Chat GPT a copywriting – czy AI może tworzyć doskonały content?

Spis Treści:

Zacznijmy ten tekst nietypowo, bo od żartu. Czy wiesz, dlaczego copywriterzy zawsze tak długo piszą na klawiaturze? Bo nie potrafią znaleźć słowa „koniec”! To dowcip zaserwowany przez chat GPT – narzędzie, które pod koniec 2022 roku wywołało sporo zamieszania w światowym Internecie. Przyjrzyjmy się bliżej temu rozwiązaniu i sprawdźmy, czy sztuczna inteligencja może zastąpić doświadczonego copywritera!

Czym jest i jak działa chat GPT?

Chat GPT to system sztucznej inteligencji, który został stworzony przez firmę OpenAI.

Jego bazą są teksty opublikowane do 2021 roku w Internecie – na ich podstawie jest w stanie odpowiadać na pytania, generować różnego rodzaju teksty (w tym artykuły, opowiadania, a nawet wiersze!), dokonywać tłumaczeń czy rozwiązywać zadania matematyczne.

Jego zaawansowane algorytmy przetwarzania języka, spore możliwości i umiejętność nauki (na podstawie otrzymywanych z zewnątrz danych) sprawiają, że zyskał ogromną popularność.

Przedstawienie chatu GPT screen

Chat GPT posiada więc zdolność generowania tekstów, które mają jak najbardziej przypominać wypowiedzi żywej osoby. Czy jednak może sprawdzić się w pracy copywritera albo, co sugeruje spore grono osób, zastąpić go w promowaniu marek?

Chat GPT, czyli narzędzie niedoskonałe

Chat GPT, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się systemem kompletnym, posiada wiele ograniczeń i niedoskonałości. Pierwszym problemem jest nieaktualna baza danych. Jak wspomnieliśmy wcześniej, system bazuje na treściach publikowanych w sieci do 2021 roku, więc nie udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące bieżących wydarzeń.

Chat GPT - odpowiedź na pytanie - screen

To jednak nie wszystko. Oto kilka innych problemów, z jakimi w obecnej fazie rozwoju zmaga się chat GPT.

  • Błędy w generowanych treściach. Chat GPT bazuje na języku angielskim i po polsku pisze nie najlepiej. Popełnia błędy stylistyczne, interpunkcyjne, składniowe, a nawet ortograficzne, dlatego generowane przez niego treści należy dokładnie sprawdzać.
  • Błędy w odpowiedziach. Mogą dotyczyć one zarówno obliczeń, jak i przytaczanych przez bota informacji. Co więcej, narzędzie zwykle nie podaje źródeł, dlatego opieranie się na jego „wiedzy” bez jakiejkolwiek weryfikacji może okazać się kosztowne w skutkach.
  • Nieznajomość kontekstu. Sztuczna inteligencja nie jest w stanie zrozumieć otaczającej nas rzeczywistości. Bazuje na opublikowanych już danych, które – owszem – potrafi przetworzyć, ale nie jest w stanie całościowo spojrzeć na wygenerowany przez siebie tekst, z czego wynikać mogą różnego rodzaju pomyłki i niedopowiedzenia.
  • Brak emocji. Chat GPT to maszyna, która ma przypominać człowieka. Niestety, nigdy nim nie będzie – nie odczuwa i nie rozpoznaje podstawowych emocji, które są tak ważne np. w przekazie marketingowym. Nie ma też poczucia humoru, co udowodniliśmy na początku niniejszego artykułu. 🙂
  • Problemy w rozumieniu pytań. Korzystając z narzędzia, należy stosować proste komunikaty. Im bardziej skomplikowane jest pytanie, tym większe prawdopodobieństwo, że chat GPT nie będzie w stanie na nie odpowiedzieć albo udzieli błędnej informacji.

Czy chat GPT popełnia błędy - screen odpowiedzi na pytanie

Jak Google postrzega treści tworzone przez chat GPT?

Samo Google jest otwarte na treści tworzone przez AI, jednak zwraca uwagę na to, że w ocenie witryn kluczową rolę odgrywają jakość i użyteczność contentu. Korzysta z zaawansowanych systemów, które pozwalają określić przydatność treści, a także narzędzi identyfikujących ich spamerski charakter. Oznacza to, że jest w stanie rozpoznać content stworzony przez sztuczną inteligencję.

W praktyce więc nadużywanie tekstów generowanych przez chat GPT może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

W jaki sposób chat GPT może wspierać copywriterów?

Wszystkie ograniczenia sztucznej inteligencji, choć stanowią spory problem, nie dyskwalifikują chatu GPT jako pomocnika przy tworzeniu treści.

Wręcz przeciwnie – może być to narzędzie niezwykle przydatne, o ile oczywiście nie zaufasz mu w stu procentach i będziesz weryfikować wartość merytoryczną jego wypowiedzi oraz poprawiać popełniane przez niego błędy.

Do czego więc wykorzystasz chat GPT?

  • Do tworzenia niskiej jakości tekstów, np. zapleczowych, które służą umieszczaniu linków i fraz kluczowych. Niestety, istnieje duże prawdopodobieństwo, że takie treści nie przypadną do gustu ani internaucie, ani Google, dlatego warto publikować je z rozwagą.

Tekst zapleczowy wygenerowany przez chat GPT - screen

  • Do tworzenia tytułów artykułów. To świetne wsparcie dla osób, które potrzebują inspiracji. Chat GPT radzi sobie z generowaniem tytułów całkiem dobrze, podając propozycje w kilka sekund.

Propozycje artykułów wygenerowane przez chat GPT - screen

  • Do szybkiej odpowiedzi na proste pytanie. Chat GPT może zastąpić Google i szybko dostarczyć Ci dość szczegółowych informacji na dany temat.

Pytanie do chatu GPT - screen

  • Do tworzenia prostych konspektów. Sztuczna inteligencja pomoże Ci stworzyć plan tekstu i przełamać blokadę twórczą.

Konspekt wygenerowany przez chat GPT - screen

Jak więc widać, możliwości chatu GPT w copywritingu są całkiem spore. Może on być świetnym źródłem inspiracji i wsparciem w typowo „technicznych” zadaniach, które stanowią wstęp do tworzenia jakościowej treści.

Nie polecamy używania chatu GPT do korekty i poprawiania błędów w tekstach. Choć częściowo poradzi on sobie z tym zadaniem, jego „umiejętności” z zakresu składni czy interpunkcji nie stoją na najwyższym poziomie.

Czy chat GPT może zastąpić copywritera?

To pytanie, które od kilku miesięcy zadaje sobie wielu twórców obawiających się o swoją przyszłość. Na początek oddajmy głos chatowi GPT:

Czy chat gpt zastąpi copywritera - screen odpowiedzi

Kilkugodzinne analizy działania tego narzędzia utwierdziły nas w przekonaniu, że chat GPT nie jest w stanie zastąpić doświadczonego copywritera. Choć sprawnie tworzy on proste teksty, które mogą stanowić bazę do dalszego szlifowania albo źródło linków czy słów kluczowych, nie jest w stanie zapewnić jakościowego, pozbawionego błędów contentu.

Szczególnym problemem jest poprawność tekstów – widać gołym okiem, że narzędzie stworzono w języku angielskim i nie opanowało ono w stu procentach polskich zasad interpunkcji czy składni. Generowane przez chat GPT zdania są nieskomplikowane, pozbawione większej kreatywności i do bólu… generyczne. Oznacza to, że stworzenie na ich podstawie specjalistycznego bloga, który będzie chętnie odwiedzany przez setki potencjalnych klientów, jest niemożliwe.

Jeszcze większym ograniczeniem jest brak zrozumienia emocji, potrzeb i problemów człowieka, w tym klienta. Sztuczna inteligencja na obecnym etapie rozwoju nie będzie w stanie stworzyć kreatywnego opisu produktu czy sloganu, który przyciągnie uwagę i doprowadzi do większej sprzedaży. Oto przykład:

Slogany wygenerowane przez chat GPT - screen

Chat GPT bazuje na tym, co już powstało. Nie jest w stanie bawić się językiem, żonglować słowami i odwoływać się do języka korzyści w taki sposób, jak doświadczony copywriter. Ogólnikowość, niedostrzeganie aktualnych trendów czy brak pasji, tak ważnej w tworzeniu treści marketingowych, dyskwalifikuje na ten moment sztuczną inteligencję jako sposób na budowanie silnej marki czy popularności w cyfrowym świecie.

Z ciekawości wygenerowaliśmy tekst o takim samym tytule, jak ten artykuł. Naszą uwagę zwróciły dwa akapity, które stanowią potwierdzenie wszystkiego, o czym piszemy wyżej:

Chat gpt a copywriting - screen

Powyższe słowa świadczą jednak również o tym, że sztuczna inteligencja potrafi wyciągać prawidłowe wnioski i dlatego może stanowić wsparcie w pracy copywritera. Mało prawdopodobne jednak, że całkowicie go zastąpi.

Chat GPT znajduje się obecnie w fazie testów i jest narzędziem otwartym oraz dostępnym bezpłatnie (w tym miejscu). Możesz więc samodzielnie sprawdzić jego możliwości – polecamy to zrobić, bo to naprawdę świetna zabawa!

Podsumowanie

  • Chat GPT to system sztucznej inteligencji, który na bazie opublikowanych w Internecie treści odpowiada na pytania użytkowników.
  • Narzędzie nie jest idealne i popełnia błędy merytoryczne oraz językowe, a do tego nie wyczuwa emocji i kontekstu.
  • Chat GPT może okazać się wsparciem w działaniach copywritera, stanowiąc dla niego inspirację albo sposób na przełamanie weny twórczej.
  • Stosowanie chatu GPT do tworzenia wysokiej jakości contentu do promocji marki nie jest wskazane.
  • Sztuczna inteligencja, ze względu na brak rozumienia potrzeb klienta i nieznajomości języka korzyści, na tę chwilę nie może zastąpić profesjonalnego copywritera.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

04.12.2023 Copywriting
01.12.2023 E-commerce
30.11.2023 Pozycjonowanie
29.11.2023 Pozycjonowanie
28.11.2023 Copywriting
27.11.2023 Pozycjonowanie
24.11.2023 Korekta & Redakcja
24.11.2023 Marketing
23.11.2023 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu