Content marketer – jakie ma obowiązki i ile zarabia?

Content marketing to ważne działanie zapewniające widoczność w internecie. Ma na celu przyciągnąć odbiorców i zbudować z nimi trwałe relacje. Obejmuje szereg różnych czynności, dlatego osoba odpowiedzialna za ten dział powinna mieć dużą wiedzę o marketingu internetowym. Czym zajmuje się content marketer? Jakie są cechy dobrego kandydata? Wyjaśniamy!
Content marketer – czym się zajmuje?
Content marketer odpowiada za zarządzanie komunikacją marki i planowanie poszczególnych działań.
Często nadzoruje pracę innych, a także kontroluje efektywność działań content marketingowych. Głównym zadaniem specjalistów w tym zakresie jest budowanie zaangażowanej społeczności poprzez dostarczanie wartościowych dla nich materiałów, a także analizę poszczególnych grup odbiorców.
Dzięki publikacji wysokiej jakości, trafnych treści, które zainteresują potencjalnych klientów, osiągane są lepsze wyniki sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że zawód ten odgrywa wyjątkowo ważną rolę w dzisiejszych czasach, szczególnie w przypadku nowo powstających marek.
Jakie obowiązki ma content marketer?
Wśród najważniejszych zadań content marketera wymienić można:
- planowanie działań content marketingowych,
- dbałość o wysokiej jakości treści oraz ich promocja,
- optymalizacja tekstów zgodnie z wytycznymi SEO,
- nadzór nad kalendarzem publikacji w poszczególnych kanałach,
- opracowywanie i dystrybucja newsletterów,
- analiza danych i wyciąganie z nich wniosków.
Zakres obowiązków content marketera jest bardzo zróżnicowany w zależności od tego, gdzie pracuje. W przypadku stanowiska w agencji marketingowej obowiązki będą wyglądać zupełnie inaczej, niż przy samodzielnej współpracy z marką. Z tego powodu warto zawsze dokładnie zapoznać się z wymaganiami konkretnego pracodawcy.
Przeczytaj również
Jakie umiejętności są potrzebne, aby zostać content marketerem?
Do istotnych cech, jakie powinien posiadać idealny kandydat na content marketera, zalicza się:
- doświadczenie w planowaniu i zarządzaniu projektami marketingowymi,
- duże kompetencje w obszarze copywritingu, redakcji i webwritingu,
- praktyczna znajomość zasad SEO i specyfiki kanałów social media,
- znajomość systemów CMS oraz narzędzi marketingowych,
- zdolności analityczne pozwalające na wyciąganie wniosków,
- biegła znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie.
W wielu przypadkach pracodawcy wybierają kandydatów z wyższym wykształceniem, którzy ukończyli kierunkowe studia. Nie mniej jednak kluczowe znaczenie ma doświadczenie zawodowe, kwalifikacje oraz zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Poza tym potencjalny pracodawca zwróci też uwagę na chęć do nauki i rozwoju.
Content marketer vs copywriter – czym się od siebie różnią?
Chociaż umiejętności potrzebne do pracy i cel działań content marketera oraz copywritera łączą oba zawody, to nadal istnieją pomiędzy nimi znaczące różnice.
Praca copywritera polega na tworzeniu tekstów na strony internetowe, zgodnie z zasadami SEO copywritingu i otrzymanymi wytycznymi.
W realizacji zadań specjaliści duży nacisk kładą na to, by wzbudzać zainteresowanie odbiorców i zwiększać świadomość marki. W codziennej pracy najważniejsze jest „lekkie pióro” i kreatywne myślenie.
Content marketer z kolei przygotowuje materiały i wskazówki dla copywriterów, które mają pomóc w stworzeniu skutecznych tekstów. Z tego powodu stanowisko to z pewnością wymaga posiadania większych kompetencji.
Szczególnie ważną rolą jest zbieranie danych dotyczących odbiorców, aby dopasować do nich odpowiedni sposób komunikacji. W swoich obowiązkach zwraca dużą uwagę na edukację i budowanie zaufania czytelników.
Content marketer i copywriter
Chociaż w agencjach marketingowych ci specjaliści współpracują razem przy projektach, to w przypadku pracy dla określonej marki obowiązki content marketera i copywritera wykonuje zwykle jedna osoba.
Taki specjalista, poza planowaniem długofalowych działań i mierzeniem ich efektywności, samodzielnie zajmuje się również przygotowywaniem wysokiej jakości treści, do których zaliczamy:
- e-booki,
- biuletyny,
- newslettery,
- treści na stronę,
- artykuły blogowe,
- posty w social mediach,
- materiały wideo i wiele innych.
Ile zarabia content marketer?
Według analizy przeprowadzonej pod koniec 2021 roku, na podstawie ogłoszeń z platformy Rocket Jobs, pensja w Polsce na stanowisku juniora wynosi między 4 a 6,5 tysięcy złotych brutto. Z kolei osoby pracujące ponad 2 lata mogą liczyć na wypłatę w wysokości nawet 9 tysięcy złotych brutto.
Niemniej jednak na rynku można też znaleźć dużo wyższe stawki rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Jeszcze lepiej wygląda sytuacja w przypadku pracy dla zagranicznych marek. Wynagrodzenie zazwyczaj waha się między 3,5 a 6,5 tysięcy dolarów na rękę miesięcznie.
Trudno jednak jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile zarabia content marketer. Wynagrodzenie w dużej mierze uzależnione jest od konkretnej firmy, zakresu obowiązków czy też doświadczenia pracownika. Najpierw trzeba jednak wykazać się odpowiednimi kompetencjami i zaangażowaniem.
Podsumowanie
- Głównym celem działań content marketera jest budowanie zaangażowanej społeczności i kierowanie działaniami w taki sposób, aby generować leady sprzedażowe.
- Chociaż w zakresie jego kompetencji znajduje się copywriting, to samo stanowisko wymaga dużo szerszych umiejętności.
- Wśród najważniejszych zadań wymienić można planowanie strategii marketingowej i poszczególnych działań, dbanie o wysoką jakość treści i optymalizacja SEO, komunikacja w social media, a także analiza danych.
- Pracodawcy wymagają od content marketerów m.in. doświadczenia w zarządzaniu kampaniami marketingowymi, umiejętności copywriterskich oraz znajomości zasad SEO.
- W codziennych obowiązkach na tym stanowisku przydatna będzie obsługa Google Analytics i narzędzi wykorzystywanych w SEO i SEM.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz