Czy chatGPT zastąpi Google? AI kontra wyszukiwarki
Z uwagi na dynamiczny rozwój AI pojawiają się głosy, że produkty wykorzystujące sztuczną inteligencję – np. chatGPT – mogą niedługo zastąpić „tradycyjną” wyszukiwarkę Google. Czy jest to rzeczywiście możliwe?
Elementy przewagi AI wobec tradycyjnego wyszukiwania
Internauci postulują, że chatGPT jest wygodniejszy od Google w zakresie wyszukiwania informacji. Po części tak jest – wystarczy zadać pytanie, aby otrzymać konkretną, dopasowaną odpowiedź.
W przypadku „tradycyjnego wyszukiwania” (co ujmujemy w cudzysłowie, gdyż w perspektywie ludzkiej historii również jest to ultranowoczesna technologia) zadanie pytania odsyła do różnych portali. Trzeba kliknąć w daną stronę, zaakceptować baner cookies, zamknąć wyskakujące reklamy… i dopiero odnaleźć potrzebną informację. Na tym polu AI jest bez wątpienia wygodniejsze.
W związku z tym w sieci pojawiły się opinie, że Google może stracić swoich użytkowników, gdyż wszyscy będą pozyskiwać informacje poprzez proste zadawanie pytań sztucznej inteligencji. Gdzie leży luka w tym myśleniu?
Elementy przewagi Google wobec sztucznej inteligencji
Przede wszystkim chęć uzyskania informacji to niejedyny zamiar, z jakim odwiedzamy wyszukiwarkę Google. Jak pisaliśmy w artykule o search intent, do innych potrzeb możemy zaliczyć również:
- Chęć wejścia na konkretną stronę – jeśli chcemy przenieść się pod konkretny adres, np. Twitter, Onet, Interia, możemy wpisać adres URL bezpośrednio na pasku, lecz jest to metoda wolniejsza i mniej praktyczna (niektórych adresów możemy po prostu nie pamiętać).
- Chęć nabycia produktu – gdy mamy zamiar dokonania transakcji czy kupienia jakiegoś przedmiotu.
- Chęć uzyskania informacji o produkcie – gdy rozważamy zakup jakiejś rzeczy i szukamy na jej temat dodatkowych informacji oraz czytamy opinie innych konsumentów.
Oczywiście to nie wyczerpuje zastosowania wyszukiwarki Google, która opiera się również na wskazówkach dojazdu do danego miejsca czy np. śledzeniu wyników giełdowych.
Jak widać, w wielu segmentach informacyjnych stary wujek Google wciąż pozostaje niezastąpiony – użytkownikami kierują bowiem różne intencje, których nie można sprowadzić do reguły pytanie-odpowiedź.
Popularność Google w czasach AI
Tyle teorii, a jak w praktyce zareagowali uczestnicy rynku? Pomimo medialnego szumu przez zastosowanie chatGPT w wyszukiwarce Bing, Google nie doznał najmniejszych obrażeń.
StatsCounter raportuje, że Google pozostaje niekwestionowanym liderem z wynikiem 92.66% globalnego udziału na rynku. Bing posiada obecnie 2,77% i co ciekawe, jest to wynik niższy niż przed wprowadzeniem narzędzia AI.
Source: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share
Podsumowanie
- Narzędzia AI nie mogą w pełni zastąpić wyszukiwarki Google ze względu na węższe zastosowanie, które sprowadza się do udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
- Pomimo rozwoju sztucznej inteligencji, rynek wyszukiwarek internetowych nie odnotował żadnych znaczących zmian. Google cały czas trzyma wynik w okolicach 93%, który gwarantuje mu pierwsze miejsce.
- Zarówno AI, jak i tradycyjne wyszukiwarki są zaawansowanymi technologiami, które wspólnie się dopełniają. Nie warto więc traktować ich jako rywalizujących opcji, lecz spojrzeć na nie, jak na rozwiązania, które mają swoje zalety i w różny sposób spełniają nasze potrzeby informacyjne.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz