Czym jest UX writing? Dlaczego staje się coraz ważniejszy?

Spis Treści:

UX writerzy są coraz częściej poszukiwani na rynku pracy, jednakże znajomość tego zawodu w Polsce wciąż kuleje. Czym jest UX writing i dlaczego jego znaczenie wciąż będzie rosło? O tym w niniejszym artykule!

Co to właściwie jest UX writing?

UX writing to tworzenie treści przeznaczonych dla użytkownika, z myślą o jego wygodzie.

W następstwie wzrasta intuicyjność strony lub aplikacji, co wpływa na pozytywny odbiór przez konsumentów.

Nazwa UX jest skrótem od user exprience, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza doświadczenie użytkownika. Dodając wyraz writing otrzymujemy nazwę profesji, która w zasadzie mówi sama za siebie.

Dlaczego UX writing jest taki ważny?

Efekty UX wynikają z prostego powodu. Wraz z rozwojem marketingu wzrasta stopień skomplikowania stron, platform i aplikacji. Ponadto wszystkie firmy pragną uchodzić za profesjonalne, dbając o każdy szczegół. Na pewnym etapie konieczna jest więc osoba, która zadba o intuicyjność i czytelność, by użytkownicy nie pogubili się w natłoku informacji.

Warto zaznaczyć, że według definicji UX writer to każdy pisarz, który tworzy treści z myślą o użytkowniku. Z tego względu może się nim mianować copywriter, który tworzy najprostsze teksty na stronę WWW. W praktyce obowiązki UX writera są często zawężone do microcopy, a więc do tworzenia komunikatów i wskazówek, które ułatwiają poruszanie się na stronie.

Zasady UX writingu

Założenia UX writingu są proste:

Tekst musi być zrozumiały i przejrzysty dla każdego odbiorcy.

Nie ma tu miejsca na skomplikowane zdania ani fachową nomenklaturę. Podstawowym celem UX writingu jest wygoda użytkownika, dlatego treść powinna ułatwiać zadania, a nie je utrudniać.

Z tego względu UX writerzy, w węższym znaczeniu tego słowa, nie spełniają wytycznych pod SEO, nie budują merytorycznego contentu, a także nie dostosowują treści do grupy docelowej. Tekst musi być zawsze prosty, przejrzysty i zrozumiały dla każdego, gdyż pełni wyłącznie rolę wskazówki.

Gdzie wykorzystać UX writing?

  • Na stronie firmowej
  • W platformie sprzedażowej
  • W systemie CRM
  • W aplikacjach

I w wielu innych miejscach. Jak już wspominaliśmy, takie działanie jest niezwykle powszechne w Internecie.

Zawodowi UX writerzy świetnie odnajdują się w przypadku zaawansowanych sklepów internetowych, aplikacji mobilnych i platform.

Są oni potrzebni szczególnie przy nowatorskich technologiach, gdzie użytkownicy nie mają doświadczenia w korzystaniu z podobnych rozwiązań.

Co więcej, silna konkurencja w wielu branżach sprawia, że klienci korzystają z ofert najbardziej przyjaznych firm. Zbyt duże wymagania w stosunku do odbiorcy (dotarcie do określonej podstrony, podanie specyficznych danych) rodzi pewne trudności. Czas użytkownika jest coraz ważniejszy, więc w przypadku jakichkolwiek wątpliwości może po prostu zrezygnować z transakcji. Zatrudnienie UX writera chroni przed podobnymi sytuacjami, które niestety zdarzają się często w przypadku bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Podsumowanie:

  • UX writing wciąż zyskuje na znaczeniu.
  • Dzięki niemu wzrasta intuicyjność użytkowania, gdyż działania klientów są wspierane zwięzłymi i pomocnymi komunikatami.
  • Wykorzystują go szczególnie większe firmy do uproszczenia swoich projektów, by prezentować klarowne informacje odbiorcom.
  • „Prowadzenie za rękę” to docelowa czynność skutecznego UX writera.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing
09.06.2021 Marketing
09.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy