Copywriting biznesowy – co to jest i jakie przynosi korzyści?
Słowa mają moc. Umiejętnie wykorzystane, mogą sprawić, że Twój biznes zacznie rosnąć w siłę, generując coraz większe zyski. Copywriting biznesowy to jedna z odmian copywritingu, która wykorzystuje siłę słów do budowania wizerunku marki oraz zwiększania jej konkurencyjności na rynku. Jak zastosować copywriting w biznesie?
Czym jest copywriting biznesowy?
Copywriting biznesowy to odmiana copywritingu, której celem jest stworzenie całościowej koncepcji komunikacyjnej marki.
Jego wykorzystanie umożliwia opracowanie wytycznych dla języka, którym powinna mówić firma, by zachować uporządkowaną komunikację z odbiorcami.
Copywriting dla biznesu buduje spójny wizerunek marki. Pomaga jej pozyskać zaufanych i lojalnych klientów. Stosuje się go najczęściej do takich działań jak:
- personal branding (budowanie marki osobistej),
- zwiększanie świadomości marki,
- tworzenie tekstów na stronę internetową,
- opracowywanie skutecznych lejków sprzedażowych.
Język korzyści w copywritingu biznesowym
Biznesowa odmiana copywritingu bardzo często wykorzystuje w komunikacji język korzyści. Koncentruje się on na benefitach, które klient może otrzymać, współpracując z marką. Copywriter osiąga efekt perswazyjny, pokazując konsumentowi, w jaki sposób (najlepiej prosty i szybki) marka może pomóc mu sprostać aktualnym wyzwaniom.
Kluczowym założeniem języka korzyści jest dostosowanie sposobów komunikacji do grupy docelowej. Tylko wówczas taka forma komunikacji może skutecznie spełniać swoje cele. Zanim copywriter zacznie pisać ofertę sprzedażową, artykuły na bloga firmowego czy sekwencje maili, musi dokładnie przeanalizować dany biznes, jego ofertę oraz stworzyć tzw. personę, czyli klienta idealnego.
Formą często wykorzystywaną na potrzeby copywritingu biznesowego jest storytelling. To opowiadanie o marce w sposób uporządkowany, emocjonalny i poruszający serca odbiorców. Dzięki temu mogą się oni identyfikować z Twoją firmą lub osobą.
Przeczytaj również
Jak wykorzystać copywriting biznesowy, żeby zwiększać sprzedaż?
Mając w głowie stworzoną personę, copywriter oraz jego klient mogą zastanowić się, jakie strategie komunikacji najlepiej wykorzystać do zwiększenia konwersji. Opcji jest wiele. Wśród najpopularniejszych należy wyróżnić:
1. Teksty na stronę internetową
Wśród tego rodzaju treści wyróżniamy:
- teksty na stronę główną,
- treści na podstrony ofertowe,
- opisy kategorii, produktów i usług,
- teksty na landing page.
Wszystkie z nich ukierunkowane są na jeden główny cel: zmianę wahającego się odbiorcy w kupującego i zadowolonego z produktu klienta. Najlepiej takiego, który nie tylko wróci po więcej, ale i poleci markę swoim znajomym.
Teksty na stronę główną
Strona główna to internetowa wizytówka Twojej firmy. Często jest pierwszym miejscem kontaktu klienta z Twoją ofertą. Znajdujący się na niej tekst sprzedażowy powinien odwoływać się do potrzeb odbiorcy, być dla niego interesujący i czytelny.
Teksty na podstrony ofertowe
Podobna zasada tyczy się treści na podstronach ofertowych, gdzie najczęściej odbiorca trafia ze strony głównej. Dostosuj ich styl do charakterystyki Twojej grupy docelowej. Odwołuj się do konkretnych potrzeb i rozwiązań, jasno opisując, co oferujesz.
Opisy kategorii, produktów i usług
Opisy kategorii, produktów i usług powinny być pisane prostym językiem, wskazując konkretne cechy oraz profity wynikające z zakupu produktu albo usługi. Są ważnymi elementami strony internetowej – wyróżniają markę na tle konkurencji i zwiększają pozycjonowanie witryny.
Teksty sprzedażowe na landing page
Tzw. landing page (strony lądowania) to miejsca w sieci, których celem jest nakłonienie odbiorcy do skorzystania z usług danej firmy. Tekst na stronie docelowej powinien być napisany językiem korzyści, skierowany bezpośrednio do czytelnika, a także zawierać trafne CTA.
2. Teksty na bloga firmowego
Do tego grona zalicza się m.in. artykuły poradnikowe oraz eksperckie. Mogą one odpowiadać na konkretne zapytania konsumentów, pomagać im podejmować decyzje zakupowe czy stanowić użyteczne case study itp. Dlaczego prowadzenie bloga firmowego okazuje się wartościowe przy prowadzeniu własnego biznesu?
Po pierwsze, regularne publikowanie unikatowych i użytecznych treści branżowych buduje pozycje Twojej witryny w wyszukiwarce internetowej. Po drugie, tworzy Twój wizerunek jako eksperta. Po trzecie, pozwala utrzymywać kontakt z odbiorcami, zyskując ich zaufanie oraz lojalność.
Copywriting biznesowy na blogu umożliwi Ci edukowanie innych o swoich produktach i działalności, co pomoże zbudować wizerunek eksperta oraz zwiększyć zaufanie klientów do marki.
Wszystkich powyższych tekstów dotyczy jeszcze jedna istotna sprawa: prowadząc biznes online, jesteś zależny od internetowych algorytmów. Musisz pisać nie tylko dla ludzi, ale i dla robotów. Inaczej prawdopodobnie Twoja witryna zginie w czeluściach ostatnich stron wyszukiwarek internetowych.
Obecnie praktycznie każdą treść na stronę www tworzy się zgodnie z zasadami SEO copywritingu. Chodzi o tworzenie użytkowych treści pod konkretne frazy kluczowe. To jeden z elementów strategii SEO w obrębie całej witryny.
Odpowiednio nasycając słowami kluczowymi nagłówki oraz treść tekstów zarówno na blogu firmowym, jak i w obrębie całej witryny, przyciągniesz uwagę odwiedzających. Skuteczniej wypozycjonujesz treści w wyszukiwarkach. Dzięki temu konsumenci łatwiej na nie trafią, a co za tym idzie – będą mogli dokonać zakupu właśnie na Twojej stronie.
3. E-mail marketing
Copywriting biznesowy wykorzystujący w komunikacji e-maile umożliwia wyjątkową personalizację przekazu. To najbardziej intymna i bezpośrednia forma komunikacji z odbiorcą, na którą nie mają wpływu internetowe algorytmy. Jest przy tym w stu procentach mierzalna.
Kampania e-mail marketingowa to proces długotrwały i złożony, ale niejednokrotnie bardzo skuteczny.
Jak stworzyć dobry newsletter? Oto kilka wskazówek:
- Zastanów się, kto jest Twoją grupą docelową.
- Zwracaj się w wiadomościach bezpośrednio do jej przedstawicieli (najlepiej po imieniu).
- Określ cel wiadomości, przygotowując realizującą go perswazyjną treść (np. budowanie zaufania, większy ruch na stronie, wyższa sprzedaż).
- Zadbaj o jej unikalność i wysoką jakość, by zainteresować i utrzymać odbiorców.
- Analizuj CTR (współczynnik kliknięć), proś o opinie i wyciągaj wnioski. Dzięki temu sprawdzisz, jakiego rodzaju treści preferują Twoi odbiorcy, a jakich lepiej unikać.
4. Komunikacja w social media
Utrzymywanie relacji z odbiorcami za pośrednictwem social mediów pozwala zbudować społeczność zaangażowanych i lojalnych klientów. Nie wystarczy, że założysz fanpage firmowy. Musisz tchnąć w niego życie.
Copywriting biznesowy w social mediach obejmuje tworzenie treści marketingowych zgodnie z zaplanowaną wcześniej strategią sprzedaży. Mogą to być np. posty na Facebooku – płatne lub bezpłatne. Charakter tekstów zależy najczęściej od tego, do kogo piszesz oraz jaki cel zamierzasz osiągnąć (budowa rozpoznawalności czy zaangażowania, błyskawiczne przejście do oferty i sprzedaży itp.).
Pokaż się i działaj w social mediach. Dziel się z wartościowym contentem na fanpage czy w grupach. Bądź i pomagaj. To procentuje.
Przeczytaj również
Dopasowanie języka do identyfikacji wizualnej marki
Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie służące kreowaniu wizerunku firmy na rynku. Określa ogół symboli i zachowań odpowiadających profilowi danej marki. Są one istotne nie tylko dla jej wyróżnienia, ale i konkurencyjności rynkowej.
Copywriter biznesowy powinien dostosować ofertę marki do jej identyfikacji wizualnej. Związana jest ona z konkretnymi wartościami, z którymi utożsamiają się jej odbiorcy. To właśnie te wartości tworzą Twoją markę.
9 korzyści wykorzystania copywritingu biznesowego
Wykorzystując copywriting biznesowy, możesz:
- Stworzyć spójny i wiarygodny wizerunek Twojej firmy.
- Osiągać lepszą konwersję i większą sprzedaż.
- Zwiększać widoczność Twojej witryny w wyszukiwarkach internetowych.
- Poszerzać grupę odbiorców.
- Zyskiwać w oczach innych opinię eksperta.
- Budować bazę lojalnych klientów, którzy polegają Twoje produkty innym.
- Zwiększać świadomość własnej marki.
- Budować wizerunek swojej osoby i firmy.
- Zmniejszać koszty związane z wykorzystaniem tradycyjnej, płatnej reklamy.
Podsumowanie
- Copywriting biznesowy to odmiana copywritingu, której podstawowym celem jest zbudowanie spójnej strategii komunikacyjnej marki.
- Aby budować wizerunek i zwiększać sprzedaż, copywriting biznesowy skupia się na tworzeniu perswazyjnych treści na strony internetowe, bloga firmowego, e-mail marketingu oraz komunikacji w social media.
- Strategia komunikacji w copywritingu biznesowym powinna być spójna z identyfikacją wizualną oraz wartościami marki.
- Wykorzystując tę odmianę copywritingu, można zbudować kompletny wizerunek firmy. Dzięki niemu marka reprezentuje konkretne wartości, przyciągając do siebie lojalnych odbiorców.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz