdzaniem, czy nasza reklama nie jest otaczana przez szkodliwe treści (o czym poniżej).

W parze z brand safety idzie brand sustainability, jednakże nie należy ich traktować jako synonimów. Brand safety jest pojęciem uniwersalnym dla każdej firmy. Brand sustainability (z ang. „zrównoważony wizerunek”, „zrównoważony rozwój marki”) pozostaje kwestią indywidualną dla każdego przedsiębiorstwa.

Gdzie brand safety znajduje użycie?

Jak już wspomnieliśmy, ochrona wizerunku marki jest kwestią uniwersalną dla wszystkich przedsiębiorstw. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta i sama się nasuwa: zagrożenia i niebezpieczeństwa pozostają takie same dla każdej firmy.

Zagrożenia dla wizerunku marki

Brand safety ma chronić naszą reklamę przed jej losowym pojawieniem się w otoczeniu contentu o podobnym motywie przewodnim, ale znacznie bardziej drażliwym i postrzeganym przez społeczeństwo jako niewłaściwy.

Tego typu treści dotyczą między innymi: przestępstw, przemocy, złośliwego oprogramowania, uzależnień (np. hazardu i używek), tematów wrażliwych społecznie (jak posiadanie broni przez obywateli, rasizmu, wojen, zanieczyszczeń), seksu itp.

Chociaż wspomniane „szkodliwe reklamy” posiadają swoje grupy odbiorców, to przypadkowe umieszczenie naszej oferty w takim otoczeniu przyniesie jedynie straty, a potencjalni klienci odrzucą naszą reklamę, nawet jeśli nie dotyczy ona drażliwego tematu.

Brand safety a religia i polityka

Możesz zastanawiać się, czy tematy, na które różnie spoglądają poszczególne osoby (np. religia i polityka) mogą być zagrożeniem według rozumienia brand safety. Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wspomnianych zagadnień nie możemy traktować jako „zagrożeń”, chyba że nasz content stanowczo im zaprzecza (np. reklama zachęcająca do składania podpisów za aborcją znajduje się na stronie parafii, która planuje prelekcję pro life).

Znacznie więcej szkody przynosi jednak przypadkowe zestawienie naszej reklamy z treściami, które generalnie są postrzegane jako niewłaściwe i krzywdzące (np. tematy zabójstwa i śmierci).

Brand safety w praktyce

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy właścicielami fabryki opakowań. W Internecie udostępniliśmy swoją reklamę – dotyczy ona nowo opracowanej plastikowej butelki, która nie będzie zanieczyszczać środowiska.

Google może zestawić naszą ofertę z innymi reklamami, które dotyczą ekologii. Co się stanie, jeśli nasza „wiadomość” przypadkowo pojawi się obok reklamy stworzonej przez ekologów, przedstawiającej zwierzęta cierpiące przez śmieci pływające w oceanie. To, że nasza plastikowa butelka jest innowacyjna i nie rozkłada się jak typowy plastik, nie ma szans przy mocnym wydźwięku i obrazku, który jasno pokazuje, że „każdy plastik to śmieć”.

Dzięki powyższemu przykładowi udowodniliśmy i przypomnieliśmy, jaki jest cel brand safety. To po prostu kontrola i sprawdzanie, czy nasze reklamy wyświetlane są w otoczeniu „przyjaznego” contentu, który nie zszarga wizerunku naszej firmy.

Jak chronić wizerunek marki?

Istnieje wiele sposobów zapewnienia bezpieczeństwa wizerunku naszej marki. Nie możemy mieć stuprocentowej pewności co do miejsc, w których pojawi się nasza reklama, jednak kilka prostych kroków pozwoli nam zmniejszyć to ryzyko. Są to działania takie jak:

  • poszerzenie swojej wiedzy na temat brand safety, sposobu działania algorytmów Google oraz SEO;
  • wczesne rozpoznanie zagrożeń, jakie towarzyszą marketingowi internetowemu w odniesieniu do naszego przedsiębiorstwa;
  • korzystanie jedynie z pewnych oprogramowań i stron internetowych – lepiej dopłacić za pakiet premium nieco droższego narzędzia niż korzystać z niepewnych rozwiązań;
  • monitorowanie kampanii marketingowych w Internecie i pozostawanie w kontakcie z naszym specjalistą ds. IT i pozycjonerem;
  • zadbanie o prawidłowe przedstawianie naszej treści (tzw. targetowanie) – określenie, do jakich kategorii należy nasza reklama i gdzie ma być wyświetlana.

Podsumowanie

  1. Brand safety to wszystkie działania mające na celu zmniejszenie ryzyka zestawienia naszych reklam z ofertami produktów, usług i kwestii uważanych za nielegalne i drażliwe dla naszych odbiorców.
  2. Najpopularniejszymi zagrożeniami dla wizerunku marki jest ukazanie naszej oferty w otoczeniu reklam dotyczących np. handlu ludźmi, narkotyków, przemocy domowej.
  3. Brand safety to pojęcie stosunkowo nowe. Prowadząc kampanię marketingową w Internecie skonsultujmy się ze specjalistą IT i z pozycjonerem, którzy powinni posiadać specjalistyczną wiedzę na ten temat.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Natalia Siwik

Studentka dwóch kierunków na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, która z pracą copywritera łączy swoje pasje i optymizm. Natalia pisze zarówno w języku polskim, jaki i angielskim - posiada certyfikat CAE Cambridge English, obecnie uczy się chińskiego. Do każdego ze zleceń podchodzi profesjonalnie i z wieloma pomysłami tak, żeby klient zawsze był zadowolony. Potrafi również pisać artykuły naukowe i akademickie. Prywatnie właścicielka dwóch żółwi i zapalony gracz, chociaż interesują ją także kino, finanse, zarządzanie, historia oraz podróże.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.09.2023 Korekta & Redakcja
21.09.2023 Korekta & Redakcja
20.09.2023 Pozycjonowanie
19.09.2023 Porady & Ciekawostki
18.09.2023 Porady & Ciekawostki
15.09.2023 Copywriting
14.09.2023 Content Marketing
13.09.2023 Korekta & Redakcja
12.09.2023 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu