Czy teksty rzeczywiście sprzedają?
Nie ma nic bardziej prawdziwego, a zarazem mylnego w stwierdzeniu, że teksty sprzedają. Jedni przedstawiają copywriting jako zabójczo skuteczne narzędzie marketingowe, a drudzy mówią, że jest to zaledwie delikatne wsparcie, dopełniające całokształt działań sprzedażowych. Dlatego w tym artykule rozwiejemy wątpliwości związane z tytułowym pytaniem!
Sprzedaż za pomocą tekstu
Przede wszystkim musimy poruszyć diametralnie ważną kwestię, która jest często pomijana w biznesowych podręcznikach, czy też planowaniu strategii.
Skuteczność działań marketingowych, w tym także copywritingu, jest zależna od gęstej sieci dynamicznych powiązań.
Ostateczny efekt nie jest determinowany wyłącznie przez prawo popytu i podaży, lecz zależy również od działań konkurencji, rynkowych trendów, aktualizacji wyszukiwarkowych algorytmów, momentu dziejowego, nastroju społecznego, a także… szczęścia (nie można zaprzeczyć, że tak właśnie określa się „właściwe miejsce we właściwym czasie”) i wielu innych czynników.
To, czy zamówione teksty będą sprzedawać w Twojej firmie, są pytaniem, na które nikt nie zna odpowiedzi – gdyby zresztą było to takie proste, każdy stosowałby identyczną technikę marketingową. W końcu ludzie w określony sposób reagują i kupują, prawda? Niestety, jest mnóstwo rozmaitych sposobów, tak samo jak indywidualnych strategii marketingowych.
Gdybyśmy jednak zastanowili się nad samą specyfiką treści – czy mają one wystarczający potencjał, by nasilić ilość transakcji i poprawić wyniki biznesowe? Czy teksty rzeczywiście sprzedają, czy jest to tylko daleko idąca metafora?
Czy treści sprzedają?
Tak, treści sprzedażowe potrafią wpłynąć na emocje odbiorców, modyfikując w ten sposób decyzje zakupowe.
Przejrzyście informują o atrakcyjnej ofercie, zachęcają do zakupu, a nawet wytwarzają potrzeby. Pismo działa na wyobraźnię, a ten prosty fakt jest wykorzystywany w wielu technikach perswazyjnych i – słowem – w całej branży reklamowej.
Łączenie jednostek leksykalnych w rozmaite konteksty semantyczne sprawia, że treść może zwiększać rozpoznawalność marki, budować uznanie firmy, zachęcać do kupna i poprawiać konwersję. Kluczem do sukcesu jest indywidualna treść (która wbrew pozorom nie stanowi łatwego zadania w akcie twórczym, lecz skupiamy się tutaj na teorii, a nie praktyce) dostosowana do potrzeb firmy. Bez wątpienia efekty copywritingu są istotne, mierzalne i godne uwagi.
Pamiętajmy jednak, że to, czy teksty sprzedają, zależy od mnóstwa czynników, gdyż ostateczna decyzja należy zawsze do klienta.
Z tego względu atrakcyjne ceny, wysoka jakość usług lub produktów, a także inne działania marketingowe znacząco podnoszą skuteczność samych treści.
Jeśli zaniedbasz powyższe elementy, żadne cudowne treści nie pomogą, gdyż klient nie będzie po prostu miał potrzeby, aby wydać swoje pieniądze. Jest to stosunkowo logiczne, dlatego nie powinno się winić copywritera za wszelkie niepowodzenia, które nie dotyczą stricte contentu – podobnie jak pozycjonerzy czy graficy, pisarz dokłada swoją cegiełkę, która buduje ostateczny rezultat.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz