Data driven content – czym są treści oparte na danych?

Spis Treści:

Wielość dostępnych na rynku narzędzi marketingowych w coraz większym stopniu pomaga dostosować content do zainteresowań użytkowników. Nic zatem dziwnego, że marketerzy coraz częściej opierają swoje działania na koncepcji data driven. Jeśli jeszcze nie spotkałeś się z tym pojęciem, czas nadrobić zaległości.

Co to jest data driven content?

Data driven content to, tłumacząc na język polski, treści oparte na danych.

Zgodnie z tą strategią, powstawanie treści poprzedzone jest zgromadzeniem wiedzy na temat: grupy docelowej, motywacji i zachowań klientów, punktów styku z marką, działań konkurencji i wielu innych danych.

Data driven content pozwala tworzyć treści dostosowane do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Firmy stosujące strategie oparte na danych, uzyskują nawet 8 razy większy zwrot z inwestycji niż te, które tego nie robią.

Data driven content marketing może opierać się na statystykach, algorytmach lub zgromadzonych danych. Ich zakres i sposób pozyskiwania zależny jest od preferencji i potrzeb danego przedsięwzięcia. W contencie opartym na danych kluczowy jest przede wszystkim sposób analizy i organizacji zgromadzonych informacji. Ważne, by autor potrafił zinterpretować wnioski, a co najważniejsze, przekuć je w wiedzę, która będzie podstawą do dalszych działań.

Data driven content – jakie przynosi korzyści?

  • Pomaga tworzyć interesujące treści – możesz mieć pewność, że treści tworzone w oparciu o twarde dane będą interesujące i użyteczne dla Twoich odbiorców.
  • Pomaga podejmować lepsze decyzje – duża ilość zgromadzonych informacji jest pomocna w podejmowaniu świadomych decyzji; dzięki nim możesz ulepszyć komunikację praktycznie bez ryzyka.
  • Napędza wzrost sprzedaży – znając wymagania swoich klientów, dużo szybciej zyskasz ich przychylność i zaufanie, a tym samym skrócisz proces decyzyjny.
  • Pozwala szybko udoskonalić działania – data driven content daje natychmiastowe informacje zwrotne na temat podjętych działań, dzięki czemu możesz szybko coś poprawić lub ulepszyć, np. spersonalizować komunikaty pod danego klienta (lub dany etap lejka sprzedażowego). Marketing oparty na danych pomaga też zachować spójność całego contentu w różnych mediach.

Tworzenie contentu w oparciu o dane  – o czym pamiętać?

Aby data driven content był skuteczny, musisz zadbać o kilka aspektów: jakość danych, rodzaj zastosowanych narzędzi, wyznaczenie celów oraz wybór metodyki pomiaru efektywności podjętych działań.

  • Dane – powinny być liczne, jakościowe oraz dostępne (w badaniu przeprowadzonym przez CMO Council 70% marketerów jako najważniejszą korzyść z prowadzenia data content marketingu podało szybkość realizacji kampanii).
  • Narzędzia – możesz korzystać z darmowych lub płatnych narzędzi: CRM-a, Google Analytics czy Brand24 (więcej informacji na ich temat znajdziesz w kolejnym akapicie).
  • Cele – podobnie jak w przypadku innych działań marketingowych, musisz określić cele, jakie chcesz osiągnąć – bez tego trudno o jakąkolwiek optymalizację działań.
  • Metoda pomiaru efektywności – określ, w jaki sposób będziesz mierzyć efektywność działań; dzięki temu unikniesz błędów związanych z interpretacją i analizą danych.

Skąd brać dane do tworzenia data driven content?

Tak jak już wspomnieliśmy, możesz korzystać zarówno z danych wewnętrznych (np. CRM-a, bazy mailingowej), jak i zewnętrznych (statystyk, raportów itp.). Jeśli nie wiesz, od czego zacząć zbieranie informacji, poniżej zamieszczamy kilka pomysłów.

  • Analizuj słowa kluczowe – korzystaj z narzędzi SEO takich jak: Google Keywords Planner, Senuto, czy Ahrefs Keywords Explorer.
  • Sprawdzaj powiązania, jakie występują między wyszukiwaniami – dzięki narzędziu Answer The Public w łatwy sposób możesz odkryć ich zależności (wizualizacja danych na schemacie).
  • Śledź i analizuj trendy – sprawdź w Google Trends, co googlują i o czym mówią ludzie; bądź na bieżąco z nowymi trendami i wykorzystaj je do tworzenia viralowych treści.
  • Sprawdzaj, jak jesteś postrzegany – dzięki narzędziom takim jak Brand24 i Sotrender możesz podejrzeć, w jakim kontekście pojawia się Twoja marka oraz w jaki sposób piszą o niej użytkownicy.
  • Czytaj publicznie dostępne raporty i analizy – jest ich mnóstwo, polecamy analizować te dotyczące Twojej branży, danego segmentu rynku lub grupy społecznej.

Podsumowanie

  • Data driven conten może opierać się na zgromadzonych danych wewnętrznych (CRM, algorytm) lub zewnętrznych (statystyki, raporty).
  • DDC przynosi wiele korzyści, i to nie tylko tych sprzedażowych, ale też wizerunkowych.
  • Aby data driven content marketing był skuteczny, musi posiadać jasno określone cele i liczne, jakościowe dane.
  • Na rynku istnieje wiele darmowych narzędzi, które ułatwią Ci zebranie i analizę danych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Górska

Agata to copywriterka, która nade wszystko ceni sobie dobry research. Jej artykuły na temat OZE pojawiły się m.in. w Newsweeku i Forbesie. Zdobytą na studiach wiedzę z filmoznawstwa, grafiki i marketingu wykorzystuje w swojej pracy do tworzenia wysokiej jakości contentu (od niedawna również wizualnego). Prywatnie Agata jest fanką filmów, literatury, górskich wędrówek, mocnej kawy, jogi i wywiadów. Agata prowadzi blog Rozmownik, czyli „miejsce spotkań z ludźmi, którym się chce”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja
25.11.2024 Porady & Ciekawostki
22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu