Content writer – czym się zajmuje? Kim jest content writer?

Spis Treści:

    Content writer jest stosunkowo nowym zawodem na polskim rynku pracy. Z tego względu warto dowiedzieć się, jakie posiada kompetencje, dla kogo stanowi odpowiedni wybór oraz czym różni się od innych profesji związanych z pismem.

    Kim jest content writer?

    Jak sama nazwa podpowiada:

    Content writer (ang. content – zawartość, writer – pisarz) jest osobą, która tworzy tematyczne treści w celu zwiększenia wartości merytorycznej firmy, co przekłada się na lepsze wyniki SEO, a także większe zaufanie w oczach odbiorców.

    Zawód ten jest ścisłym odpowiednikiem copywritera, który pisze rzeczowo i na temat.

    Teksty tworzone przez content writera obejmują specjalistyczne informacje, nierzadko poparte wieloma badaniami naukowymi. Treści są rzetelne, wartościowe, a także w pełni poprawne pod kątem językowym. W skrócie – nie ma lepszego kandydata do tworzenia artykułów blogowych wysokiej jakości.

    Jak zostać content writerem?

    Nie istnieją ścisłe wymogi prawne dotyczące wykonywania zawodu content writera. Próżno szukać również kierunków na studiach, które oferują kształcenie się w tym kierunku. Niemniej istnieją dwa fundamentalne wymogi, których spełnienie pozwala określić się tym mianem:

    • duża wiedza w określonej branży, a także
    • lekkie pióro i zdolności pisarskie

    Dopiero synergistyczne połączenie powyższych cech pozwoli tworzyć specjalistyczne artykuły, które są jednocześnie zrozumiałe i przejrzyste dla czytelnika.

    Oficjalnych tytułów content writera nie ma i prawdopodobnie nie będzie, ponieważ zawód ten charakteryzuje się wymogiem sprawnego wyszukiwania informacji oraz przekształcania specjalistycznej wiedzy w klarowne treści. Nie sposób zdobyć owych umiejętności w szkole, a wymagania rynkowe wciąż stwarzają nowe potrzeby w tej kwestii.

    Teksty tworzone przez content writera obejmują specjalistyczne informacje, nierzadko poparte wieloma badaniami naukowymi.

    Content writer - korzyści

    Aby zrozumieć, jakie korzyści płyną z tekstów wysokiej jakości, musimy omówić historię zapotrzebowania na content writerów.

    Pierwsze ślady pisma pojawiają się około 3500 roku p.n.e u Sumerów, starożytnego ludu z południowej Mezopotamii. Nie były to piękne poezje ani mądre aforyzmy – informacje obejmowały prawa własnościowe oraz prostą rachunkowość. Pismo było przez długi okres czasu deficytowe aż do powstania pierwszych inkunabułów i powszechnego druku. Okres ten rozpoczął się około 500 lat temu wraz z rewolucją naukową i od tego czasu lawinowo rośnie ilość informacji, którą jesteśmy obecnie przytłaczani.

    Obraz świata zmienił się - po raz pierwszy w historii nie cierpimy na deficyt, lecz na nadmiar wiadomości. Od co najmniej kilkudziesięciu lat musimy segregować użyteczne informacje i oddzielać „ziarna od plew”. Wiąże się z tym między innymi to, że napisanie obszernego nie jest dziś żadną miarą sukcesu, jeśli nie będzie charakteryzować się wysoką jakością. Przeciętne treści są całkowicie ignorowane przez wyszukiwarki i nie docierają do szerszego grona odbiorców. Z kolei aprobatę zyskują unikatowe teksty, które są przejrzyste i użyteczne dla czytelników. Podejmowane tematy są coraz węższe i bardziej specjalistyczne, by zdobywać wartościowy ruch dzięki frazom kluczowym typu long tail.

    I tutaj siłą rzeczy pojawia się content writer, który oprawia tematyczne informacje w zrozumiałą formę, przez co osiąga korzyści na wielu polach.

    Zwiększa wyniki SEO

    Obecne algorytmy Google’a można podsumować następującą sentencją: użyteczna treść to wartościowa treść. Czasy sprytnego wykorzystywania fraz kluczowych skończyły się kilka lat temu. Obecnie treść nie może oszukiwać wyszukiwarki – musi być po prostu dobra.

    Przykład:

    By w praktyczny sposób zobrazować tę kwestię, odpowiedz sobie na proste pytanie: Jakich 10 artykułów ostatnio czytałem/am? Jakie strony ostatnio odwiedziłem/am?

    Prawdopodobnie witryny są wysokiej jakości, a teksty zamieszczone na stronie w wyczerpujący sposób odniosły się do zadanego problemu.

    Strony oprawione wyłącznie nachalnymi sloganami reklamowymi, pomimo zawartości licznych fraz kluczowych, nie są odwiedzane, gdyż nie stanowią żadnej wartości informatywnej. Z tego względu jeden artykuł wysokiej jakości odgrywa większą rolę niż dziesięć nijakich treści. Tak proste, a tak często niezrozumiałe.

    Buduje zaufanie wśród odbiorców

    Firma, która dzieli się z użytkownikami tematycznymi informacjami, jest zdecydowanie bardziej wiarygodna od swoich konkurentów. Wartościowa treść stanowi naturalną wizytówkę, która komunikuje odbiorcom, że jakość oferowanego produktu bądź świadczonej usługi jest naprawdę wysoka.

    Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, gdzie klienci zwracają coraz wiekszą uwagę na rzetelne podejście, a prężnie rozwijający się sektor usług wzmacnia tę tendencję. Content writer przynosi w tej materii duże korzyści branżom „intelektualnym”, szczególnie w ramach ghostwritingu. Już wyjaśniamy, o co chodzi.

    Do branż intelektualnych zaliczamy zawody, w których wykorzystuje się jedynie wysiłek umysłowy. Prawnik, dietetyk, web-designer czy copywriter to profesje, w których naturalną reklamą jest duża wiedza. Content writer, tworząc specjalistyczne treści w imieniu zleceniodawcy, buduje niezwykle silny wizerunek firmy w oczach odbiorców.

    Nie każdy umie w klarowny sposób przelać swoją wiedzę na słowa – i tu właśnie pojawia się omawiany zawód, który rzetelnie studiuje materiały, a następnie anonimowo tworzy wysokiej jakości artykuły. Atrakcyjność, zrozumiałość oraz struktura pod SEO to trzy powody, dla których warto powierzyć zadanie profesjonaliście.

    Firma, która dzieli się z użytkownikami tematycznymi informacjami, jest zdecydowanie bardziej wiarygodna od konkurencji.

    Znacząco nasila sprzedaż

    Musimy postawić sprawę jasno – poświęcamy swoje środki na content writera po to, żeby sprzedawał. Jest to forma inwestycji w przyszłe rezultaty jak każda inna, jednakże wyróżnia ją niezwykła stabilność oraz długoterminowość.

    W myśl zasady, że „jakość broni się sama”, content writer otwiera furtkę do wyższych pozycji w Google’u, a w konsekwencji do zwiększonego ruchu organicznego. Efekt dodatkowo nasila wartość skierowana do potencjalnych klientów, co umacnia pozycję firmy i wyróżnia ją na tle konkurencji. Zwiększona sprzedaż jest końcowym efektem mozolnych działań wykonywanych przez content writera, jakimi są specjalistyczne informacje okraszone atrakcyjną formą.

    Content writer - dla kogo?

    Content writer stanowi szczególne wsparcie dla firm związanych z wartością intelektualną oraz bezpieczeństwem. Korzyści odniesie jednak każda branża, która może w informatywny sposób przedstawić się klientowi.

    Rynek jest niezwykle dynamiczny, dlatego nie należy podręcznikowo określać, dla kogo content writing okaże się dobrym rozwiązaniem. Choć wiemy, że raczej nie przysłuży się supermarketom czy zakładom pogrzebowym, dla wielu firm merytoryczne treści są uniwersalnym rozwiązaniem, które odpowiada na potrzeby klienta i buduje pozytywny wizerunek firmy.

    Każdy przedsiębiorca powinien podejść indywidualnie do charakteru swojej działalności i przeprowadzić wewnętrzny rachunek zysków i strat. Bez wątpienia warto wziąć pod uwagę działania konkurencji, obecny rozwój content marketingu oraz inne działania marketingowe.

    Content writer czy copywriter? Kogo wybrać?

    Choć nie możemy polegać na ścisłych definicjach, rynek określa coraz większe różnice między content writerem a copywriterem.

    Content writer realizuje merytoryczne treści, a copywriter tworzy slogany, lekkie artykuły blogowe i teksty sprzedażowe.

    W działaniach marketingowych nie ma prostej odpowiedzi, jednakże możemy liczyć na to, że copywriter przyniesie efekty w krótszym okresie czasu – a to za sprawą tańszych kampanii reklamowych czy chwytliwych wpisów sprzedażowych. Z kolei content writer opiera swoją pracę na długoterminowych efektach w postaci White Hat SEO oraz budowy wizerunku.

    Ponownie chcielibyśmy zaznaczyć, że z uwagi na brak wymogów prawnych nie można jednoznacznie przypisać określonej plakietki osobie, która realizuje zawodowo treści w ramach content writingu. Jakby na to nie spojrzeć, definicje są tylko gotowym szablonem, wytworem naszej wyobraźni, natomiast w rzeczywistości spotykamy się wyłącznie z indywidualnymi jednostkami o określonym doświadczeniu oraz kompetencjach. Nie ma dwóch takich samych content writerów.

    Na co zwrócić uwagę przy wyborze content writera?

    Dobry content writer cechuje się obiektywnym podejściem do opracowywanego tematu, a także umiejętnością sprawnego wyszukiwania rzetelnych informacji. Wskazana jest znajomość podstaw SEO oraz pełna poprawność językowa. Oceniając portfolio potencjalnego content writera, należy zwrócić uwagę na to, czy:

    1. artykuły cechują się wysoką wartością merytoryczną (czy też są zwykłym laniem wody);
    2. treść jest przejrzysta i atrakcyjna dla użytkownika (czy też jest po prostu sucho przepisana z Wikipedii);
    3. nie ma błędów językowych (jeśli występują babole w portfolio, w zamówionych tekstach też będą);
    4. występują rzetelne źródła, na podstawie których został stworzony tekst (czy też jest on jedynie zbiorem poglądów autora).

    Oczywiście z pragmatycznego punktu widzenia należy wziąć pod uwagę czas realizacji (nie może być za długi, ale zbyt krótki także nie jest pożądany, gdyż budzi podejrzenia plagiatu bądź fuszerstwa) oraz możliwość wystawienia faktury.

    Jeśli chodzi o rynkowe ceny za 1000 znaków, trzeba być przygotowanym na to, że za solidną pracę należy się godziwa zapłata – a specjalistyczne artykuły należą do najdroższych treści ze względu na czasochłonny research oraz wysoką jakość. Powszechna stawka wynosi od 30 do nawet 100 złotych netto za 1000 zzs. Niemniej zgodnie z tym, o czym wspomnieliśmy wcześniej - jeden solidny tekst potrafi przynieść więcej korzyści niż cały blog pełny mało odkrywczych artykułów.

    FAQ

    Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z content writingiem.

    Podsumowanie:

    1. Content writer jest koniecznym następstwem zarządzania treścią w Internecie. Tworzy on fachowe i merytoryczne teksty, które nasilają sprzedaż dzięki budowie wizerunku oraz zwiększeniu SEO.
    2. Choć na efekty trzeba zwykle trochę poczekać, należy mieć na uwadze, że ogólna tendencja marketingowa w coraz większym stopniu promuje politykę biznesową opartą na przekazywaniu użytecznych informacji potencjalnym klientom.
    3. Z tego względu wcielenie content writera do swoich szeregów może przynieść wiele trwałych korzyści biznesowych – czego i Tobie życzymy!