Cornerstone content, czyli wokół czego zawartość się kręci | Content Writer
jak-stworzyć-cornerstone-content

Cornerstone content, czyli wokół czego zawartość się kręci

Eppur si muove! Niezależnie od tego, czy wykorzystamy tu metaforę astronomiczną czy architektoniczną (cornerstone – filar, fundament), jej przedmiot pozostaje niezmienny – kluczowy content naszej strony. Jego pieczołowite wyeksponowanie jest absolutnie niezbędne – dowiedzmy się, jak to zrobić.

Cornerstone content – fundament struktury strony

Przede wszystkim zdefiniujmy, z czym mamy do czynienia. Treść cornerstone to najważniejsza zawartość, jaką mamy na stronie; stanowi semantyczną bazę do rozbudowy dalszej treści. Innymi słowy, gdybyśmy chcieli jak najdokładniej sprecyzować obiekt zainteresowań naszej strony i skondensować go do kilku stron i kilku słów kluczowych – otrzymalibyśmy cornerstone content.

Jest istotny z (co najmniej) dwóch powodów. Po pierwsze, pod kątem zawartości – sygnalizuje tematykę naszej strony oraz typ zawartości, który oferujemy. Po drugie, pod kątem strukturalnym – jest to nasza oś, swoiste „centrum galaktyki”, wokół której powinniśmy harmonijnie nabudowywać kolejne materiały.

Dlaczego jest istotny?

Kilka powodów wymieniliśmy już powyżej, jednak warto wspomnieć o kolejnym elemencie. Cornerstone może być także rozumiane jako „sposób” opracowania danego zagadnienia na stronie (a zatem przygotowanie go ze specjalną pieczołowitością). Nie ma większego znaczenia, czy nasz cornerstone content umieścimy na stronie w formie artykułu czy na osobnej podstronie. Znaczenie ma szereg innych rzeczy, których należy przestrzegać niezależnie od wybranej formy.

Jak wiadomo, wyszukiwarka Google klasyfikuje zawartość strony korzystając ze stworzonych do tego algorytmów, a istotnymi kryteriami jest oryginalność treści, przekrojowe przedstawienie zagadnienia, źródła, linki i wszelako rozumiana poprawność językowa.

Strony cieszące się wysokimi notami wyświetlane są powyżej innych wyników wyszukiwania – co może stanowić o swoistym „być-albo-nie-być” dla firm, które chciałyby pozycjonować się wysoko wśród popularnych i często wyszukiwanych fraz kluczowych. W ich przypadku – w każdym innym, analogicznym – zamiast tworzyć szereg artykułów opisujących konkretną rzecz lub usługę, lepiej skondensować je do jednego dużego, z kompleksowym przeglądem całego zagadnienia. Jeśli wspomożemy to dodatkowo umiejętnym linkowaniem wewnętrznym, ułatwimy wyszukiwarce zadecydowanie o tematyce naszej strony, a w konsekwencji – zyskamy wyższa pozycję w organicznym wyszukiwaniu.

Jak stworzyć cornerstone content na swoją stronę?

Myślę, że nie trzeba już nikogo przekonywać o korzyściach płynących z posiadania takiej treści. Pora przejść do konkretów i zapewnić ją naszej stronie. Nie ma większego znaczenia, czy zdecydujesz się stworzyć coś od nowa, czy wykorzystać istniejącą już zawartość – kroki, które podamy poniżej, są uniwersalne dla obu z tych przypadków.

1) Zidentyfikuj i dobierz odpowiednie frazy kluczowe

W pierwszym kroku przeprowadź analizę wszystkich słów kluczowych pojawiających się na Twojej stronie i sprawdź, które z nich są najczęściej wyszukiwane. To właśnie dla nich tworzyć będziemy całą omówioną zawartość. Opcjonalnie, mogą być to także frazy, pod które w przyszłości chcemy być pozycjonowani, a które nie cieszą się jeszcze większą popularnością. To już zależy od naszego indywidualnego planu i celi marketingowych.

2) Stwórz dla nich artykuł/wybierz istniejący i ulepsz go

Dwie opcje w zależności od podjętej wcześniej decyzji. Niezależnie, od której strony podejdziemy do problemu, musimy zadbać o najwyższą jakość i standardy treści. Ulepszenie istniejącego artykułu może pozornie wydawać się łatwiejsze i mniej czasochłonne, ale niekoniecznie – nie wystarczy wcale podmienić słów kluczowych! Rozbudowa może wymagać tyle samo pracy, co napisanie (lub zlecenie napisania) czegoś od nowa.

3) Dobierz long-taile, stwórz dla nich strony i zadbaj o linkowanie wewnętrzne

Brzmi to na długi krok, zatem rozbijmy go na trzy pomniejsze.

Dla naszej frazy kluczowej skompletujmy frazy long-tail (czyli takie, które precyzyjniej określają, czego szukamy – przykładowo, „buty” to zwykła fraza kluczowa, a „buty do wspinaczki wysokogórskiej” to fraza long-tail). Ważne, by dla danego słowa kluczowego zebrać wyłącznie te long-taile, które są rzeczywiście jego rozwinięciem.

Następnie każda z nich powinna otrzymać swoją własną podstronę. Oczywiście te również powinny utrzymać wysoki standard.

Finalnie, musimy zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Skoro nasz cornerstone content ma stać się osią wszelkiej treści na naszej stronie, musimy adekwatnie ustrukturyzować nasze materiały. W każdej podstronie z frazą long-tail musi znajdować się link prowadzący do naszego głównego artykułu – w nim z kolei należy także zastosować odnośniki (najlepiej naturalnie wkomponowane w strukturę tekstu – przy użyciu anchorów). Dzięki temu zabiegowi stworzyliśmy właśnie, by odwołać się do przytoczonej na początku astronomicznej metafory,  coś na kształt galaktyki – mamy swoiste centrum i mamy odchodzące od tego ramiona.

Taki klarowny schemat ułatwia też przeglądarce odpowiednie zrozumienie naszej strony. Widząc, że większość artykułów odnosi się do jednego konkretnego, uzna ona, że jest on najważniejszym elementem. I taki właśnie efekt chcemy osiągnąć.

Jeśli chcemy osiągnąć podobny efekt dla większej ilości różnych od siebie słów kluczowych, powtórzmy po prostu tę procedurę wymaganą ilość razy. Optymalizacyjne trudy związane z odpowiednim przystosowaniem swojej strony do takiego schematu z pewnością się jednak opłacą. Powinniśmy otrzymać w efekcie klarowną wewnętrzną strukturę, która ułatwi nawigację zarówno użytkownikom, jak i algorytmom wyszukiwania.

Per aspera ad astra

Według estymat, liczba gwiazd w galaktyce może wynosić nawet 2 x 1023. Jednakże stron w Internecie może być jeszcze więcej – wliczając strony nieindeksowane, nawet 18 x 1025. Możemy prowadzić dywagacje, czy w Kosmosie istnieje inne życie, ale nie ma sensu prowadzić ich w przypadku sieci – na pewno pośród tego ogromu znajdzie się konkurencja dla naszych fraz kluczowych. Z tego powodu warto zadbać o jak najlepsze przygotowanie swojej strony, zarówno pod kątem treści, jak i samej budowy wewnętrznej. Cornerstone content to koncepcja, która powinna w tym pomóc – efekty powinny być wymierne i zauważalne.

Być może zainteresują Cię także:

Dobór słów kluczowych w copywritingu – jak wybierać frazy?

Jak powinien przebiegać rozwój contentu na stronie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *