Cele firmy – jak je wyznaczyć?

Spis Treści:

Każda szkoła marketingu powie, że jasno nakreślone cele firmy są podstawą do jej trwałego wzrostu. Jest to prawda pod warunkiem, że założenia pokryją się z rzeczywistością. Dlatego w niniejszym artykule przedstawimy porady, jak precyzyjnie wyznaczyć cele przedsiębiorstwa.

Czym są cele firmy?

Definicja jest intuicyjnie dobrze znana, lecz dla formalnej higieny przedstawmy podręcznikową wersję.

Cele firmy to odgórnie ustalone efekty biznesowe, wynikające z realizacji przyszłych przedsięwzięć.

Są to zatem korzystne efekty, jakie przedsiębiorstwo uzyskuje poprzez podejmowanie założonych (najczęściej długofalowych) działań. Przykładowo, celem firmy może być wzrost sprzedaży, pozycjonowanie strony internetowej czy budowa wizerunku marki.

Do czego służą cele firmy?

Są one istotne z wielu powodów. Zaplanowanie działań marketingowych pozwala precyzyjnie wyznaczyć czynności, które będą służyć osiąganiu korzyści biznesowych przy jednoczesnym zachowaniu minimalnych nakładów inwestycyjnych. To z kolei pozwala osiągnąć pożądane rezultaty jak najmniejszym kosztem, co wpływa na oszczędność czasu, pracy i pieniędzy.

Cele przedsiębiorstwa odpowiadają nie tylko na proste pytanie „CO chcę osiągnąć”, ale również „JAK chcę to osiągnąć” – a to spora różnica w planowaniu szczegółów strategii marketingowej.

Przejdźmy zatem do tego, jak prawidłowo konstruować firmowe cele.

Jak wyznaczyć cele firmy?

Ta część jest najprostsza, gdyż odpowiedź nasuwa się sama poprzez obserwację i uwzględnienie tych dysfunkcji, jakich należy się pozbyć, by zwiększyć sprawność przedsiębiorstwa.

Przykład:

Jeśli firma otrzymuje nikłą ilość zapytań ofertowych, naturalnym ruchem jest poprawienie widoczności oferty w celu dotarcia do potencjalnych klientów.

Wydaje się to bajecznie proste, lecz natrafiamy na trudności dopiero podczas pytania: „JAK osiągnąć założony cel”. Podczas próby odpowiedzi należy wziąć pod uwagę szereg zmiennych czynników, które będą kształtować finalnie podejmowane przedsięwzięcia.

W najprostszym podziale należy uwzględnić zarówno wewnętrzne możliwości firmy, jak i zewnętrzne wymagania rynkowe. Do tych pierwszych zaliczamy m.in. budżet inwestycyjny, a do tych drugich – działania konkurencji czy specyfikę branży.

Jakie mogą być cele przedsiębiorstwa?

W istocie każda korzyść biznesowa może być obiektem na celowniku. Do najczęstszych celów marketingowych firmy zaliczamy:

  • Wzrost przychodów/sprzedaży/zysków
  • Budowa eksperckiego wizerunku
  • Zmniejszenie kosztów produkcji
  • Dotarcie z ofertą do większej ilości osób
  • Poprawa konwersji
  • Rozpoznawalność marki

Warto zaznaczyć, że ogólne cele są realizowane przez kilka mniejszych. Przykładowo, skuteczna sprzedaż nie jest możliwa, jeśli firma nie zadba o solidny wizerunek bądź atrakcyjną ofertę. Z tego względu sprecyzowanie celów (oraz warunków ich realizacji) jest znacznie bardziej złożone od snucia ogólnikowych wizji typu „Chcę zarabiać dwa razy więcej”. Omówmy zatem, jak wygląda opracowanie takiej koncepcji w praktyce.

Cele firmy – przykłady

Przedstawimy dwa schematy, które uzmysłowią, że można różnie podchodzić do zdefiniowania i realizacji celów firmowych – w zależności od konkretnej sytuacji.

Przykład 1 – branża e-commerce

Właściciel sklepu internetowego zamierza lepiej wykorzystać ruch na stronie, aby poprawić efektywność swojej oferty. W tym celu zamierza zwiększyć poziom konwersji, skuteczniej zachęcając odbiorców do sfinalizowania zakupów. Ma do wyboru kilka rozwiązań, takich jak:

  • nowa szata graficzna sklepu
  • uproszczenie struktury kategorii
  • odświeżenie opisów produktowych
  • przyspieszenie działania strony
  • zamieszczenie zdjęć o wyższej jakości
  • utworzenie zniżek i kodów rabatowych

W tym przypadku cel firmy jest jasno sprecyzowany, a droga do niego wiedzie przez wiele ścieżek. Nietrudno domyślić się, że wybór najlepszej zależy od wielu czynników, dlatego tak ważne jest, aby dobierać środki do celu względem własnej sytuacji.

Przykładowo, właściciel sklepu może postawić na nową szatę graficzną, jeśli od kilku lat nie aktualizował strony pod tym kątem. Jeśli jednak zajął się tym rok temu, lecz nie odświeżył wtenczas treści sprzedażowych, powinien skierować swoją uwagę na nowe opisy produktów itp. Słowem, wiele zależy od tego, w jakim stanie jest obecnie sklep internetowy, gdyż podjęcie działań marketingowych powinno przede wszystkim eliminować jego słabe ogniwa.

Przykład 2 – branża hydrauliczna

Michał jest miejscowym hydraulikiem, który chciałby nieco zagęścić wizyty naprawcze w celu zwiększenia swoich zarobków. Jego celem firmowym jest zatem wzrost liczby klientów – jakie rozwiązania ma do dyspozycji? Najprostsze jest takie, aby chodzić po domostwach i niszczyć krany, by następnie je naprawiać (przepraszamy, ale żarcik aż sam się tutaj prosił :)).

Wracając do poważnych rozważań, Michał wyszedł ze słusznego założenia, że ludzie szukają takich usług w specyficznych sytuacjach (awarie i montaże hydrauliczne). Potencjalnymi klientami jest zatem ułamek społeczeństwa, który nieustannie się zmienia. To oznacza, że profil odbiorców jest bliżej nieokreślony, przez co otwarta reklama nie dotrze precyzyjnie do osób wyrażających realne zapotrzebowanie takimi usługami.

Tym samym Michał wyklucza takie rozwiązania jak ulotki, banery reklamowe oraz inne formy outbound marketingu. Zamiast tego rozważa jakąś metodę, która umożliwi łatwiejsze znalezienie jego usług, jeśli będą akurat potrzebne. Do wyboru ma m.in:

  • Płatne reklamy Google Ads
  • Pozycjonowanie strony
  • Wizytówki NAP
  • Ogłoszenia na portalach dla fachowców

Prześledźmy przykładowe możliwości wynikające z takich rozwiązań. Wybierając Google Ads, Michał może wyświetlić swoją stronę za każdym razem, gdy ktoś wpisze „Hydraulik + [nazwa jego miasta]”. Może również skorzystać z usług copywritingu i opublikować artykuł o tytule „Jak naprawić cieknący kran”. Jeśli zajmie wysokie pozycje w wyszukiwarce, każda osoba, która ma potencjalnie problemy z kranem, znajdzie jego stronę po wpisaniu tej frazy kluczowej (co więcej, on nie wyda na to ani złotówki!).

Podsumowując, ze względu na specyfikę swojej oferty Michał wykorzystuje potencjał inbound marketingu, skutecznie reklamując się wśród osób wyrażających zapotrzebowanie na usługi hydrauliczne. Tym samym realizuje cel firmowy, jakim jest wzrost liczby klientów.

Podsumowanie:

  • Zwięźle rzecz ujmując, cele firmy to przyszłe korzyści biznesowe wynikające z realizacji zaplanowanych działań.
  • Zaliczamy do nich m.in zwiększenie sprzedaży, budowę rozpoznawalności marki czy redukcję kosztów stałych.
  • Współczesny rynek umożliwia zdefiniowanie wielu celów oraz środków potrzebnych do ich osiągnięcia. Właściwe decyzje zależą ściśle od indywidualnej sytuacji każdego przedsiębiorstwa.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

15.10.2021 Marketing
14.10.2021 Marketing
13.10.2021 Marketing
12.10.2021 Kwestie Prawne
11.10.2021 Content Marketing
11.10.2021 Marketing
07.10.2021 Copywriting
06.10.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy