Ciekawe nazwy firm – zasady skutecznego namingu

Spis Treści:

Wybór ciekawej nazwy dla firmy to pierwsza i najważniejsza decyzja marketingowa. Unikalna, chwytliwa i łatwa do zapamiętania pozwoli nie tylko wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, ale także pozostawi trwały ślad i pozytywne skojarzenia w podświadomości klientów.

Niestety, wybór idealnej nazwy nie jest prosty – wymaga czasu, cierpliwości i inwencji twórczej. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, w którym przedstawimy, jak wygląda idealna nazwa firmy oraz podpowiemy, jak spośród kilku pomysłów wybrać ten najlepszy.

Unikalna i ciekawa nazwa firmy – o czym należy pamiętać?

Nazwa firmy to jej swoista wizytówka, która wyróżnia markę na tle konkurencji. Oryginalna, chwytliwa i ponadczasowa przyciągnie do Twojej firmy setki klientów oraz sprawi, że będą do Ciebie regularnie wracać.

Aby tak było, musisz pamiętać o kilku kwestiach, które przedstawiamy poniżej.

Stawiaj na prostotę

Nazwa powinna być krótka, prosta i łatwa do zapamiętania. I wcale nie musi być ściśle powiązana z Twoją działalnością. Idealna nazwa firmy powinna wzbudzać pozytywne skojarzenia w każdym języku, zwłaszcza jeśli zamierzasz rozwinąć działalność na rynkach zagranicznych. Upewnij się, że wybrana przez ciebie nazwa ma neutralne znaczenie w innych językach – nie jest dziwna, śmieszna ani wulgarna.

Zrezygnuj także ze znaków specjalnych oraz polskich liter. Postaraj się, aby była identyczna i w mowie i piśmie – obcokrajowcy nie będą mieli problemu z jej wymówieniem, a Ty nie będziesz musiał jej literować podczas każdej rozmowy telefonicznej.

Myśl przyszłościowo

Nazwa firmy nie powinna Cię ograniczać. Co to w praktyce oznacza? Załóżmy, że chcesz produkować i sprzedawać drewniane krzesła, więc decydujesz się na nazwę „Sprzedaż drewnianych krzeseł” (niezbyt oryginalnie, ale do zobrazowania sytuacji przykład w sam raz).

Twoja firma się rozwija, klienci chwalą Twoje produkty i coraz częściej pytają o inne – stoły, szafy, regały. Chciałbyś rozszerzyć zakres swoich usług o nowe wybory, ale pojawia się problem z nazwą. I co teraz? Będziesz musiał ją zmienić, a to niestety spory kłopot.

Dlatego zastanów się, jaki jest cel biznesowy Twojej firmy teraz, a jaki będzie za kilka lat. Spróbuj przewidzieć, czy będziesz chciał rozszerzyć swoją działalność o nowe produkty i usługi w przyszłości. Czasami lepiej patrzeć „szerzej”, niż ograniczać swój potencjał już na samym początku.

Bądź oryginalny

Zanim zdecydujesz się na konkretną nazwę, zrób porządny research. Każdego dnia w Polsce przybywa około 1000 nowych firm, więc prawdopodobieństwo, że wybrana przez Ciebie nazwa jest już przez kogoś zajęta, niestety, jest bardzo duże – nie wspominając już o rynku globalnym.

Sprawdź wyszukiwarkę Google, zajrzyj do CEiDG, KRS oraz Urzędu Patentowego. Upewnij się, że nazwa nie została wcześniej zarejestrowana jako znak towarowy. I pamiętaj, im mniej firm o tej samej nazwie, tym lepiej. Stawiaj na unikalność.

Oryginalna nazwa pozwoli Ci wyróżnić się z tłumu gęstej konkurencji oraz poprawi Twoją widoczność w sieci. Poza tym szybciej znajdziesz wolną domenę internetową oraz stronę w mediach społecznościowych.

Jak krok po kroku wybrać najlepszą nazwę dla firmy?

Skoro już wiesz, jak powinna wyglądać idealna nazwa firmy, możesz zabrać się za tworzenie swojej. Na pewno masz w głowie kilka pomysłów. Przeprowadź burzę mózgów wśród znajomych, współpracowników i rodziny.

Staraj się zapisywać wszystkie pomysły, które przychodzą Wam do głowy, nie zważając na to, czy są dobre, czy nie. Weryfikacją i eliminacją zajmiesz się później. Zapisz wszystkie wyrażenia i zwroty, które kojarzą się z firmą, produktem i usługą.

Spróbuj je trochę poprzerabiać, pobawić się słowami i znaczeniami. Możesz także połączyć kilka wyrazów lub ich fragmentów w jedną oryginalną całość. Niech jedynym ograniczeniem będzie Twoja wyobraźnia.

A kiedy uda się stworzyć długą listę pomysłów, przeanalizuj każdy z nich. Sprawdź, czy spełnia wszystkie powyższe kryteria – czy jest unikalna, chwytliwa i ponadczasowa.

Wybierz dwie lub trzy najlepsze propozycje i zapytaj potencjalnych klientów o opinie. Zaprezentuj im wybrane nazwy, a po kilku dniach zapytaj, którą z nich najlepiej zapamiętali. I nie spiesz się, w końcu od chwytliwej i ciekawej nazwy firmy może zależeć Twój sukces.

Najlepsze światowe marki – dzieło przypadku czy przemyślana koncepcja?

Nie ma jednego sprawdzonego sposobu na wymyślenie nazwy, która odniesie międzynarodowy sukces. Czasem nazwa firmy jest dziełem przypadku, a czasem to efekt wielotygodniowych przemyśleń i rozważań, czego najlepszym przykładem jest kilka największych światowych marek.

  • Znana na całym świecie nazwa firmy Google powstała przypadkiem. Pierwotnie miała nosić nazwę Googol (co oznacza 10 podniesione do setnej potęgi), ale jeden z założycieli podczas rejestracji domeny popełnił błąd i zamiast Googol.com wpisał Google.com.
  • Nazwa najpopularniejszych klocków LEGO została zaczerpnięta z pierwszych sylab duńskiego zwrotu „leg godt”, które oznacza dobrą zabawę.
  • Marka REEBOK pochodzi od afrykańskiego określenia antylopy – Rhebok, na które wpadli założyciele podczas przeglądania południowoafrykańskiego słownika.
  • DHL to akronim, powstały od pierwszych liter nazwisk założycieli, a ADIDAS to po prostu pseudonim założyciela Adolfa (Adiego) i trzy pierwsze litery jego nazwiska – Dasslera.

Podsumowanie:

Jak widzisz, wybór odpowiedniej nazwy dla Twojej firmy nie jest łatwy – wymaga czasu, cierpliwości i inwencji twórczej. Dlatego nie spiesz się, szukaj, analizuj i proś znajomych o pomoc. Razem na pewno uda Wam się wymyślić ciekawą, chwytliwą i łatwą do zapamiętania nazwę dla Twojej firmy.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Monika Kowalik

Jest osobą dobrze zorganizowaną, otwartą i sumienną. Lubi wyzwania i konsekwentnie dąży do postawionego sobie celu. Kocha aktywność fizyczną, polskie góry i hawajskie plaże. W wolnych chwilach czyta psychologiczne książki i ogląda filmy dokumentalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy