Kim jest content strategist i czy warto nim zostać?
Content is a king – tak głosi kultowa sentencja Billa Gatesa z 1996 roku. Słowa wypowiedziane ponad ćwierć wieku temu pozostają aktualne do dziś, przy czym nabrały zupełnie nowej wartości. Jedną z osób dbających o to, by treść królowała w sieci, a przy tym przynosiła zyski, jest content strategist. Kto to taki i czym się zajmuje?
Kim jest content strategist?
Content strategist, czyli strateg treści, to osoba odpowiedzialna za planowanie i zarządzanie treściami cyfrowymi.
Od pracowników na tym stanowisku wymagana jest przede wszystkim nieprzeciętna kreatywność. Wykorzystują ją do opracowywania strategii treści opartej o model biznesowy swoich klientów. Powinna ona być zarówno zgodna z celami sprzedażowymi, jak i spójna z wizerunkiem marki oraz potrzebami odbiorców.
Content strategist zwykle zarządza zespołem odpowiedzialnym za dostarczanie contentu swoim klientom. Odpowiada za procesy organizacyjne, analityczne, a także pomoc w technicznej integracji treści, czyli m.in. ich zgodności z algorytmami wyszukiwarek i standardami mediów społecznościowych. W związku z tym powinien dobrze odnajdywać się w wielu obszarach marketingu.
Cechy i umiejętności content strategist
Dobrych strategów treści wyróżniają poniższe cechy:
- komunikatywność,
- kreatywność;
- dbałość o szczegóły;
- nieprzeciętna organizacja pracy;
- umiejętność analitycznego myślenia;
- wrażliwość projektowa;
- doświadczenie w zarządzaniu zespołem oraz projektami reklamowymi.
Każdy content strategist powinien posiadać także wysokie umiejętności w zakresie optymalizacji treści pod SEO oraz marketingu wyszukiwarek internetowych.
Mowa zarówno o wiedzy teoretycznej, jak i znajomości platform społecznościowych, systemów zarządzania treścią (CMS), a także narzędzi pomagających dobierać słowa kluczowe i analizować działania konkurencji.
Nieoceniona okazuje się też wiedza i umiejętności copywriterskie, dzięki którym strateg może szczegółowo weryfikować poszczególne treści, a przy tym formułować cenny feedback.
Co robi content strategist? Jakie ma zadania?
Proces opracowywania i wdrażania strategii zarządzania treściami można podzielić na 5 etapów:
1. Rozpoznanie
Na początku strateg treści dokładnie zapoznaje się z charakterem działalności swojego klienta oraz z jego grupą docelową. Następnie wykonuje audyt pozwalający ocenić skuteczność istniejących już treści i znaleźć ewentualne luki. Dzięki temu może dokładnie określić jakość dotychczasowego contentu oraz wskazać, czego mu brakuje i co mogłoby pomóc realizacji celów biznesowych.
2. Analiza
Następnie content strategist przechodzi do etapu analiz. Związane są one m.in. z identyfikacją trendów, przewidywaniem potrzeb konsumentów, działalnością konkurencyjnych firm czy też doborem słów kluczowych na potrzeby artykułów. Takie działanie pomaga opracować strategię tworzenia oraz publikowania treści od A do Z, zgodną zarówno z identyfikacją wizualną marki, jak i odpowiadającą na oczekiwania grupy docelowej.
3. Projektowanie
Po wykonaniu audytu i analizy strateg może zająć się projektowaniem oraz przygotowywaniem treści. Część działań przeprowadza samodzielnie, a pozostałe zleca zespołowi content writerów, copywriterów i redaktorów. Powinien przy tym dokładnie określić wytyczne, takie jak stylistyka wypowiedzi, ton pisania czy sposób komunikacji.
4. Realizacja
W momencie, gdy treści są przygotowywane, content strategist koordynuje pracę całego zespołu. Zarządza kalendarzem redakcyjnym, udziela informacji zwrotnych oraz weryfikuje efekty poszczególnych działań. Czuwa także nad tym, aby treści były planowane i publikowane zgodnie z przyjętym na początku planem.
5. Ocena
Końcowym etapem jest analiza skuteczności podjętych działań. Strateg ocenia wykonaną pracę i wyciąga z niej wnioski. Na tej podstawie wskazuje mocne i słabe strony strategii oraz wprowadza do niej ewentualne poprawki.
Praca jako content strategist – jak zostać strategiem treści?
Jeśli interesuje Cię praca jako strateg treści, musisz mieć przede wszystkim bogate doświadczenie w marketingu i skutecznym zarządzaniu treścią. Osób na to stanowisko bardzo często poszukują agencje kreatywne czy domy mediowe, a także samodzielne przedsiębiorstwa, którym zależy na dostarczaniu swoim odbiorcom wartościowych i skutecznych biznesowo materiałów.
Według portalu Global Education w Wielkiej Brytanii większość pracowników ukończyła studia humanistyczne, na kierunkach takich jak filologia, dziennikarstwo i creative writing, lub związane z marketingiem. Podobnie wygląda to w naszym kraju.
Ile zarabia content strategist?
W Polsce zarobki strategów treści zależne są od doświadczenia oraz stażu pracy. Zasadniczo widełki płacowe sięgają od 3500 zł do 9000 zł netto. Wysokość wynagrodzenia różni się w zależności od regionu czy indywidualnych warunków panujących w danej firmie.
Podsumowanie
- Content strategist to osoba odpowiedzialna za przygotowywanie strategii dotyczącej projektowania, przygotowywania i zarządzania treściami.
- Strategia powinna być zgodna zarówno z wizerunkiem oraz celami biznesowymi klienta, jak i jego grupą docelową.
- Osoba pracująca na stanowisku stratega treści powinna cechować się dużą kreatywnością, komunikatywnością oraz umiejętnościami analitycznymi i organizacyjnymi.
- Niezbędna jest również wiedza z zakresu SEO i SEM, a także doświadczenie w marketingu internetowym oraz w tworzeniu i zarządzaniu treścią.
- W Polsce zarobki na tym stanowisku wynoszą od 3500 do 9000 zł netto miesięcznie.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz