Desk research – na czym polega ta metoda?

Spis Treści:

Desk research to metoda badawcza, która polega na gromadzeniu i analizowaniu informacji, które są ogólnodostępne. Można ją z powodzeniem stosować między innymi w copywritingu. Jak korzystać z metody desk research i w jakich sytuacjach będzie przydatna?

Metoda desk research – co to?

Desk research to metoda badawcza, która obejmuje zestawienie i podsumowanie wyników badań, danych, które są opublikowane w sieci, czasopismach, gazetach, raportach rządowych itp.

Badania są gromadzone i analizowane w celu poszerzenia wiedzy w danym temacie, na przykład w zakresie produktu, usługi, konkurencji, zachowań konsumentów. Bardzo często desk research jest określany mianem badań wtórnych, które mogą pomóc w uzyskaniu odpowiedzi na pytania badawcze.

Do poszukiwań badań obecnie wykorzystuje się najczęściej wyszukiwarkę internetową, chociaż niekiedy sięga się również bezpośrednio do tekstów naukowych, baz monitoringu mediów oraz raportów firm konsultingowych. W tym wypadku punktem wyjścia są pytania badawcze, a raport nie ma jednej standardowej struktury. Badacz ma za zadanie znaleźć odpowiedzi, opisać je i umieścić w raporcie. Raport desk research powinien być logiczny, może być przygotowany w formie tekstu lub prezentacji z elementami graficznymi.

Jak przeprowadzić desk research?

Niezależnie od tego, czy chcesz wykorzystać metodę desk research w pracy akademickiej, czy biznesie, musisz wiedzieć, jak przeprowadzić analizę badań poprawnie. Poniżej znajdziesz 5 najważniejszych zasad, które warto wziąć pod uwagę podczas przeprowadzania desk research.

Ustalenie tematu analizy, postawienie pytań badawczych

Zanim rozpoczniesz badania, musisz ustalić cel analizy oraz postawić odpowiednie pytania badawcze, na których będziesz się koncentrować podczas szukania informacji. Pytania te powinny być konkretne, jednak na tyle szerokie, aby raport mógł wyczerpać temat. Ustalenie konkretnego tematu analizy to podstawa – wiedząc, czego szukasz, uzyskasz lepsze wyniki.

Określenie rodzaju i zakresu przeglądu

Kolejną ważną kwestią jest ustalenie zakresu badań. Chodzi o określenie minimalnej i maksymalnej liczby źródeł, które powinny być uwzględnione w raporcie. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej zorganizować swoją pracę, unikniesz błędów i marnowania czasu. W tym wypadku dużo zależy od danego projektu, badanego tematu, ale także wyznaczonych celów.

Źródła wewnętrzne i zewnętrzne

Po ustaleniu celu, zakresu badań, przychodzi czas na rozpoczęcie poszukiwań odpowiednich źródeł. Mogą się one od siebie różnić w zależności od tego tematu, choć zawsze warto wziąć pod uwagę:

  • źródła zewnętrzne, czyli media społecznościowe, recenzje klientów, książki;
  • źródła wewnętrzne, czyli firmowe bazy danych, wywiady, opinie klientów, repozytoria;
  • źródła tematyczne, czyli fora internetowe, blogi tematyczne.

Zbieranie i analizowanie danych z różnych źródeł

Gdy zbierzesz materiał, możesz zacząć analizować relacje pomiędzy poszczególnymi źródłami i formułować wnioski. Na tym etapie warto poszukać wzorców, trendów, niezgodności pomiędzy poszczególnymi źródłami, a także ograniczeń i luk.

Podsumowanie ustaleń

Punkt 5 to czas na podsumowanie, czyli napisanie raportu z badań wtórnych. Dokument powinien zawierać wprowadzenie, listę wykorzystanych źródeł, podsumowanie spostrzeżeń, a także omówienie słabych stron oraz dalszego postępowania w projekcie. Najlepiej rozpocząć od przedstawienia tematu oraz wyjaśnienia, dlaczego badanie zostało przeprowadzone. Możesz nakreślić również obszary przyszłych badań.

Desk research w copywritingu

Desk research to metoda badawcza, która znajduje szerokie zastosowanie, zarówno w pracach akademickich, w biznesie, jak i w copywritingu.

Badania wtórne to doskonałe wsparcie w trakcie pracy nad dłuższymi artykułami, na przykład przeznaczonymi do publikacji na blogu firmowym, gdzie treść musi być wartościowa i merytoryczna. Desk research pozwoli Ci ustalić temat, cel artykułu, ale także pomoże zgromadzić i przeanalizować informacje. Dobry research to jeden z ważniejszych elementów podczas tworzenia treści, tylko dzięki niemu możesz mieć pewność co do tego, że zawarte informacje w tekście są ciekawe, ale też wiarygodne.

Niestety w dzisiejszych czasach w sieci można znaleźć sporo nieprawdziwych informacji, które mogą wprowadzać czytelnika w błąd. To dlatego zgromadzenie i przeanalizowanie informacji przed rozpoczęciem pracy nad artykułem jest niezwykle ważne.

Podsumowanie

  • Desk research to metoda badawcza, która polega na gromadzeniu i analizowaniu informacji, takich jak raporty, badania, książki, bazy danych, media społecznościowe, recenzje, repozytoria.
  • Przeprowadzenie metody badawczej desk research jest proste i nie wymaga specjalnego przygotowania.
  • Desk research można z powodzeniem wykorzystać w copywritingu podczas pracy nad artykułami.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu