.com czy .pl – która końcówka domeny jest lepsza?

Spis Treści:

Jeśli planujesz rozpocząć biznes w Internecie, musisz zdecydować, jakie rozszerzenie wybrać do swojej strony. Czy lepsze jest .pl czy .com? Poniżej przedstawiamy statystyki wraz z omówieniem.

.pl – krajowa domena najwyższego poziomu

Rozszerzenie .pl jest docelowo przeznaczone dla polskich stron internetowych. Za rejestrację i utrzymanie domeny odpowiada NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Internetowa).

Dotychczas zarejestrowano niecałe 2,5 mln domen z końcówką .pl.

.com – funkcjonalna domena najwyższego poziomu

Rozszerzenie .com (skrót od commercial) jest używane przez firmy o zasięgu międzynarodowym. Infrastrukturę domeny utrzymuje amerykańskie przedsiębiorstwo VeriSign.

Globalny charakter domeny sprawia, że zarejestrowano ok. 160 mln stron z rozszerzeniem .com.

Którą domenę zarejestrować – .com czy .pl?

Patrząc na liczby, odpowiedź wydaje się prosta: lepiej zarejestrować domenę .com, ponieważ jest popularniejsza i cechuje się globalnym zasięgiem.

Poniższy wykres dobrze ilustruje wykorzystanie obu rozszerzeń:

Wykres liczby zarejestrowanych domen .com i .pl

Źródło: https://research.domaintools.com/statistics/tld-counts/

Niestety popularność domeny .com sprawia, że wiele nazw jest już zajętych. W takim przypadku:

  • jeśli nie planujesz ekspansji zagranicznej, końcówka .pl spokojnie wystarczy. Jest to rozszerzenie chętnie wykorzystywane w Polsce, więc będzie odpowiednie do prowadzenia biznesu w tym kraju.
  • jeżeli chcesz sprzedawać za granicą, sprawdź możliwość kupna domeny .com na rynku wtórnym. Wpisz adres w przeglądarce i zobacz, czy rozszerzenie jest na sprzedaż. Jeśli zamiast tego pojawi się pusta strona, wciąż możesz skontaktować się z właścicielem za pośrednictwem tzw. brokera domen.
  • jeśli nie możesz kupić domeny .com, zastanów się nad alternatywnymi rozszerzeniami o zasięgu globalnym. Do funkcjonalnych domen najwyższego poziomu należą między innymi: .net, .biz, .xyz. Ponadto od 2014 roku pojawiło się wiele nowych rozszerzeń, takich jak .agency, .online. lub .shop.

Alternatywne rozszerzenia

Jako że zajęta domena .com jest częstym scenariuszem, przyjrzyjmy się bliżej innym końcówkom. Istnieje bowiem wiele krótkich i chwytliwych rozszerzeń (.co, .tv, .me) lub takich, które są przeznaczone dla konkretnych usług (.catering, .coach, .fashion).

Choć alternatywne końcówki nie są tak często wykorzystywane jak .com, nie skreśla to Twojej szansy na udane prowadzenie biznesu. Jak możemy przeczytać w tym artykule, żadne rozszerzenie nie jest lepsze lub gorsze pod kątem SEO (wyjątkiem są domeny geograficzne – na przykład końcówka .pl będzie lepiej widoczna dla polskich użytkowników).

Poniżej przedstawiamy 10 najczęściej wykorzystywanych rozszerzeń alternatywnych.

Wykres popularnych rozszerzeń alternatywnych

Warto zaznaczyć, że próg miliona rejestracji przekroczyły również końcówki .shop oraz .site.

Przed wybraniem odpowiedniej końcówki polecamy zaznajomić się z trendami wykorzystywania domen, które można prześledzić na tej stronie. Na przykład widać, że choć .net wciąż jest najbardziej popularne wśród alternatywnych rozszerzeń, to jego udział na rynku domen zmalał z 6,7% do 3,1% w ciągu ostatnich 10 lat.

Choć alternatywne rozszerzenia nie mają wpływu na pozycjonowanie, pamiętajmy o efekcie psychologicznym. Domena .com jest najczęściej wykorzystywana, dlatego najsilniej kształtuje wizerunek marki i wciąż pozostaje optymalnym wyborem spośród wszystkich końcówek.

Podsumowanie

  • Czy lepiej wybrać rozszerzenie .com czy .pl? Odpowiedź jest prosta: wybierz końcówkę .com. Jest rozpoznawana na całym świecie, o czym świadczy sam fakt, że używa się jej ponad 60 razy częściej od domeny .pl.
  • Jeśli końcówka .com jest zajęta, rozważ zakup domeny na rynku wtórnym lub sprawdź alternatywne rozszerzenia.
  • W przypadku biznesu prowadzonego wyłącznie w Polsce końcówka .pl będzie zupełnie wystarczająca.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu