Copywriting A Przeniesienie Praw Autorskich | Jak To Wygląda W Praktyce
Jak wygląda przeniesienie praw autorskich w copywritingu? Dowiesz się tego w tym artykule!

Copywriting a przeniesienie praw autorskich

Rynek copywriterski wciąż rośnie, zleceń przybywa, a rąk do pisania nie brakuje. Znaczący rozwój content marketingu sprawia także, że coraz więcej copywriterów chce mieć jasność, jak przebiega ich praca pod kątem prawnym. Jak wygląda przeniesienie praw autorskich przez copywritera? A może lepiej tego nie robić i użyczyć licencji? Sprawdźmy, jak kreują się owe zagadnienia w rzeczywistości.

Przeniesienie praw autorskich w copywritingu

Artykuł 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyraźnie oznajmia, iż teksty copywriterskie są przedmiotem prawa autorskiego – osobistego oraz majątkowego. Ustawie podlega każdy indywidualny przejaw działalności twórczej, niezależnie od sposobu wyrażenia, wartości czy przeznaczenia. Mówimy zatem zarówno o artykułach blogowych, opisach produktowych, jak i o treściach sprzedażowych – nie ma w tym aspekcie żadnych ograniczeń.

Prawa autorskie osobiste znaczą w copywritingu tyle, że pisarz jest autorem tego, co napisał. Jest to prawo niezbywalne, co oznacza, że copywriter może podpisać się pod swoim tekstem, chyba że zapisy w umowie o współpracy mówią inaczej (zobowiązanie twórcy do niewykonywania praw osobistych do utworu). Należy uściślić tę kwestię z klientem przed nawiązaniem współpracy.

Przeczytaj artykuł, kim jest prawnie copywriter!

Prawa autorskie majątkowe są w copywritingu jeszcze bardziej intuicyjne i oznaczają tyle, że copywriter może zarabiać ze swoich tekstów. W praktyce czerpanie zysków polega na sprzedaży tych praw bądź udzieleniu licencji. I tutaj dochodzimy do pytania, które rozwiązanie bardziej się opłaca.

Przeniesienie majątkowych praw autorskich czy licencja?

Opcje są teoretycznie dwie, lecz w dużej mierze copywriterzy wybierają pierwszą z nich.

Po sprzedaży praw autorskich majątkowych pisarzowi zostają tylko te osobiste. Transakcja jest więc jednorazowa i najczęściej spotykana na rynku – klient zamawia teksty, a następnie płaci i nabywa do nich pełne prawo wykorzystania komercyjnego.

Pozostaje jednak opcja udzielenia licencji, która zostawia majątkowe prawa autorskie przy copywriterze, przekazując klientowi jedynie pozwolenie do wykorzystania stworzonych treści. Co więcej, licencja może być wyłączna (jeden klient będzie mógł korzystać z treści), a także niewyłączna (wielu klientów będzie mieć pozwolenie do wykorzystania tekstów). Oczywiście takie rozwiązanie nie jest w copywritingu spotykane ze względu na zagrożenie duplikacją contentu, które sprawia, iż teksty muszą być unikalne i przypisane do danego przedsiębiorstwa.

Jak przenieść w copywritingu majątkowe prawa autorskie?

Widzimy już, że przeniesienie praw autorskich majątkowych jest bardziej wskazane (choć oczywiście mniej opłacalne dla copywritera) z uwagi na wymagania klientów – wszak zamówienia dotyczą niemal zawsze unikalnych treści. Zostało pytanie, jak to zrobić?

Odpowiedź jest prosta: za pomocą umowy. Przed nawiązaniem współpracy dobrze jest ustalić wszelkie warunki, w tym możliwość zastosowania tekstów w portfolio, pola eksploatacji czy zakazy konkurencyjności. Jednym z zapisów takiej umowy powinna być oczywiście kwestia przeniesienia praw na zleceniodawcę – najczęstsze rozwiązanie jest Ci już znane.

Przeniesienie praw autorskich majątkowych w copywritingu nie jest rzeczą wielce skomplikowaną – ogranicza się bowiem do ustaleń z klientami, na jakich warunkach nawiązywana jest współpraca. Zapamiętaj, że:

  • Copywriter posiada pełne prawa autorskie do stworzonych przez siebie treści
  • Na podstawie umowy copywriter może przenieść majątkowe prawa autorskie na zleceniodawcę, bądź też udzielić licencji (w praktyce jest to rzadszy wybór ze względu na konieczność unikalnej treści)
  • W umowie można zastrzec, iż copywriter zobowiąże się do niewykonywania praw autorskich osobistych (czyli nie będzie mógł się podpisać pod swoimi tekstami, bądź umieścić ich w portfolio)

Jeśli jesteś copywriterem i dopiero zaczynasz przygodę z kolokwialnym „dopięciem formalności”, nie stresuj się! Pamiętaj, że podłożem są ustalenia między Tobą, a klientem! Wiesz już, jak najczęściej wygląda przeniesienie praw autorskich w copywritingu. Teraz pozostało tylko opracowanie umowy o współpracy wedle powyższych wskazówek – z pewnością Ci się przyda w profesjonalnej, sprawnej obsłudze kontrahentów!

Komentarze

  1. Czyją własnością są artykuły użyte przez firmę pozycjonującą stworzone na potrzeby umowy pozycjonowania.
    Tej firmy czy zamawiającego.
    W umowie nie ma wzmianki na tej temat.

    1. Jeśli artykuły zostały stworzone przez firmę pozycjonującą (np. przez zatrudnionego copywritera), a umowa wyraźnie nie przenosi autorskich praw majątkowych na zamawiającego, to do copywritera należą osobiste prawa autorskie, a majątkowe przenosi on na firmę pozycjonującą podług warunków zatrudnienia. W takim przypadku zamawiający, jeśli chce uzyskać majątkowe prawa autorskie do stworzonych tekstów, powinien podpisać wcześniej umowę, która takowe działanie stwierdza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *