Czym jest context marketing i dlaczego warto go stosować?
Merytoryczna, wartościowa i perfekcyjna pod względem językowym treść to klucz do zaistnienia w cyfrowym świecie. Warto jednak pamiętać, by była ona również dopasowana do potrzeb konkretnej grupy docelowej oraz publikowana w odpowiednim czasie. I w tym miejscu pojawia się pojęcie context marketingu – zrozumienie tej metody promocji i właściwe zastosowanie jej w praktyce pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu.
Czym jest context marketing? Definicja i przykłady
Context marketing (albo marketing kontekstowy) polega na dostarczaniu właściwych treści właściwym osobom we właściwym czasie.
Być może brzmi to nieco niezgrabnie, ale najlepiej definiuje ten rodzaj działań promocyjnych – spełnienie tych trzech warunków przyniesie Ci wiele korzyści, w tym większą sprzedaż produktów lub usług.
O ile więc content marketing pozwala dostarczać potencjalnym klientom wysokiej jakości treści, o tyle context marketing umożliwia dystrybuowanie ich właściwym odbiorcom i w odpowiednim czasie. Obie te metody doskonale się uzupełniają, a jedna nie mogłaby być skuteczna bez drugiej.
Z marketingiem kontekstowym każdy z nas spotyka się na co dzień, ponieważ jest chętnie wykorzystywany przez specjalistów od reklamy. Dopasowują oni prezentowane treści do Twoich indywidualnych cech, preferencji i zachowań. Biorą przy tym pod uwagę Twoją lokalizację, aktualnie panujące trendy i oczywiście kontekst danej sytuacji (np. to, czy poszukujesz produktów w sklepie, czy odwiedzasz profil firmy w mediach społecznościowych lub korzystasz z aplikacji).
Działania z zakresu context marketingu to między innymi:
- wysyłanie e-maili z przypomnieniem o przedmiotach pozostawionych w koszyku albo powiadomieniem o dostępności produktów komplementarnych (np. kasków lub gogli, gdy klient wcześniej kupił w sklepie rower);
- sugerowanie klientowi zakupu przedmiotów podobnych do tych, które interesowały go wcześniej – np. w postaci banerów pojawiających się w zewnętrznych serwisach;
- wyświetlanie komunikatów reklamowych na podstawie lokalizacji użytkownika – np. powiadomień o otwartych restauracjach w okolicy miejsca, w którym aktualnie się znajduje.
Jak prowadzić działania z zakresu context marketingu?
Chcąc prowadzić skuteczne działania context marketingowe, trzeba zwrócić uwagę na 4 kluczowe kwestie.
Profil odbiorcy
Jeżeli chcesz dopasować treści do potrzeb i oczekiwań klienta, musisz w pierwszej kolejności go poznać. Warto dowiedzieć się przede wszystkim:
- kim jest? (istotne są między innymi płeć, wiek, zawód, wykształcenie czy miejsce zamieszkania);
- co go interesuje? (jakie strony odwiedza albo które treści przykuły jego uwagę?);
- jakie są jego preferencje zakupowe? (które produkty przeglądał na stronie albo które z nich dodał do koszyka, ale z jakichś powodów nie sfinalizował transakcji?).
Chcąc odpowiedzieć na te pytania, warto przeprowadzić badanie rynku i skorzystać z odpowiednich narzędzi analitycznych, jak choćby darmowe Google Analytics, które zbiera informacje o użytkownikach Twojej strony i może być znakomitym punktem wyjścia do stworzenia profilu odbiorcy.
Jakość i styl komunikacji
Jak wspomnieliśmy wcześniej, content marketing idzie w parze z context marketingiem, dlatego to, jakie treści zaprezentujesz potencjalnemu klientowi, będzie miało ogromny wpływ na podejmowane przez niego decyzje. Dbaj więc o to, by wszelkie komunikaty kierowane do odbiorcy były wartościowe, merytoryczne i przedstawiały konkretne korzyści. Co więcej, dopasuj je do konkretnego miejsca, w którym są publikowane (inną formę będą miały treści na stronie internetowej, Facebooku albo wysyłane mailem).
Nie zapominaj również o odpowiednim stylu komunikacji – np. inaczej należy zwracać się do nastolatków, a inaczej do osób starszych. Zwróć uwagę na kontekst, by Twoje przekazy reklamowe były trafne i zachęcały do skorzystania z oferty, a nie odstraszały potencjalnych klientów.
Kanał komunikacji
Strategię context marketingową można realizować na kilka sposobów. Najczęściej wykorzystywane są w tym przypadku wiadomości e-mail, reklamy na zewnętrznych portalach, geotargetowanie oraz portale społecznościowe.
Jeżeli chcesz osiągnąć sukces i mieć pewność, że Twój content dociera do jak największej liczby potencjalnych klientów, stawiaj na kilka kanałów jednocześnie. Publikuj wysokiej jakości treści na swojej stronie internetowej i blogu, prowadź konto na Facebooku czy Instagramie, a także wykorzystaj siłę e-mail marketingu, Google Ads i remarketingu.
Aktualne trendy
Real Time Marketing to nieodłączny element context marketingu. Śledząc aktualne trendy i odpowiednio na nie reagując, możesz tworzyć skuteczne treści, dzięki którym nie tylko lepiej wypromujesz swoją ofertę, lecz także staniesz się aktywnym uczestnikiem cyfrowego życia swoich odbiorców.
Co więcej, dzięki RTM wzbudzisz pozytywne emocje i przyciągniesz uwagę wielu potencjalnych klientów.
Marketing kontekstowy – najważniejsze korzyści dla Twojej firmy
Context marketing, w połączeniu z wysokiej jakości contentem, może stanowić sposób na rozwój każdej firmy – bez względu na wielkość czy reprezentowaną branżę.
Stosując się do powyższych wskazówek:
- podniesiesz atrakcyjność swojej oferty i sprawisz, że będzie ona skuteczniej promowana – a to duży krok do zdobycia większej liczby klientów oraz pomnożenia zysków;
- utrzymasz dobre relacje z aktualnymi klientami i zwiększysz ich zaufanie, co będzie przynosiło wymierne efekty w przyszłości;
- zbudujesz pozytywny wizerunek marki i sprawisz, że będzie ona dobrze postrzegana na rynku;
- wyróżnisz się na tle konkurencji i zwiększysz swoje szanse na skuteczniejsze rywalizowanie nawet z większymi markami.
Prawidłowo prowadzona strategia context marketingowa wymaga czasu, zaangażowania i nakładów finansowych, jednak przynosi doskonałe efekty. Dlatego warto zastanowić się nad jej wdrożeniem!
Podsumowanie
- Context marketing polega na dostarczaniu odpowiednich treści odpowiednim osobom w odpowiednim czasie.
- W parze z context marketingiem idzie wysokiej jakości content – to dzięki niemu możesz skutecznie promować swoją ofertę w wielu miejscach w sieci.
- W marketingu kontekstowym ogromne znaczenie mają poznanie potencjalnego klienta oraz dopasowanie do niego stylu komunikacji.
- W strategii context marketingowej warto wykorzystywać wiadomości e-mail, media społecznościowe, geotargetowanie i Real Time Marketing.
- Większe zyski, budowanie zaufania klientów oraz kreowanie pozytywnego wizerunku marki to tylko niektóre korzyści płynące z context marketingu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz