Copywriting B2B vs. B2C – jakie są różnice w tworzeniu treści?
Zastanawiasz się, jakie są różnice w formułowaniu komunikatów reklamowych dla firm, a dla zwykłych ludzi? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak precyzyjnie trafić do swojego odbiorcy za pomocą treści. Oto różnice między copywritingiem B2B i B2C w pigułce!
Copywriting B2B i B2C – definicje
Na początku wyjaśnijmy pojęcia, którymi będziemy się posługiwać.
B2C (ang. business to customer) określa relację biznesową, w której jedną stroną jest firma (business), a drugą klient detaliczny (customer).
- Dietetyk, który w ramach swojej działalności gospodarczej układa diety zwykłym konsumentom;
- Fryzjer, którego klientami również są osoby prywatne;
- Markety, gdzie produkty kupują klienci detaliczni.
- Sklepy meblarskie
- Szewc
I tak dalej, i tak dalej. Pamiętajmy, że w przypadku B2C klientem jest zawsze osoba prywatna, co sprawia, że grupa odbiorców jest liczna, lecz bliżej nieokreślona.
B2B (ang. business to business) określa z kolei relację biznesową, w której obie strony są podmiotami gospodarczymi. Mówiąc inaczej, firma oferuje produkty bądź usługi innej firmie.
- Copywriter, który tworzy profesjonalne treści dla firm
- Programista tworzący strony internetowe bądź systemy optymalizujące organizację przedsiębiorstw
- Agencje SEO, które pozycjonują inne firmy
- Google wyświetlający reklamy zleceniodawców
Co ważne, powyższe skróty opisują tylko zero-jedynkowe relacje, które w istocie mogą być mieszane. Przykładowo, sklep meblarski może sprzedawać meble klientom detalicznym, ale również wyposażać biura firm itp.
I co z tym copywritingiem?
Widać już wyraźnie, że każda firma posiada określoną grupę odbiorców, do których kierowane są komunikaty. Należy dostosować do tego oczywiście tworzenie treści, które w najprostszym podziale dzieli się na:
- Copywriting B2C – gdzie odbiorcami są osoby prywatne.
- Copywriting B2B – gdzie odbiorcami są firmy.
Jednakże nie jest to jedyny wyznacznik, który należy wziąć pod uwagę. Indywidualny copywriting musi uwzględnić również:
- Wizerunek firmy (który określa stopień formalności stosunku między przedsiębiorstwem, a klientami)
- Rodzaj treści (wraz z jej miejscem docelowym)
- Działania konkurencji (będące wskazówką, w jakim charakterze formułować skuteczne teksty)
- Specyfikę oferty (czy zaspokajane są istniejące potrzeby, czy dopiero trzeba je wykreować)
Copywriting B2B vs. B2C
Będziemy trzymać się podstawowego rozróżnienia – czyli grupy odbiorców.
W przypadku copywritingu B2C treści muszą być znacznie bardziej uniwersalne.
Klienci cechują się zróżnicowanym wiekiem i stopniem wykształcenia, a produkty są tańsze i związane częściej z konsumpcją aniżeli inwestycją.
Z tego względu konieczny jest język prosty, atrakcyjny, zatrzymujący uwagę, odwołujący się bardziej do emocji niż do rozumu. Świetnie sprawdzają się promocje, tworzenie presji czasowej, dodanie CTA. Docelowym efektem jest wpłynięcie na wyobraźnię odbiorcy i zachęcenie go do transakcji.
Postępowanie zmienia się diametralnie w copywritingu B2B, gdzie emocje nie odgrywają zasadniczej roli w podejmowaniu decyzji zakupowej. Przedsiębiorcy bądź działy marketingowe dokonują transakcji na zasadzie chłodnej kalkulacji, merytorycznych argumentów, zwrotu z inwestycji, wszelkich za i przeciw.
Zatem należy unikać bezpodstawnych zwrotów typu „Najwyższa jakość! Nie czekaj, kup teraz!”. Zamiast tego skuteczne okażą się liczby, statystyki, uzasadnienia. W ramach możliwości dobrze umieścić portfolio bądź przykłady, jak proponowane rozwiązanie przyczyniło się do rozwiązania problemów innych firm. Można posłużyć się bardziej fachową nomenklaturą, lecz w granicach rozsądku – wciąż wiele zależy od tego, na jakim etapie lejka sprzedażowego znajdują się odbiorcy i jaka jest ich liczebność.
Zdobyte informacje podsumowuje poniższa tabela:
Należy pamiętać, że są to tylko ogólne zasady, które pomijają złożone czynniki rynkowe.
Podsumowanie
- Relacja biznesowa jest tylko jednym z elementów wpływających na opracowanie indywidualnej, skutecznej treści przez copywritera.
- Mamy jednak nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu poznałeś już fundament, na którym powinien opierać się tworzony content.
- Copywriting gromadzi w sobie wiele zależności, co sprawia, że nie ma jednej gotowej metody na sukces. Jest to cena, jaką płacimy za niewyczerpaną kreatywność i unikalność w marketingu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz