Digital storytelling – czym jest i dlaczego warto go stosować?

Spis Treści:

Digital storytelling umożliwia tworzenie przekazu wpływającego na wiele różnych zmysłów. W rezultacie cyfrowa opowieść jest nie tylko znacznie bardziej angażująca, ale i szybciej zapamiętywana przez odbiorcę. Brzmi obiecująco? Sprawdź, jak stworzyć skuteczny digital storytelling!

Co to jest digital storytelling?

Digital storytelling, czyli cyfrowe opowieści, to sztuka opowiadania historii za pomocą nowoczesnych narzędzi technologicznych.

Cyfrowa opowieść może łączyć różne formaty, takie jak tekst, zdjęcia, grafiki, elementy interaktywne, pliki audio czy wideo. Przedstawienie historii w cyfrowy sposób pozwala szybko przyciągnąć uwagę odbiorcy, zaangażować go i wzbudzić w nim emocje.

Digital storytelling – jakie narzędzia wykorzystuje?

Zasób narzędzi stosowanych do snucia cyfrowych opowieści jest praktycznie nieograniczony. Można wykorzystać w tym celu m.in.:

  • strony internetowe,
  • blogi,
  • media społecznościowe,
  • aplikacje,
  • gry,
  • podcasty,
  • interaktywne, nielinearne prezentacje,
  • filmy wideo,
  • zdjęcia,
  • wycieczki w wirtualnej rzeczywistości (VR 360).

Słowem, możesz wykorzystać wszystkie dostępne narzędzia technologiczne. Najważniejsze, aby całość tworzyła spójny, zwarty przekaz. Oczywiście, jest to możliwe tylko pod warunkiem, że Twoja cyfrowa opowieść będzie zgodna ze strategią komunikacji marki. Bez niej trudno będzie o spójność komunikatu.

Warto zaznaczyć w tym miejscu, że digital storytelling nie jest jedynie formatem treści, ale sposobem, w jaki można ją zaprezentować. Dlatego można go stosować też jedynie do części komunikatów np. jako główny wątek filmu edukacyjnego lub infografiki.

Digital storytelling a aspekt interaktywności

Wykorzystywane narzędzia technologiczne to oczywiście niejedyny wyznacznik digital storytellingu. Charakterystyczną cechą cyfrowych treści jest również  interaktywność.

Komunikaty nie są nadawane jednokierunkowo, oczekują reakcji odbiorców. Interaktywność ta może przejawiać się w formie lajków, emotikon czy też wyboru jednej z proponowanych opcji (np. w quizie lub grze). Dzięki nowym technologiom odbiorcy mogą zatem sami konstruować własne opowieści.

Przykład:

Świetnym przykładem digital storytellingu zachęcającego użytkowników do generowania własnego contentu są hasztagi na Instagramie – marki często wymyślają je właśnie w tym celu. Nawet Apple stworzył swój własny znacznik dla klientów #ShotoniPhone, dzięki któremu społeczność może dzielić się filmami stworzonymi za pomocą zaawansowanych aparatów marki.

Digital storytelling – jakie elementy powinien zawierać?

Joe Lambert, który uznawany jest za prekursora cyfrowego opowiadania historii, podaje 7 elementów charakteryzujących digital storytelling, należą do nich:

  • Punkt widzenia – nowe media są idealne do tworzenia treści z własnej perspektywy; w digital storytellingu najlepiej sprawdza się relacja pierwszoosobowa.
  • Dramatyczne pytanie – stanowi podstawę utrzymania zaciekawienia odbiorców.
  • Ekscytująca treść – dobrze jest tworzyć treści odnoszące się do emocji, które łapią za serce.
  • Nagrywanie głosu – pomaga spersonalizować opowieść; tonacja i barwa głosu narratora przekazują historię w bardzo osobisty sposób.
  • Oszczędność elementów i zasobów – dobrze, aby każdy element komunikatu był maksymalnie zwięzły i treściwy.
  • Rytm – warto nad nim trochę popracować, bo to element, który w dużej mierze jest odpowiedzialny za utrzymanie uwagi odbiorców.
  • Ścieżka dźwiękowa – bezsprzecznie pomaga wywołać zamierzone emocje.

Korzyści wynikające ze stosowania digital stroytellingu

  • Można dzięki niemu budować kampanię z pełną gamą multimedialnych rozwiązań.
  • Połączenie kilku różnych mediów pozwala stworzyć wizerunek nowoczesnej, godnej zaufania marki.
  • Digital storytelling wpływa na różne zmysły, dzięki czemu aktywuje wiele obszarów w mózgu i wzmacnia reakcje emocjonalne.
  • Możliwość interakcji w cyfrowej opowieści pomaga budować ciekawość i zaangażowanie wśród odbiorców.
  • Wszystko to z kolei przekłada się na lepszą realizację celów marketingowych.

Przykłady digital storytellingu

  • „Black Mirror Bandersnatch” – serial Netflixa umożliwia widzom wpływ na losy fabuły, dzięki czemu oglądanie serialu przypomina grę komputerową (każdy wybór oznacza inne zakończenie).
  • „Bear 71” – to 20-minutowy interaktywny film dokumentalny o niedźwiedziu grizzly w Canmore w Parku Narodowym Banff w Kanadzie. Stworzony przez National Film Board of Canada umożliwia widzom śledzenie bohatera (za pomocą kamery internetowej, myszy i klawiszy laptopa), który porusza się po interaktywnej mapie.
  • „The LEGO Story – How it all started” – to na pozór zwykły filmik (pozbawiony klikalnych elementów interaktywnych), ale nagromadzony w nim ładunek emocjonalny i wielość komunikatów, jakimi na przestrzeni lat posługiwała się marka, sprawiają, że z całą pewnością można uznać go za przykład dobrego digital storytellingu.

Podsumowanie

  • Do stworzenia digital storytellingu możesz wykorzystać wszystkie dostępne narzędzia technologiczne, takie jak tekst, obrazy, pliki audio czy wideo.
  • Digital storytelling pozwala szybko przyciągnąć uwagę odbiorcy, zaangażować go i wzbudzić w nim emocje.
  • Istnieje 7 elementów charakteryzujących digital storytelling: punkt widzenia, dramatyczne pytanie, ekscytująca treść, nagrywanie głosu, oszczędność elementów i zasobów, rytm oraz ścieżka dźwiękowa.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Górska

Agata to copywriterka, która nade wszystko ceni sobie dobry research. Jej artykuły na temat OZE pojawiły się m.in. w Newsweeku i Forbesie. Zdobytą na studiach wiedzę z filmoznawstwa, grafiki i marketingu wykorzystuje w swojej pracy do tworzenia wysokiej jakości contentu (od niedawna również wizualnego). Prywatnie Agata jest fanką filmów, literatury, górskich wędrówek, mocnej kawy, jogi i wywiadów. Agata prowadzi blog Rozmownik, czyli „miejsce spotkań z ludźmi, którym się chce”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu