Copywriting i tłumaczenia językowe – czym się różnią?

Spis Treści:

Dwa pokrewne zawody, które polegają na pisaniu treści. Mogłoby się nie wydawać, że istnieją między nimi diametralne różnice, a jednak! Copywriting i tłumaczenia językowe, choć z pozoru podobne, cechują się zupełnie innym zakresem działań. I o tym piszemy w niniejszym artykule, do którego zapraszamy.

Copywriter a tłumacz – nazewnictwo

Różnica w definicjach wynika stąd, iż copywriting jest zdecydowanie młodszym zawodem, a jego potencjał wynika z rosnącej popularności internetowego promowania firmy.

Z kolei tłumaczenia mogą pochwalić się dłuższą tradycją z uwagi na to, że różnice językowe istniały wśród ludzi od zarania dziejów. Porozumienie się dwóch osób, a działania marketingowe w Internecie, to odrębne cele, do których prowadzą inne profesje – copywriter i tłumacz językowy.

Dlatego przeanalizujmy definicje, by wyłuskać najważniejsze różnice.

Kim jest copywriter?

Osobą, która tworzy indywidualne treści na zamówienie firm.

Jeszcze niedawno głównym przedmiotem jego działań były ulotki, broszury oraz katalogi produktowe. Dziś copywriter posługuje się tekstami zapleczowymi, blogowymi wpisami czy landing page’ami, by spełnić wyznaczone cele marketingowe. Konsekwencją jego działań jest wzrost widoczności, poprawa konwersji oraz sprzedaży, a także kreowanie eksperckiego wizerunku marki.

Kim jest tłumacz językowy?

To człowiek, który – jak sama nazwa mówi – tłumaczy treści z jednego języka na drugi.

Jego celem jest usprawnienie międzynarodowej komunikacji, lecz wraz z nadejściem słowników online charakter pracy również się zmienił. Patrząc pod kątem stricte marketingowym, tłumacz pomaga przedsiębiorstwom w prezentowaniu oferty na zagranicznych rynkach.

Choć oba zawody operują pismem, realizując zlecenia klientów, ich cele są odmienne. Nie można jednak pominąć tendencji do łączenia obowiązków przez obie profesje. Dynamiczny rozwój sytuacji rynkowej sprawia, że kompetencje coraz częściej się pokrywają, co oznacza narodziny dla nowej generacji wszechstronnych pisarzy.

Copywriting i tłumaczenia językowe jednocześnie

Analizujemy bez wątpienia subtelne zawody – wszak posługują się one jednym narzędziem dla dwóch różnych efektów. Copywriter pisze od zera, a tłumacz korzysta z istniejącej już treści.

Jednakże czy tak jest na pewno? Otóż nie do końca! A przynajmniej zaczyna się formować inna odpowiedź, która jeszcze kilka lat temu była oczywista – dziś jest niejednoznaczna.

Coraz częściej wymaga się od copywritera znajomości języków, a od tłumacza – znajomości zasad SEO copywritingu czy podstawowych technik marketingowych.

Kompleksowe rozwiązania pisarskie są kluczowe dla firm, które wychodzą z odmiennymi produktami do różnych krajów. W takim przypadku konieczne jest stworzenie tekstu od podstaw (i to w wielu językach!).

Zalety copywritingu wraz z tłumaczeniem

Tworzenie wszystkich treści, a następnie tłumaczenie ich, nie jest opłacalne, szybkie i skuteczne w takim stopniu, jak precyzyjny copywriting dostosowany do oferty oraz dla danego rynku.

Globalizacja sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na takie osoby, jak copywriter wielojęzyczny. Może on napisać multum treści w podobnym charakterze i o identycznej jakości, a także wdrożyć poprawki w krótkim czasie. Przy wielu tłumaczach brakuje pewności, czy wszyscy rzetelnie zapoznali się z ofertą i grupą docelową – a są to czynności niezbędne, by formułować skuteczne marketingowe komunikaty. Dochodzi tutaj zwykle problem związany z całkowitym brakiem kontroli merytorycznej i językowej, ponieważ dodatkowe inwestycje w kilku obcojęzycznych korektorów wiążą się z dotkliwymi wydatkami.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy