Co to jest neuromarketing i jak może wspomóc Twoją kampanię?

Spis Treści:

Ogromna konkurencja w świecie biznesu wymaga stosowania zaawansowanych metod docierania do klientów i przekonywania ich do zakupu. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się wychodzić poza schematy i stosować nieoczywiste rozwiązania. Jednym z nich jest neuromarketing, który łączy w sobie wiedzę z kilku obszarów – m.in. reklamy, psychologii i neurologii. Czym jest i jak wykorzystać go w swoich działaniach?

Na czym polega neuromarketing?

Neuromarketing to dziedzina, która wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii, neurologii, socjologii oraz innych nauk o człowieku do analizowania i wpływania na decyzje konsumenckie.

Jego fundamentem są różne narzędzia pomiarowe stosowane w badaniach naukowych do zrozumienia, jak poszczególne obszary mózgu reagują na reklamę i rozmaite bodźce marketingowe. Efektem jest skuteczniejsze dostosowywanie strategii marketingowych oraz projektowanie produktów i usług – zgodnie z potrzebami potencjalnych klientów.

I choć neuromarketing jest dziedziną dopiero rozwijającą się, już teraz daje nam ogrom wiedzy na temat tego, jak przebiegają procesy myślowe konsumentów i które obszary w mózgu odpowiadają za poszczególne emocje. Przykładowo:

  • kora oczodołowa odpowiada za pragnienie posiadania;
  • jądro półleżące odpowiada za odczuwanie przyjemności;
  • kora przedczołowa odpowiada za świadome podejmowanie decyzji i ocenę ryzyka;
  • ciało migdałowate odpowiada za emocjonalne reakcje, takie jak strach, radość czy zaskoczenie;
  • prążkowie jest kluczowe dla procesów nagradzania i motywacji.

Te oraz inne obszary mózgu bada się na różne sposoby. W neuromarketingu stosuje się np. EEG (elektroencefalografię), GSR (reakcję skórno-galwaniczną), neuroobrazowanie (śledzenie zmian w obrębie mózgu), eye-tracking (śledzenie ruchu gałek ocznych) czy analizę mimiki twarzy.

Wszystko to pozwala zrozumieć, jak działa ludzki umysł i reaguje na bodźce marketingowe, a co najważniejsze – daje możliwość wykorzystania tej wiedzy w praktyce.

Neuromarketing – przykłady

Aby lepiej zrozumieć istotę neuromarketingu, warto posłużyć się przykładami z życia wziętymi. Te można mnożyć, ponieważ coraz więcej firm w Polsce i na całym świecie wykorzystuje jego potencjał. My jednak przytoczymy trzy.

  1. Coca-Cola vs. Pepsi. Jednym z najsłynniejszych badań neuromarketingowych jest przeprowadzony test ślepej próby, który polegał na podaniu sześćdziesięciu siedmiu osobom próbek obu napojów. Mając zakryte oczy, częściej wskazywali oni Pepsi, ale tylko do momentu, w którym konsumentom zaprezentowano logotypy marek – wtedy większość oceniła lepiej smak Coca-Coli. Wynik sugerował, że to właśnie ta marka wywoływała bardziej pozytywne skojarzenia, co miało kluczowy wpływ na decyzje testujących.
  2. Frito-Lay. Firma przeprowadziła badania neuromarketingowe mające na celu sprawdzenie, które opakowania – błyszczące czy matowe – wywołują bardziej pozytywne emocje u konsumentów. Wykorzystała w tym celu metody EEG i fMRI (funkcjonalny rezonans magnetyczny), które wykazały, że klienci dużo lepiej reagują na opakowania matowe.
  3. Amazon. Firma przeprowadziła badanie, w którym zaproponowała uczestnikom wybór jednego z dwóch voucherów do wykorzystania na swojej stronie – o wartości 15 i 20 dolarów. Większość zdecydowała się na ten pierwszy, ponieważ był on łatwiejszy do zdobycia. Analiza aktywności mózgu uczestników wykazała zwiększoną aktywność w obszarach odpowiedzialnych za emocje, potwierdzając, że decyzja była motywowana emocjonalnie, a nie logicznie.

Jak neuromarketing może wesprzeć kampanię marketingową?

Wykorzystanie neuromarketingu w swojej strategii może przynieść firmie wiele korzyści. Przede wszystkim:

  • pomaga zrozumieć, które elementy reklam angażują emocje i przyciągają uwagę, co pozwala na optymalizację treści marketingowych;
  • pozwala ustalić, jakie skojarzenia wywołuje marka i jak wpływają one na decyzje zakupowe, a co za tym idzie – ułatwia budowanie lojalności poprzez podkreślanie unikalnych wartości marki;
  • pozwala zidentyfikować czynniki wpływające na wybory konsumentów (często podświadome) i tym samym zoptymalizować wygląd produktów, np. pod kątem kolorów czy czcionek na opakowaniach;
  • pozwala przewidzieć reakcje konsumentów na nowe produkty, ograniczając ryzyko wprowadzenia na rynek nietrafionych rozwiązań;
  • pomaga tworzyć bardziej spersonalizowane kampanie, które lepiej odpowiadają na potrzeby i oczekiwania odbiorców.

Jak wykorzystać neuromarketing w praktyce?

Wiedza z dziedziny neuromarketingu może okazać się niezwykle przydatna na każdym etapie strategii marketingowej. Jak wykorzystać go w praktyce? Możesz np.:

  • stosować techniki, takie jak EEG czy fMRI, by dokładniej poznać swoich odbiorców i sprawdzić, które elementy kampanii są bardziej efektywne;
  • testować różne wersje reklam (np. zdjęcia, hasła czy kolory), aby zobaczyć, które z nich angażują emocjonalnie konsumentów;
  • testować różne wersje produktów, by zrozumieć, jakie ich cechy i funkcjonalności wywołują pozytywne emocje wśród Twoich potencjalnych klientów;
  • używać technologii eye-trackingu, aby dowiedzieć się, które elementy reklamy przyciągają wzrok, a które są ignorowane;
  • analizować dane demograficzne, psychograficzne i behawioralne klientów, aby tworzyć komunikaty, które odpowiadają ich potrzebom i oczekiwaniom;
  • stosować grafiki tuż obok produktów, by na dłużej przyciągnąć uwagę odbiorców;
  • wykorzystywać emocje w kampaniach marketingowych (np. radość czy nostalgię), ponieważ wtedy reklamy są bardziej angażujące i łatwiej je zapamiętać.

Neuromarketing a copywriting

Warto również dodać, że neuromarketing można stosować w copywritingu, by tworzyć skuteczniejsze treści. Warto np. używać słów i fraz wywołujących zaufanie, radość, ekscytację czy strach przed stratą albo stosować storytelling, czyli opowiadać autentyczne, angażujące historie, które pomagają budować więź z odbiorcą.

W copywritingu doskonale sprawdzają się także zwroty wywołujące automatyczne reakcje, np. social proof („Tysiące klientów już skorzystało”) czy podkreślające ekskluzywność („Oferta limitowana tylko dla pierwszych 100 osób”).

Neuromarketing, czyli kontrowersyjny temat

Oczywiście wszędzie tam, gdzie blaski, muszą być i cienie. Nie inaczej jest w przypadku neuromarketingu, który przez wiele osób uznawany jest za nieetyczny. Wynika to z faktu, że stosowany jest do manipulowania emocjami klientów, umożliwia zbieranie i wykorzystywanie danych o mózgu oraz zmierza do odkrywania najgłębszych, nieświadomych mechanizmów, które wpływają na decyzje konsumentów.

Istnieje obawa, że firmy mogą wykorzystywać techniki neuromarketingowe, aby „wprowadzać” do umysłów klientów pragnienia, które nie wynikają z realnych potrzeb.

Decyzję o tym, czy warto korzystać z neuromarketingu w swoich kampaniach marketingowych, każdy musi podjąć samodzielnie.

Podsumowanie

  • Neuromarketing to dziedzina badań łącząca marketing, psychologię i neurologię do analizy reakcji konsumentów na bodźce reklamowe.
  • W neuromarketingu stosuje się różne techniki – EEG, GSR, neuroobrazowanie, eye-tracking, analizę mimiki twarzy i wiele innych.
  • Neuromarketing pomaga lepiej rozumieć potrzeby konsumentów, optymalizować kampanie, zwiększać efektywność reklam i budować silniejsze więzi z marką.
  • Neuromarketing można stosować w copywritingu, np. odnosząc się do emocji, wykorzystując storytelling albo określone zwroty (np. social proof).
  • Przez niektórych neuromarketing uznawany jest za nieetyczny, dlatego każdy powinien samodzielnie podjąć decyzję o jego zastosowaniu w praktyce.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

19.03.2025 E-commerce
18.03.2025 Aktualności
17.03.2025 Korekta & Redakcja
14.03.2025 Copywriting
13.03.2025 Korekta & Redakcja
12.03.2025 Porady & Ciekawostki
11.03.2025 Pozycjonowanie
10.03.2025 Porady & Ciekawostki
07.03.2025 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu