Content gap – czym jest i jak wpływa na pozycję strony?

Spis Treści:

W działalności prawie każdej firmy w końcu nadchodzi moment „zaistnienia” w sieci. Przedsiębiorcy prowadzą strony i sklepy internetowe, publikują ciekawe i angażujące treści, by znaleźć się na szczycie i móc zdobywać klientów. Dlaczego jednak nie zawsze osiągają pierwsze pozycje w wyszukiwarkach? Być może belką w algorytmach jest właśnie content gap.

Co to jest content gap?

Content gap (ang. content – treść, gap – luka) jest swoistą luką w treści. To rozbieżność między słowami kluczowymi, jakie można znaleźć na naszej stronie, a frazami, które wpisuje grupa docelowa w wyszukiwarce internetowej.

Może się pojawić zarówno przez niewłaściwie opracowane artykuły blogowe, a także wadliwe Q&A i opisy produktów. Każdy z wymienionych może przyczynić się do powstania luki w treści.

Dlaczego content gap jest tak istotne?

Nie da się ukryć, że w przypadku marketingu internetowego użycie fraz kluczowych jest po części złotym środkiem do sukcesu. Znajomość zasad SEO pomaga w zrozumieniu tej kwestii.

Przykład:

Wyobraź sobie, że prowadzisz bloga o włoskiej kuchni. Masz wielu czytelników i chciałbyś, żeby Twoją witryną zainteresowały się duże firmy. Marzy Ci się, żeby umieścić na swojej stronie płatne reklamy ich produktów i trochę zarobić. Żeby przyciągnąć uwagę koncernów, używasz na swojej stronie słów kluczy takich jak: „włoska pizza”, „pizza z Włoch”, „pizza na cieście orkiszowym”, „makaron spaghetti”. Niestety, nie notujesz wzrostu zainteresowania. Co gorsza, blogerzy, którzy dopiero co założyli swoje strony, mają już kilkadziesiąt propozycji współpracy.

Problemem w opisanym przypadku był prawdopodobnie content gap. Chociaż w artykułach blogowych użyto bardzo popularnych fraz kluczowych, to wiele innych zostało pominiętych. Często są to po prostu synonimy lub dodatkowe wyrazy. W opisywanym przykładzie content gap stanowiłyby frazy: „oryginalna włoska pizza”, „prawdziwa włoska pizza”, „pizza na cieście pszennym”, „makaron penne”.

Chociaż nie jesteśmy w stanie użyć wszystkich słów kluczy (tekst musi być naturalny, żeby przynosił efekty), to warto zdefiniować content gap, który może pojawić się na naszej stronie.

Kiedy odnaleźć lukę w wyszukiwaniach?

Jak pokazano na przykładzie – kiedy mimo wysiłków i nowych treści nie dostrzegamy efektów. Często zauważymy to na zasadzie porównania z konkurencją, której być może idzie lepiej od nas. Powstanie content gap skutkuje niskim wskaźnikiem konwersji i brakiem ruchu na stronie. Stąd też warto zdefiniować lukę w wyszukiwaniach już wcześniej – szczególnie jeśli rynek, na który wchodzimy, jest „oblegany”, oraz przy dużej różnorodności oferowanych usług lub produktów.

Jak zaradzić content gap?

Na początku należy odnaleźć i zdefiniować lukę w treści. Określ więc swoją grupę docelową dokładniej. Czego poszukują Twoi odbiorcy? Jakie strony konkurencji pojawią się po wpisaniu w Google frazy „włoska pizza”? Jak zoptymalizowana jest ich strona i jakich słów kluczy używają?

Przydatne mogą się okazać pewne narzędzia, takie jak Google Trends, Ahrefs, KWFinder czy po prostu SERP. Śledź trendy i sprawdzaj, jakich słów kluczy brakuje na Twojej stronie.

Jeśli już odnalazłeś content gap i zdefiniowałeś potrzeby swoich odbiorców, zoptymalizuj stronę. Zamiast używać w tekście kilka razy słowa kluczowego „włoska pizza”, postaraj się także wpleść w treść inne sformułowania, jak np. wspomniane wyżej „pizza na cieście pszennym”, „prawdziwa włoska pizza”, „oryginalna włoska pizza”.

Pamiętaj, żeby zachować równowagę przy użyciu słów kluczowych – algorytmy Google rozpoznają, jeśli na siłę umieszczasz dziesiątki fraz kluczowych w zaledwie kilku akapitach. Zadbaj zatem przede wszystkim o czytelność i wysoką jakość.

Brzmi skomplikowanie, jednak z pewnością nie dla osób, które znają zasady SEO. Jeśli potrzebujesz pomocy z content gap, skontaktuj się ze specjalistą od SEO lub analitykiem. Profesjonalni copywriterzy również wiedzą o istnieniu takowej luki, stąd warto porozmawiać ze świadomym zespołem specjalistów.

Podsumowanie

  • Content gap pojawiło się wraz z rozpowszechnieniem marketingu internetowego.
  • Jest to luka, jaka występuję między frazami kluczowymi na naszej stronie a słowami, które wpisują w wyszukiwarkę potencjalni odbiorcy.
  • Znajomość SEO jest kluczowa, żeby zażegnać content gap i więcej nie powtarzać błędów, które tę lukę wytworzyły.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.7

Natalia Siwik

Studentka dwóch kierunków na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, która z pracą copywritera łączy swoje pasje i optymizm. Natalia pisze zarówno w języku polskim, jaki i angielskim - posiada certyfikat CAE Cambridge English, obecnie uczy się chińskiego. Do każdego ze zleceń podchodzi profesjonalnie i z wieloma pomysłami tak, żeby klient zawsze był zadowolony. Potrafi również pisać artykuły naukowe i akademickie. Prywatnie właścicielka dwóch żółwi i zapalony gracz, chociaż interesują ją także kino, finanse, zarządzanie, historia oraz podróże.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2022 Porady i Ciekawostki
02.12.2022 Porady i Ciekawostki
01.12.2022 Content Marketing
30.11.2022 Social Media
29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu