Dlaczego nie chce Ci się pisać tekstów?

Spis Treści:

Deadline goni, a Ty musisz stworzyć kolejne angażujące teksty… ale rzecz w tym, że nie chce Ci się w nie angażować. Spokojnie, to normalna sprawa! Żaden brak motywacji, żadna oznaka słabości. Już wyjaśniamy, dlaczego tak jest.

Dlaczego mózg jest leniwy?

Nie musisz zapoznać się z tym artykułem „od deski do deski”, aby Twoja pracowitość była ponadprzeciętna. Wystarczy, że… czytasz ten akapit.

Jak donosi American Press Institute w tym badaniu, zaledwie 4 na 10 Amerykanów wykracza wzrokiem poza nagłówki. Większość czyta tylko te kluczowe wyrazy, które są napisane grubą czcionką. Ale dlaczego tak się dzieje?

Odpowiedź tkwi w biochemii – po prostu tak działa nasz mózg. Mówiąc konkretniej, winowajcą jest układ dopaminergiczny, który promuje krótkotrwałe korzyści, osiągając tym samym natychmiastową satysfakcję.

Odroczona gratyfikacja, czyli uzyskanie efektów po pewnym czasie od podjęcia czynności, jest stosunkowo świeżym wyzwaniem dla naszych mózgów. Według badań D. Kahnemana większość osób woli natychmiastową wypłatę od nieco większych pieniędzy w przyszłości. Analogicznie w pracach W. Mischela dzieci chętnie chrupały ciasteczko, choć zostały poinformowane, że po odczekaniu 15 minut mogłyby zjeść dwa.

Człowiek lubi doraźne korzyści, bo tak nakazuje mu dopamina, neuroprzekaźnik stymulujący układ nagrody (patrz: Wikipedia). Generalnie rzecz ujmując, Twój mózg woli przejrzeć Facebooka od wysilania się przy tworzeniu treści.

Co zrobić, by się zachciało?

Niemiecki psychoanalityk Erich Fromm postulował, że człowiek dąży do szczęścia i samorealizacji poprzez wykorzystanie swojego twórczego potencjału. Na dłuższą metę nie można tylko konsumować – trzeba coś robić.

To oznaczałoby nieustanny konflikt. Z jednej strony tkwi w nas mózg, leniwy i skłonny do natychmiastowych przyjemności. Z drugiej strony czujemy dążenie, które pomimo wszechobecnego dobrobytu nakazuje podejmowanie wysiłku w imię wyższych celów. Z jakiejś przyczyny wybierasz schody zamiast windy. Kończysz serial i uczysz się języków obcych. Zamykasz przeglądarkę i rozpoczynasz pracę nad tekstem.

Wybitni myślicie byli w większości zgodni, że siła tego dążenia jest cechą wrodzoną. Już w średniowiecznej scholastyce pojawia się słynna sentencja: Velle non discitur” – nie można nauczyć się chcieć.

Warto tutaj zatrzymać się przy myśli Fryderyka Nietzsche, który – jak wiemy – rozdzielił potencjał ludzki na szarą masę i nadczłowieka. O pierwszych powiadał, iż odnajdują przyjemność w rozkoszach ciała, drudzy: zdobywając moc, gdy w umęczeniu pną się ku górze. Stwierdził: „Człowiek jest czemś, co pokonanym być powinno. Cożeście uczynili, aby go pokonać?”.

No właśnie. Wydaje się, że jakakolwiek próba trwałego zwycięstwa nad prokrastynacją kończy się nieuchronnym fiaskiem. Motywacja po pewnym czasie znika, a stery przejmuje ten ciepłolubny, wygodnicki mózg.

Dlatego czy warto ufać uśmiechniętym menadżerom, którzy gwarantują wymyślne sposoby na rozbudzenie motywacji? Cóż, nieustanna walka między ambitną osobowością a leniwą biologiczną powłoką toczy się bez wyjątku w każdym z nas.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.3

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

01.11.2024 Korekta & Redakcja
31.10.2024 Pozycjonowanie
30.10.2024 Content Marketing
29.10.2024 Pozycjonowanie
28.10.2024 Korekta & Redakcja
25.10.2024 Porady & Ciekawostki
24.10.2024 Copywriting
23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu