Crowdsourcing – czym jest?

Każda firma bez względu na profil swojej działalności szuka skutecznych i najbardziej opłacalnych rozwiązań problemów, jakie pojawiają się w trakcie prowadzenia biznesu. Obecnie coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wdrożenie działań crowdsourcingowych, które pozwalają zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. Czym jest crowdsourcing i w jakich sytuacjach może okazać się skuteczny?
Czym jest crowdsourcing?
Crowdsourcing to proces wykorzystujący inteligencję zbiorową. To pewnego rodzaju strategia współpracy oparta na pozyskiwaniu informacji, wiedzy, pomysłów od dużej grupy ludzi.
Pojęcie to nie ma polskiego odpowiednika, ani jasno sformułowanej definicji, mimo tego większości z nas nie jest obcy.
Termin „crowdsourcing” po raz pierwszy został użyty w 2006 roku w artykule „The Rise of Crowdsourcing”. Jego autorem jest Jeff Howe, redaktor magazynu WIRED, który crowdsourcing zdefiniował jako „różnorodne aktywności przedsiębiorstwa do nieokreślonej, szerokiej grupy internautów w formie otwartego zaproszenia”.
Kilka lat później naukowiec Daren C. Brabham zaproponował aktualniejszą wersję definicji, co miało związek z rozwojem technologii. Według niego crowdsourcing to „cyfrowy i rozproszony model produkcji lub rozwiązywania problemów przez internautów, realizujący konkretne cele organizatora”.
W przestrzeni Internetu gromadzą się miliony użytkowników z całego świata, którzy mogą zainspirować przedsiębiorcę do stworzenia ciekawego produktu, aktywnie uczestniczyć w budowaniu marki oraz rozwiązywaniu problemów firmy. Takie działania nie wymagają posiadania scentralizowanego zespołu, dlatego czas reakcji na pojawiające się problemy jest bardzo szybki.
Crowdsourcing na przykładach
Ideę crowdsourcingu doskonale oddają projekty realizowane w ramach budżetów obywatelskich.
Mieszkańcy zgłaszają swoje pomysły związane z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej, następnie przeprowadzane jest głosowanie, najlepsze projekty są wdrażane w życie. To oni wiedzą najlepiej, jakie problemy dotykają ich na co dzień i co należałoby zmienić lub naprawić, dlatego tego typu przedsięwzięcia crowdsourcingowe to doskonałe rozwiązanie.
Ciekawym przykładem są także działania niektórych firm, które dają swoim klientom możliwość zgłaszania pomysłów i uwag. Na podstawie takich propozycji i sugestii mogą powstawać nowe produkty lub usługi. Wgląd w potrzeby klientów w tym wypadku nie wymaga dużego wysiłku ani wkładu finansowego. Jednocześnie przedsiębiorcy są w stanie wcielić w życie ciekawą ideę, która ma szansę zaspokoić oczekiwania odbiorców swoich usług i przynieść zyski.
Zalety i wady crowdsourcingu
Największą zaletą wdrożenia takich działań jest to, że można uzyskać rozwiązanie, które stanowi rzeczywistą potrzebę odbiorcy.
To dobry sposób na to, aby stworzyć dopasowaną ofertę, a także okazja do zyskania ciekawych, oryginalnych pomysłów oraz trafnych spostrzeżeń na temat jakości poszczególnych produktów i usług. Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale crowdsourcing może być pomocny także w budowaniu wizerunku firmy. Klient, który ma realny wpływ na funkcjonowanie i kierunek rozwoju biznesu, czuje się ważny i ma większe zaufanie do danej marki. Crowdsourcing znajduje szerokie zastosowanie i dotyczy rozmaitych projektów.
Niestety przy niewłaściwie sprofilowanej grupie docelowej działania crowdsourcingowe mogą źle wpływać na postrzeganie firmy. Należy liczyć się także z ryzykiem wycieku informacji, do których dostępu nie powinny mieć osoby postronne. Działania crowdsourcingowe nie zawsze będą traktowane przez odbiorców poważnie, mimo wszystko warto wziąć je pod uwagę, gdyż mogą dać wiele korzyści.
Rodzaje crowdsourcingu
Istnieją różne rodzaje crowdsourcingu. Oczywiście takie działania powinny być dopasowane do specyfiki danej firmy.
- Idea – generowanie pomysłów pozwoli na zaspokojenie potrzeb klienta. Proces tzw. burzy mózgów można zrealizować na kilka sposobów, na przykład w formie ankiety online lub publikacji postów w mediach społecznościowych.
- Współpraca – takie działania crowdsourcingowe polegają na współpracy ze stroną zewnętrzną w celu realizacji danego projektu. Ten rodzaj sprawdzi się, gdy problem wymaga kreatywnego rozwiązania.
- Rywalizacja – crowdsourcing opierający się na otwartej rywalizacji nie wymaga wprawdzie współpracy, ma jednak zachęcać do rozwiązywania problemów. Konkurencja zaprasza strony zewnętrzne do rywalizacji o możliwość rozwiązania problemu.
Crowdsourcing daje mnóstwo możliwości, oferuje wachlarz aktywności, który można wykorzystać do osiągnięcia wyznaczonych celów. Według raportu Gartnera w przyszłości 75% firm będzie korzystać z jakiegoś rodzaju crowdsourcingu i trudno się temu dziwić. Ważne jest to, aby zrozumieć sposób działania poszczególnych klasyfikacji crowdsourcingu, dzięki temu będzie można wdrożyć odpowiednią strategię.
Podsumowanie
- Crowdsourcing to proces wykorzystujący mądrość i potencjał społeczności do celów własnych lub dla dobra ogółu.
- Korzystanie z crowdsourcingu pozwala szybciej rozwiązywać problemy, wybierać dobre rozwiązania, tworzyć wartości.
- Działania crowdsourcingowe umożliwiają tworzenie zaangażowanej społeczności.
- Są różne rodzaje crowdsourcingu, które należy dopasować do indywidualnych potrzeb.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz