Content marketer – jakie ma obowiązki i ile zarabia?

Spis Treści:

Content marketing to ważne działanie zapewniające widoczność w internecie. Ma na celu przyciągnąć odbiorców i zbudować z nimi trwałe relacje. Obejmuje szereg różnych czynności, dlatego osoba odpowiedzialna za ten dział powinna mieć dużą wiedzę o marketingu internetowym. Czym zajmuje się content marketer? Jakie są cechy dobrego kandydata? Wyjaśniamy!

Content marketer – czym się zajmuje?

Content marketer odpowiada za zarządzanie komunikacją marki i planowanie poszczególnych działań.

Często nadzoruje pracę innych, a także kontroluje efektywność działań content marketingowych. Głównym zadaniem specjalistów w tym zakresie jest budowanie zaangażowanej społeczności poprzez dostarczanie wartościowych dla nich materiałów, a także analizę poszczególnych grup odbiorców.

Dzięki publikacji wysokiej jakości, trafnych treści, które zainteresują potencjalnych klientów, osiągane są lepsze wyniki sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że zawód ten odgrywa wyjątkowo ważną rolę w dzisiejszych czasach, szczególnie w przypadku nowo powstających marek.

Jakie obowiązki ma content marketer?

Wśród najważniejszych zadań content marketera wymienić można:

  • planowanie działań content marketingowych,
  • dbałość o wysokiej jakości treści oraz ich promocja,
  • optymalizacja tekstów zgodnie z wytycznymi SEO,
  • nadzór nad kalendarzem publikacji w poszczególnych kanałach,
  • opracowywanie i dystrybucja newsletterów,
  • analiza danych i wyciąganie z nich wniosków.

Zakres obowiązków content marketera jest bardzo zróżnicowany w zależności od tego, gdzie pracuje. W przypadku stanowiska w agencji marketingowej obowiązki będą wyglądać zupełnie inaczej, niż przy samodzielnej współpracy z marką. Z tego powodu warto zawsze dokładnie zapoznać się z wymaganiami konkretnego pracodawcy.

Jakie umiejętności są potrzebne, aby zostać content marketerem?

Do istotnych cech, jakie powinien posiadać idealny kandydat na content marketera, zalicza się:

  • doświadczenie w planowaniu i zarządzaniu projektami marketingowymi,
  • duże kompetencje w obszarze copywritingu, redakcji i webwritingu,
  • praktyczna znajomość zasad SEO i specyfiki kanałów social media,
  • znajomość systemów CMS oraz narzędzi marketingowych,
  • zdolności analityczne pozwalające na wyciąganie wniosków,
  • biegła znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie.

W wielu przypadkach pracodawcy wybierają kandydatów z wyższym wykształceniem, którzy ukończyli kierunkowe studia. Nie mniej jednak kluczowe znaczenie ma doświadczenie zawodowe, kwalifikacje oraz zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Poza tym potencjalny pracodawca zwróci też uwagę na chęć do nauki i rozwoju.

Content marketer vs copywriter – czym się od siebie różnią?

Chociaż umiejętności potrzebne do pracy i cel działań content marketera oraz copywritera łączą oba zawody, to nadal istnieją pomiędzy nimi znaczące różnice.

Praca copywritera polega na tworzeniu tekstów na strony internetowe, zgodnie z zasadami SEO copywritingu i otrzymanymi wytycznymi.

W realizacji zadań specjaliści duży nacisk kładą na to, by wzbudzać zainteresowanie odbiorców i zwiększać świadomość marki. W codziennej pracy najważniejsze jest „lekkie pióro” i kreatywne myślenie.

Content marketer z kolei przygotowuje materiały i wskazówki dla copywriterów, które mają pomóc w stworzeniu skutecznych tekstów. Z tego powodu stanowisko to z pewnością wymaga posiadania większych kompetencji.

Szczególnie ważną rolą jest zbieranie danych dotyczących odbiorców, aby dopasować do nich odpowiedni sposób komunikacji. W swoich obowiązkach zwraca dużą uwagę na edukację i budowanie zaufania czytelników.

Content marketer i copywriter

Chociaż w agencjach marketingowych ci specjaliści współpracują razem przy projektach, to w przypadku pracy dla określonej marki obowiązki content marketera i copywritera wykonuje zwykle jedna osoba.

Taki specjalista, poza planowaniem długofalowych działań i mierzeniem ich efektywności, samodzielnie zajmuje się również przygotowywaniem wysokiej jakości treści, do których zaliczamy:

  • e-booki,
  • biuletyny,
  • newslettery,
  • treści na stronę,
  • artykuły blogowe,
  • posty w social mediach,
  • materiały wideo i wiele innych.

Ile zarabia content marketer?

Według analizy przeprowadzonej pod koniec 2021 roku, na podstawie ogłoszeń z platformy Rocket Jobs, pensja w Polsce na stanowisku juniora wynosi między 4 a 6,5 tysięcy złotych brutto. Z kolei osoby pracujące ponad 2 lata mogą liczyć na wypłatę w wysokości nawet 9 tysięcy złotych brutto.

Niemniej jednak na rynku można też znaleźć dużo wyższe stawki rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Jeszcze lepiej wygląda sytuacja w przypadku pracy dla zagranicznych marek. Wynagrodzenie zazwyczaj waha się między 3,5 a 6,5 tysięcy dolarów na rękę miesięcznie.

Trudno jednak jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile zarabia content marketer. Wynagrodzenie w dużej mierze uzależnione jest od konkretnej firmy, zakresu obowiązków czy też doświadczenia pracownika. Najpierw trzeba jednak wykazać się odpowiednimi kompetencjami i zaangażowaniem.

Podsumowanie

  • Głównym celem działań content marketera jest budowanie zaangażowanej społeczności i kierowanie działaniami w taki sposób, aby generować leady sprzedażowe.
  • Chociaż w zakresie jego kompetencji znajduje się copywriting, to samo stanowisko wymaga dużo szerszych umiejętności.
  • Wśród najważniejszych zadań wymienić można planowanie strategii marketingowej i poszczególnych działań, dbanie o wysoką jakość treści i optymalizacja SEO, komunikacja w social media, a także analiza danych.
  • Pracodawcy wymagają od content marketerów m.in. doświadczenia w zarządzaniu kampaniami marketingowymi, umiejętności copywriterskich oraz znajomości zasad SEO.
  • W codziennych obowiązkach na tym stanowisku przydatna będzie obsługa Google Analytics i narzędzi wykorzystywanych w SEO i SEM.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu