Osierocone strony – czym są i jak je naprawić?

Spis Treści:

Internet to gigantyczna sieć, na którą składają się miliony wzajemnie połączonych ze sobą stron. Niekiedy jednak ta harmonia z różnych powodów zostaje zaburzona. Efektem są osierocone strony, które – nawet pomimo jakościowej i przydatnej dla użytkownika zawartości – mogą negatywnie wpływać na proces pozycjonowania witryny. Czym są, dlaczego powstają i jak przywrócić je do „życia”?

Czym są osierocone strony?

Osierocone strony (ang. orphan pages lub orphaned pages) to podstrony, do których nie prowadzą żadne linki w obrębie tej samej witryny.

W praktyce oznacza to, że użytkownicy (a często również roboty wyszukiwarek) nie mogą ich znaleźć, przeglądając wybrany serwis. Należą do nich np. nieaktualne artykuły blogowe, nieprzypięte do żadnej kategorii strony produktowe czy stare podstrony, które zostały usunięte z menu głównego.

W praktyce funkcjonują one niejako samodzielnie, nie przynosząc właścicielowi witryny żadnych korzyści i to pomimo dużego potencjału. Warto bowiem zaznaczyć, że do osieroconych stron zaliczamy wyłącznie te, które zawierają przydatne treści i są w dalszym ciągu dostępne dla użytkowników oraz robotów Google.

Do najważniejszych cech orphaned pages zaliczamy:

  • trudność w odnalezieniu – nie prowadzą do nich żadne odnośniki w serwisie, a trafić można na nie jedynie poprzez linki z zewnętrznych stron albo z wyników wyszukiwania (jeżeli Google zdążyło je zaindeksować, zanim doszło do osierocenia);
  • słabą widoczność – o ile zostały zaindeksowane, znajdują się na niskich pozycjach w wynikach wyszukiwania;
  • niewielki ruch – trudności w ich odnalezieniu powodują, że mają mało wyświetleń i kliknięć;
  • nieaktualność – często zawierają przedawnione informacje, które nie są już przez nikogo kontrolowane i aktualizowane;
  • duplikację treści – czasem zawierają treści, które znajdują się na innych podstronach w witrynie.

Jak powstają osierocone strony?

Do osierocenia strony może dojść z kilku powodów. Mowa tu przede wszystkim o:

  • zmianach struktury linkowania wewnętrznego, która ma miejsce najczęściej podczas migracji domeny;
  • pozostawieniu strony, która była używana jedynie przez określony czas i przestała być użyteczna;
  • testach A/B oraz wariacji stron stosowanych w celu optymalizacji konwersji;
  • zmianach w strukturze witryny, w trakcie których specjalista nie zadbał o odpowiednie linkowanie.

Warto dodać, że w niektórych przypadkach osierocone strony powstają w wyniku błędów i zaniedbań już na etapie projektowania witryny. Ma to miejsce np. w sytuacji, gdy zapomniano o podlinkowaniu podstrony zaraz po jej utworzeniu.

Dlaczego orphaned pages są niepożądane?

Głównym problemem osieroconych stron jest brak wartości SEO, co wynika z tego, że roboty wyszukiwarek mają trudność z dotarciem do nich.

Prowadzi to do problemów z indeksacją, w efekcie czego stają się całkowicie niewidoczne dla użytkowników w wynikach wyszukiwania. Co więcej, orphaned pages, które nie generują ruchu, mogą obniżać ranking całej witryny i utrudniać jej pozycjonowanie.

To jednak nie wszystko. Osierocone strony są niepożądane również dlatego, że:

  • wpływają negatywnie na doświadczenia użytkowników (UX) – nie mogą oni znaleźć treści, które mogłyby być dla nich przydatne, a kiedy już trafią na taką podstronę, mogą uznać ją za nieaktualną lub zaniedbaną;
  • prowadzą do marnowania zasobów – serwer nadal obsługuje stronę, ale jej potencjał nie jest w żadnym stopniu wykorzystywany;
  • generują problemy z nawigacją – struktura witryny staje się nieczytelna i niespójna, co również może negatywnie wpływać na SEO.

Jak znaleźć i naprawić osierocone strony?

Na szczęście orphaned pages można uratować i tchnąć w nie nowe życie, by ponownie były przydatne. Najpierw jednak trzeba je znaleźć. Najprościej zrobić to, analizując mapę witryny – w pliku sitemap.xml umieszczone są wszystkie adresy URL, wśród których będą również te osierocone.

Możesz także przeanalizować logi serwera (nie znajdziesz w nich informacji o indeksacji orphaned pages) albo skorzystać z jednego z narzędzi SEO – np. Screaming Frog SEO Spider, które wykrywa osierocone strony na podstawie braku linków przychodzących.

Kiedy już zlokalizujesz niepożądane podstrony, możesz zająć się ich naprawą. Zrobisz to na kilka sposobów:

  • powiąż stronę z inną podstroną w serwisie, stosując linkowanie wewnętrzne – jest to zalecane w sytuacji, gdy znajduje się na niej wartościowy content, który mógłby być przydatny dla użytkowników i wpływać pozytywnie na SEO;
  • zaktualizuj treści na stronie i zastosuj linkowanie wewnętrzne – to rozwiązanie jest przydatne wtedy, gdy znajdują się na niej treści mogące przynieść Ci potencjalne korzyści, ale wymagają one przeredagowania i optymalizacji;
  • użyj przekierowania 301 – jeżeli uznasz, że strona nie przyniesie Ci już korzyści jako samodzielne jednostka, możesz na stałe przekierować ją do innego, wartościowego miejsca w serwisie;
  • usuń stronę – jest to ostateczność, ale konieczna w sytuacji, gdy strona nie zawiera wymaganych treści i jej utrzymywanie na serwerze nie ma najmniejszego sensu.

Pamiętaj, że wiele osieroconych stron wciąż może przynieść Ci korzyści. Dlatego przed ich usunięciem dokładnie sprawdź zawartość i zastanów się, czy kilka zmian lub działań optymalizacyjnych nie byłoby lepszym rozwiązaniem niż całkowite usunięcie.

Podsumowanie

  • Osierocone strony to takie, do których nie prowadzą żadne odnośniki w obrębie witryny.
  • Orphaned pages są trudne w odnalezieniu, posiadają słabą widoczność w wynikach wyszukiwania i generują niewielki ruch.
  • Do powstania osieroconych stron najczęściej dochodzi podczas zmian struktury linkowania wewnętrznego albo w wyniku zaniedbań.
  • Orphaned pages mogą utrudnić proces pozycjonowania witryny i mają negatywny wpływ na doświadczenia użytkowników.
  • Chcąc pozbyć się problemu, podlinkuj osieroconą stronę w innej podstronie serwisu, zaktualizuj jej zawartość albo usuń ją na stałe.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

19.03.2025 E-commerce
18.03.2025 Aktualności
17.03.2025 Korekta & Redakcja
14.03.2025 Copywriting
13.03.2025 Korekta & Redakcja
12.03.2025 Porady & Ciekawostki
11.03.2025 Pozycjonowanie
10.03.2025 Porady & Ciekawostki
07.03.2025 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu