Czym jest branding emocjonalny i jak go wykorzystać w biznesie?

Spis Treści:

W marketingu wyjątkowo ważną rolę odgrywają emocje. To właśnie one w dużej mierze wpływają na decyzje zakupowe klientów. Nic więc dziwnego, że emocje wykorzystywane są w celu skutecznego reklamowania produktów i usług. Czym jest branding emocjonalny, jakie ma zastosowanie i dlaczego jest skuteczny? Sprawdź!

Co to jest branding emocjonalny?

Branding emocjonalny to strategia marketingowa, której głównym celem jest budowanie pozytywnego wizerunku marki oraz silnej więzi pomiędzy nią a klientami.

Dzieje się to poprzez wzbudzenie w nich odpowiednich emocji, a więc z wykorzystaniem perswazyjnych komunikatów. Z tego względu realne potrzeby nie będą miały w tym przypadku aż tak dużego znaczenia. Działania z zakresu brandingu emocjonalnego obejmują niemal wszystko, co związane z firmą, a mianowicie:

  • nazwę,
  • identyfikację wizualną,
  • archetyp marki,
  • jakość produktów i usług,
  • sposób komunikacji,
  • promocję i bieżące akcje reklamowe.

Branding emocjonalny to długotrwały proces, którego efekty widoczne są dopiero po pewnym czasie regularnej pracy. Wymaga ciągłego planowania, dbałości o spójność przekazu, a także analizowania podejmowanych kroków wraz z ich optymalizacją. Niemniej jednak to świetny sposób, aby zbudować stabilny biznes i zdobyć wysoką pozycję na rynku, a przy tym wyprzedzić konkurencję.

Branding emocjonalny krok po kroku

Aby branding emocjonalny był skuteczny, klienci muszą uwierzyć w moc oferowanych przez markę produktów lub usług. Jak to zrobić?

Ustal, czego chciałby Twój odbiorca

W obecnych czasach świetny produkt sam w sobie nie gwarantuje sprzedaży. Klienci chcą czegoś więcej. Pomyśl więc o tym, jakiej wartości oczekuje od Ciebie adresat. W tym celu określ jego potrzeby, pragnienia, zainteresowania oraz system wartości. Pomoże to stworzyć interesującą ofertę.

Poznaj dogłębnie swoją grupę docelową

Jedną z istotnych kwestii z pewnością będzie poznanie klientów. Określ ich wiek, płeć oraz lokalizację. Przemyśl, jakie są ich problemy i obawy, a także co ich motywuje do działania. Dzięki precyzyjnemu określeniu grupy docelowej łatwiej znajdziesz odpowiednią emocję.

Stwórz ciekawą historię

Po zdobyciu wystarczającej ilości informacji o swoich odbiorcach można przejść do stworzenia storytellingu, czyli pouczającej historii. To właśnie ona inspiruje i powoduje, że konsumenci chętnie sięgają po oferowane artykuły.

Pamiętaj, aby być prawdziwym w swoich działaniach

W brandingu emocjonalnym nie ma miejsca na zabawę uczuciami, a wszystkie działania należy dopasować do rodzaju kampanii i grupy docelowej. Na pierwszym miejscu zawsze powinna być jednak autentyczność, gdyż kłamstwa i koloryzowanie rzeczywistości szybko wypływają na wierzch.

Rozbudź swoją kreatywność

Przy tworzeniu poszczególnych elementów koncepcji marketingowej koniecznie weź pod uwagę oddziaływanie na różnego rodzaju zmysły. Poza siłą kolorów wykorzystaj również dźwięk czy zapach, by zwiększyć atrakcyjność swojego contentu. To właśnie one często powodują reakcję, co bezpośrednio przekłada się na postrzeganie marki, a także wyniki sprzedażowe.

Dlaczego branding emocjonalny jest skuteczny?

Jedną z niewątpliwych zalet brandingu emocjonalnego jest duża skuteczność niezależna od tego, czy potrzeby konsumenta zostały spełnione. Decyduje o tym wiele czynników, do których zalicza się m.in.:

  • Łatwe zapamiętanie marki z poprzez emocje, jakie wzbudza. Według licznych badań emocje i wspomnienia mają ze sobą wiele wspólnego. Z tego względu wszelkiego rodzaju wydarzenia i rzeczy powodujące silne uczucia są lepiej zapamiętywane. Jeśli wykorzystasz ten fakt w marketingu, zapiszesz się w pamięci swoich odbiorców przez długi czas.
  • Udostępnianie Twoich treści. Rozpowszechnianie treści korzystnie oddziałuje na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce. Pomaga także zwiększyć zasięg, a tym samym pozyskiwać nowych klientów. Jeśli więc poprzez tekst wywrzesz na nich pozytywne wrażenie, z pewnością chętnie udostępnią Twoje materiały.
  • Pozytywny wpływ na decyzje zakupowe. Metody stosowane w brandingu emocjonalnym mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe. Dzięki uwzględnieniu tej koncepcji podczas tworzenia reklam często osiągają one sukces. Nic w tym dziwnego, gdyż nie od dziś wiadomo, że pod wpływem emocji ludzie łatwiej podejmują decyzje.
  • Budowanie lojalności konsumentów. Poprzez więź emocjonalną z konsumentami można budować ich lojalność wobec firmy. Konkretne uczucia, z jakimi kojarzą markę, sprawią, że dużo chętniej okażą jej swoje poparcie.

Uczucia stosowane w brandingu emocjonalnym

Ideą brandingu emocjonalnego jest nadanie emocji przedmiotom lub usługom, aby zwiększyć ich wartość i wzbudzić w odbiorcach uczucie pożądania.

To połączenie skutecznej koncepcji marketingowej z odpowiednią komunikacją, które oddziałują na ludzkie zmysły. Dzieje się to poprzez dobranie odpowiednich kolorów, dźwięków i zapachów, a także ciekawych haseł lub materiałów graficznych wywołujących oczekiwaną reakcję.

Do skutecznych emocji związanych z brandingiem z pewnością zaliczyć można radość. Tworząc ciekawe, a przy tym zabawne treści można wzbudzić pozytywne skojarzenia z marką i tym samym pozostać w pamięci zainteresowanych osób. Jednocześnie pomaga budować zaufanie, co bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe i zyski ze sprzedaży.

Kolejne, chętnie wykorzystywane uczucie to ciekawość. Wytworzenie właściwego napięcia pozwala zdziałać prawdziwe cuda. Marki często stosują ten chwyt przy tworzeniu nowych kolekcji. Należy pamiętać, aby unikać obietnic bez pokrycia, gdyż powodują one jedynie rozczarowanie. Zamiast tego lepiej dozować informacje, co sprawi, że klienci będą podekscytowani.

Motywacja do działania to uczucie będące następstwem inspiracji. Powstaje ona na skutek odpowiednio dopasowanych produktów w połączeniu z silną wolą i chęcią do rozwiązania danego problemu. W tym przypadku szczególnie ważną rolę odgrywa wezwanie do działania (CTA).

Chociaż strach budzi niezbyt pozytywne skojarzenia, to zdecydowanie jest to ważna pod względem marketingowym emocja. W obawie przed niedostępnością produktu czy końcem promocji odbiorcy szybciej dokonują zakupu. Zachowaj jednak w tym umiar, by nie nadszarpnąć zaufania konsumentów.

Podsumowanie

  • Branding emocjonalny to strategia marketingowa polegają na wykorzystaniu emocji w celu budowania świadomości marki i więzi z odbiorcami.
  • Metoda ta jest wyjątkowo skuteczna, gdyż ułatwia zapamiętanie marki i podjęcie decyzji zakupowych, zachęca do udostępniania publikowanych treści, a przy tym zwiększa lojalność klientów.
  • Do często wykorzystywanych uczuć w brandingu emocjonalnym zaliczyć można radość, ciekawość, inspirację oraz strach. Każde z nich ma nieco inny potencjał, a więc przynoszą one różne efekty.
  • Aby wypromować markę z zastosowaniem technik perswazji emocjonalnej, należy dobrze poznać swoją grupę docelową wraz z pragnieniami i największymi lękami. Następnie można przejść do stworzenia ciekawej historii i oprawienia jej bodźcami pobudzającymi ludzkie chwyty.
  • Warto korzystać z mocy kolorów, a także dźwięków i zapachów, aby spowodować odpowiednią reakcję wśród konsumentów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

30.11.2022 Social Media
29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu