Click & Collect – czym jest i jak działa?

Spis Treści:

Robiąc dziś zakupy w sieci, chcemy, aby były szybkie i bezproblemowe. Idealnie byłoby więc, gdyby towar, który zamówiliśmy, mógł trafić w nasze ręce jeszcze tego samego dnia. Brzmi nieprawdopodobnie, ale jest to możliwe. Od kilku lat popularna na świecie usługa Click & Collect, powoli zdobywa sobie także uznanie polskich konsumentów. Dowiedz się, dlaczego właśnie ta forma odbioru zakupów jest coraz chętniej wybierana przez klientów oraz jak dobrze przygotować na nią sklep.

Czym jest Click & Collect?

Click & Collect to model dostawy towaru najczęściej do placówki stacjonarnej sklepu po uprzednim zamówieniu go przez stronę internetową. Sprzedaż za pomocą tej metody wdraża dziś coraz więcej firm.

Zakupy w sieci robi już niemal każdy. Jednak na standardowe doręczenie do domu lub paczkomatu trzeba poczekać niekiedy kilka dni, a klient nie zawsze ma tyle czasu. Nie zawsze też chce być uwięziony w domu w oczekiwaniu na kuriera. Właśnie dla takich konsumentów z pomocą przychodzi rozwiązanie Click & Collect. W niektórych przypadkach odbiór zamówienia jest możliwy nawet kilkanaście minut po jego dokonaniu!

Jest to doskonały pomysł, który uzupełnia tradycyjny kanał sprzedaży. Dzięki połączeniu usług stacjonarnych i internetowych klient sam decyduje, w jaki sposób chce odebrać swoje zamówienie.

Konsument wybiera więc to, co jest dla niego najdogodniejsze na daną chwilę. W końcu nikt nie chce dostosowywać swojego rytmu i planu dnia pod odbiór przesyłki. Dlatego kupujący chętnie załatwiają to przy okazji spaceru czy powrotu z pracy. W ramach Click & Collect możliwe są w dodatku różne opcje płatności: e-płatność (elektronicznie), za pobraniem (przy odbiorze) czy poprzez błyskawiczne przelewy lub mobilnie. Zdecydowania ułatwia to proces i zachęca do zakupu.

Usługa Click & Collect znana jest już od 2014, jednak prawdziwy rozwój nastąpił podczas pandemii, gdy zaistniała nagła potrzeba ograniczania kontaktów w sklepach.

Zalety zastosowania usługi Click & Collect

Wprowadzenie do sklepu usługi Click & Collect niesie za sobą szereg korzyści zarówno dla klienta, jak i sprzedawcy.  Co możesz zyskać jako konsument, jeśli podczas zakupów w sieci wybierzesz tę opcję dostawy?

  • Szybko otrzymasz swój towar – niekiedy już nawet po kilkunastu minutach będzie on czekał na Ciebie w sklepie stacjonarnym.
  • To Ty decydujesz, kiedy odbierzesz przesyłkę – nigdy odwrotnie.
  • Możesz obejrzeć towar na miejscu – jeśli Ci się nie spodoba, od razu dokonujesz zwrotu lub wymiany.
  • Nie musisz czekać w kolejce, jeśli opłaciłeś już swoją przesyłkę – bardzo często wystarczy tylko, że podejdziesz do dedykowanego punktu odbioru wyznaczonego w sklepie.
  • Możesz zapłacić za towar dopiero przy odbiorze – dzięki temu nie zamrażasz swoich pieniędzy na coś, co być może i tak będziesz zwracał.
  • Nie ponosisz dodatkowych kosztów związanych z doręczeniem przesyłki – sam jesteś swoim kurierem.

Jeśli natomiast jesteś przedsiębiorcą i zastanawiasz się, czy wprowadzenie usługi Click and Collect w Twoim sklepie będzie opłacalne, przeczytaj o korzyściach, jakie niesie ona dla sprzedawców:

  • Twój klient sam odbiera zakupiony towar – obniżasz cenę o koszty dostawy.
  • Zmniejsza się liczba reklamacji – klient już w sklepie może zadecydować, czy zakupiony artykuł spełnia wszystkie jego wymagania. W przypadku zaistniałych wad towar można natychmiast wymienić.
  • Kiedy konsument znajdzie się już w Twoim sklepie, możliwe jest, że dokona dodatkowych zakupów – takich nieplanowanych, przy okazji odbioru paczki.
  • Dzięki wizycie w sklepie odbiorca przesyłki ma okazję do zapoznania się z pełną ofertą Twojej markiczasem wystarczy, że tylko rzuci okiem, aby za jakiś czas dokonał kolejnego zakupu.

Jak przygotować sklep na opcję Click and Collect?

Decydując się na wprowadzenie usługi „zamów i odbierz“, sklepy online wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów.

Click & Collect otwiera przed sprzedawcami nowe możliwości generowania większych obrotów i pozyskiwania kolejnych klientów.

O czym przedsiębiorcy powinni pamiętać, chcąc wdrożyć u siebie to rozwiązanie?

  1. Na wstępie należy zadbać, aby sama informacja o możliwości dokonania zakupów w systemie Click & Collect była bardzo dobrze widoczna. Może to zachęcić niejednego niezdecydowanego kupującego.
  2. Następnie trzeba solidnie zaplanować całe przedsięwzięcie, gdyż to rozwiązanie stanowi pewne wyzwanie logistyczne. Click & Collect musi być połączony z działaniem sklepu internetowego na każdej płaszczyźnie. Koniecznym więc będzie założenie odpowiedniej platformy e-commerce, która będzie obsługiwała to rozwiązanie.
  3. Klient musi otrzymać  informację o faktycznym stanie magazynowym, jeśli chce dokonać zakupu z prawie natychmiastowym odbiorem osobistym. Dlatego bieżąca aktualizacja  dostępności towaru to podstawa w działaniu Click & Collect.
  4. Ważnym elementem będzie także zadbanie o nienaganną komunikację z klientem, który dokonał zakupu. Powinien on otrzymać specjalny kod odbioru oraz informacje o tym, na jakim etapie znajduje się aktualnie jego zamówienie i kiedy paczka będzie na niego czekała.

Warto pamiętać, że usługę Click & Collect można też wprowadzić bez posiadania sklepu stacjonarnego. Wystarczy nawiązać współpracę z innymi jednostkami, które mogą przekazywać nasze paczki, np. urząd pocztowy, skrytka, sklep partnerski.

Czy usługa Click & Collect jest odpowiednia dla każdego biznesu?

Może się wydawać, że jest to genialne rozwiązanie we wszystkich sytuacjach dla obu stron. Jednak nie każdy rodzaj biznesu będzie odpowiedni, aby wdrożyć do niego Click & Collect.

Rozwiązanie Click & Collect nie sprawdzi się, gdy mamy regularnie braki w magazynie lub trudności w zarządzaniu działem obsługi klienta. Jedynie, kiedy firma jest w pełni zautomatyzowana, a jej wszystkie kanały sprzedaży spójnie ze sobą współpracują, dobrze będzie rozważyć to rozwiązanie.

Podsumowanie

  • Click & Collect jest obszarem dostaw, na który bardzo mocno będą oddziaływać wszelkie nowości technologiczne.
  • Będąc przedsiębiorcą, warto iść z duchem czasu i sprostać oczekiwaniom klientów. Jedynie nie zostając w tyle, masz szansę wyprzedzić konkurencję.
  • Pamiętaj, jeśli zamkniesz się na nowości, konsument i tak wyda swoje pieniądze. Tylko od Ciebie zależy, czy zrobi to w Twoim sklepie online, w którym dasz mu możliwość szybkiego odbioru swojego zamówienia.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.9

Aleksandra Charłampowicz-Jabłońska

Uwielbia uczyć się nowych rzeczy. Niekiedy kilku naraz, ale zawsze dochodzi do celu, który sobie obrała. W pracy obowiązkowa i sumienna – ceni zorganizowanie i dobry plan działania. W życiu prywatnym lubiąca przygodę i wszelkie aktywności fizyczne – w tym najbardziej bieganie wieczorową porą z ulubioną muzyką. Miłośniczka podróży – najlepiej tych z odkryciami kulinarnymi. Hoduje z pasją każdą domową roślinę i nigdy nie odmówi kolejnej, mimo braku miejsca na parapecie. Pisząc, zawsze bardzo angażuje się w dany temat, robiąc uprzednio konkretny research. Copywriting sprawia jej na co dzień wiele satysfakcji.

Komentarze

Michał23.07.2021 14:13

Doskonaly tekst, gratuluję!

Odpowiedz
Paulina23.07.2021 17:16

Bardzo pomocny tekst!

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

14.01.2025 Korekta & Redakcja
13.01.2025 Pozycjonowanie
10.01.2025 Korekta & Redakcja
09.01.2025 Copywriting
08.01.2025 Marketing
07.01.2025 Porady & Ciekawostki
06.01.2025 Korekta & Redakcja
03.01.2025 Social Media
02.01.2025 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu