Czym jest UX writing? Dlaczego staje się coraz ważniejszy?

UX writerzy są coraz częściej poszukiwani na rynku pracy, jednakże znajomość tego zawodu w Polsce wciąż kuleje. Czym jest UX writing i dlaczego jego znaczenie wciąż będzie rosło? O tym w niniejszym artykule!
Co to właściwie jest UX writing?
UX writing to tworzenie treści przeznaczonych dla użytkownika, z myślą o jego wygodzie.
W następstwie wzrasta intuicyjność strony lub aplikacji, co wpływa na pozytywny odbiór przez konsumentów.
Nazwa UX jest skrótem od user exprience, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza doświadczenie użytkownika. Dodając wyraz „writing” otrzymujemy nazwę profesji, która w zasadzie mówi sama za siebie.
Dlaczego UX writing jest taki ważny?
Efekty UX wynikają z prostego powodu. Wraz z rozwojem marketingu wzrasta stopień skomplikowania stron, platform i aplikacji. Ponadto wszystkie firmy pragną uchodzić za profesjonalne, dbając o każdy szczegół. Na pewnym etapie konieczna jest więc osoba, która zadba o intuicyjność i czytelność, by użytkownicy nie pogubili się w natłoku informacji.
Warto zaznaczyć, że według definicji UX writer to każdy pisarz, który tworzy treści z myślą o użytkowniku. Z tego względu może się nim mianować copywriter, który tworzy najprostsze teksty na stronę WWW. W praktyce obowiązki UX writera są często zawężone do microcopy, a więc do tworzenia komunikatów i wskazówek, które ułatwiają poruszanie się na stronie.
Zasady UX writingu
Założenia UX writingu są proste:
Tekst musi być zrozumiały i przejrzysty dla każdego odbiorcy.
Nie ma tu miejsca na skomplikowane zdania ani fachową nomenklaturę. Podstawowym celem UX writingu jest wygoda użytkownika, dlatego treść powinna ułatwiać zadania, a nie je utrudniać.
Z tego względu UX writerzy, w węższym znaczeniu tego słowa, nie spełniają wytycznych pod SEO, nie budują merytorycznego contentu, a także nie dostosowują treści do grupy docelowej. Tekst musi być zawsze prosty, przejrzysty i zrozumiały dla każdego, gdyż pełni wyłącznie rolę wskazówki.
Gdzie wykorzystać UX writing?
UX writing można z powodzeniem wykorzystywać:
- na stronie firmowej,
- w platformie sprzedażowej,
- w systemie CRM,
- w aplikacjach
i w wielu innych miejscach.
Jak już wspominaliśmy, takie działanie jest niezwykle powszechne w Internecie.
Zawodowi UX writerzy świetnie odnajdują się w przypadku zaawansowanych sklepów internetowych, aplikacji mobilnych i platform.
Są oni potrzebni szczególnie przy nowatorskich technologiach, gdzie użytkownicy nie mają doświadczenia w korzystaniu z podobnych rozwiązań.
Co więcej, silna konkurencja w wielu branżach sprawia, że klienci korzystają z ofert najbardziej przyjaznych firm. Zbyt duże wymagania w stosunku do odbiorcy (dotarcie do określonej podstrony, podanie specyficznych danych) rodzi pewne trudności. Czas użytkownika jest coraz ważniejszy, więc w przypadku jakichkolwiek wątpliwości może po prostu zrezygnować z transakcji. Zatrudnienie UX writera chroni przed podobnymi sytuacjami, które niestety zdarzają się często w przypadku bardziej zaawansowanych rozwiązań.
Podsumowanie
- UX writing wciąż zyskuje na znaczeniu.
- Dzięki niemu wzrasta intuicyjność użytkowania, gdyż działania klientów są wspierane zwięzłymi i pomocnymi komunikatami.
- Wykorzystują go szczególnie większe firmy do uproszczenia swoich projektów, by prezentować klarowne informacje odbiorcom.
- „Prowadzenie za rękę” to docelowa czynność skutecznego UX writera.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz