Ciekawe nazwy firm – zasady skutecznego namingu

Spis Treści:

Wybór ciekawej nazwy dla firmy to pierwsza i najważniejsza decyzja marketingowa. Unikalna, chwytliwa i łatwa do zapamiętania pozwoli nie tylko wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, ale także pozostawi trwały ślad i pozytywne skojarzenia w podświadomości klientów.

Niestety, wybór idealnej nazwy nie jest prosty – wymaga czasu, cierpliwości i inwencji twórczej. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, w którym przedstawimy, jak wygląda idealna nazwa firmy oraz podpowiemy, jak spośród kilku pomysłów wybrać ten najlepszy.

Unikalna i ciekawa nazwa firmy – o czym należy pamiętać?

Nazwa firmy to jej swoista wizytówka, która wyróżnia markę na tle konkurencji. Oryginalna, chwytliwa i ponadczasowa przyciągnie do Twojej firmy setki klientów oraz sprawi, że będą do Ciebie regularnie wracać.

Aby tak było, musisz pamiętać o kilku kwestiach, które przedstawiamy poniżej.

Stawiaj na prostotę

Nazwa powinna być krótka, prosta i łatwa do zapamiętania. I wcale nie musi być ściśle powiązana z Twoją działalnością. Idealna nazwa firmy powinna wzbudzać pozytywne skojarzenia w każdym języku, zwłaszcza jeśli zamierzasz rozwinąć działalność na rynkach zagranicznych. Upewnij się, że wybrana przez ciebie nazwa ma neutralne znaczenie w innych językach – nie jest dziwna, śmieszna ani wulgarna.

Zrezygnuj także ze znaków specjalnych oraz polskich liter. Postaraj się, aby była identyczna i w mowie i piśmie – obcokrajowcy nie będą mieli problemu z jej wymówieniem, a Ty nie będziesz musiał jej literować podczas każdej rozmowy telefonicznej.

Myśl przyszłościowo

Nazwa firmy nie powinna Cię ograniczać. Co to w praktyce oznacza? Załóżmy, że chcesz produkować i sprzedawać drewniane krzesła, więc decydujesz się na nazwę „Sprzedaż drewnianych krzeseł” (niezbyt oryginalnie, ale do zobrazowania sytuacji przykład w sam raz).

Twoja firma się rozwija, klienci chwalą Twoje produkty i coraz częściej pytają o inne – stoły, szafy, regały. Chciałbyś rozszerzyć zakres swoich usług o nowe wybory, ale pojawia się problem z nazwą. I co teraz? Będziesz musiał ją zmienić, a to niestety spory kłopot.

Dlatego zastanów się, jaki jest cel biznesowy Twojej firmy teraz, a jaki będzie za kilka lat. Spróbuj przewidzieć, czy będziesz chciał rozszerzyć swoją działalność o nowe produkty i usługi w przyszłości. Czasami lepiej patrzeć „szerzej”, niż ograniczać swój potencjał już na samym początku.

Bądź oryginalny

Zanim zdecydujesz się na konkretną nazwę, zrób porządny research. Każdego dnia w Polsce przybywa około 1000 nowych firm, więc prawdopodobieństwo, że wybrana przez Ciebie nazwa jest już przez kogoś zajęta, niestety, jest bardzo duże – nie wspominając już o rynku globalnym.

Sprawdź wyszukiwarkę Google, zajrzyj do CEiDG, KRS oraz Urzędu Patentowego. Upewnij się, że nazwa nie została wcześniej zarejestrowana jako znak towarowy. I pamiętaj, im mniej firm o tej samej nazwie, tym lepiej. Stawiaj na unikalność.

Oryginalna nazwa pozwoli Ci wyróżnić się z tłumu gęstej konkurencji oraz poprawi Twoją widoczność w sieci. Poza tym szybciej znajdziesz wolną domenę internetową oraz stronę w mediach społecznościowych.

Jak krok po kroku wybrać najlepszą nazwę dla firmy?

Skoro już wiesz, jak powinna wyglądać idealna nazwa firmy, możesz zabrać się za tworzenie swojej. Na pewno masz w głowie kilka pomysłów. Przeprowadź burzę mózgów wśród znajomych, współpracowników i rodziny.

Staraj się zapisywać wszystkie pomysły, które przychodzą Wam do głowy, nie zważając na to, czy są dobre, czy nie. Weryfikacją i eliminacją zajmiesz się później. Zapisz wszystkie wyrażenia i zwroty, które kojarzą się z firmą, produktem i usługą.

Spróbuj je trochę poprzerabiać, pobawić się słowami i znaczeniami. Możesz także połączyć kilka wyrazów lub ich fragmentów w jedną oryginalną całość. Niech jedynym ograniczeniem będzie Twoja wyobraźnia.

A kiedy uda się stworzyć długą listę pomysłów, przeanalizuj każdy z nich. Sprawdź, czy spełnia wszystkie powyższe kryteria – czy jest unikalna, chwytliwa i ponadczasowa.

Wybierz dwie lub trzy najlepsze propozycje i zapytaj potencjalnych klientów o opinie. Zaprezentuj im wybrane nazwy, a po kilku dniach zapytaj, którą z nich najlepiej zapamiętali. I nie spiesz się, w końcu od chwytliwej i ciekawej nazwy firmy może zależeć Twój sukces.

Najlepsze światowe marki – dzieło przypadku czy przemyślana koncepcja?

Nie ma jednego sprawdzonego sposobu na wymyślenie nazwy, która odniesie międzynarodowy sukces. Czasem nazwa firmy jest dziełem przypadku, a czasem to efekt wielotygodniowych przemyśleń i rozważań, czego najlepszym przykładem jest kilka największych światowych marek.

  • Znana na całym świecie nazwa firmy Google powstała przypadkiem. Pierwotnie miała nosić nazwę Googol (co oznacza 10 podniesione do setnej potęgi), ale jeden z założycieli podczas rejestracji domeny popełnił błąd i zamiast Googol.com wpisał Google.com.
  • Nazwa najpopularniejszych klocków LEGO została zaczerpnięta z pierwszych sylab duńskiego zwrotu „leg godt”, które oznacza dobrą zabawę.
  • Marka REEBOK pochodzi od afrykańskiego określenia antylopy – Rhebok, na które wpadli założyciele podczas przeglądania południowoafrykańskiego słownika.
  • DHL to akronim, powstały od pierwszych liter nazwisk założycieli, a ADIDAS to po prostu pseudonim założyciela Adolfa (Adiego) i trzy pierwsze litery jego nazwiska – Dasslera.

Podsumowanie:

Jak widzisz, wybór odpowiedniej nazwy dla Twojej firmy nie jest łatwy – wymaga czasu, cierpliwości i inwencji twórczej. Dlatego nie spiesz się, szukaj, analizuj i proś znajomych o pomoc. Razem na pewno uda Wam się wymyślić ciekawą, chwytliwą i łatwą do zapamiętania nazwę dla Twojej firmy.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Monika Kowalik

Jest osobą dobrze zorganizowaną, otwartą i sumienną. Lubi wyzwania i konsekwentnie dąży do postawionego sobie celu. Kocha aktywność fizyczną, polskie góry i hawajskie plaże. W wolnych chwilach czyta psychologiczne książki i ogląda filmy dokumentalne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy