Do jakich działań marketingowych zatrudnić copywritera? | Content Writer
Do jakich działań marketingowych zatrudnić copywritera? O tym dowiesz się w tym artykule!

Do jakich działań marketingowych zatrudnić copywritera?

Historia zatoczyła koło i żyjemy znowu w kulturze obrazkowej. Tylko czy na pewno jest to takie proste? Czy tysiące firm zleca dziennie setki tysięcy znaków do napisania tylko z czystego przyzwyczajenia? Małe szanse. Faktycznie bowiem w wielu obszarach reklamy to właśnie tekst gra pierwsze skrzypce, a w wielu innych jego zgrabne połączenie z grafiką lub zdjęciami wysokiej jakości decyduje o sukcesie. Nadal wierzymy w słowo pisane i mimo cyklicznego utyskiwania na spadek poziomu czytelnictwa, większość z nas czyta mnóstwo – tyle że nie książek, a treści zamieszczonych w internecie. Prześledźmy zatem, do jakich działań marketingowych zatrudnić copywritera i czy sensowniej inwestować w jakość czy ilość.

Do czego zatrudnić copywritera?

Pisać każdy może, ale z niewiadomym skutkiem. Jeżeli Twój tekst ma wspomagać pozycjonowanie serwisu, sprzedawać lub kierować na Twoją stronę WWW, wówczas lepiej będzie zlecić temat fachowcowi. W zależności od specjalizacji wyciągnie z tematu możliwie wiele w odniesieniu do danego celu. Spośród podstawowych prac, jakie zleca się copywriterowi, można wymienić:

  • przygotowywanie tekstów na bloga
  • przygotowywanie tekstów na nowe strony internetowe
  • uzupełnianie istniejących stron internetowych
  • opisy produktów i kategorii
  • teksty do ulotek i innych materiałów drukowanych
  • teksty na kanały social (posty, komentarze, grafiki)

Warto pamiętać, że każdy z wyżej wymienionych tekstów może spełniać określone role. Jeżeli np. tekst na bloga jest pisany w duchu afiliacji i ma zachęcić kogoś do zakupu produktu lub usługi, musi być skonstruowany inaczej niż tekst, którego zadaniem jest przyciągnięcie do witryny użytkowników dzięki wyszukiwaniu organicznemu. Sprzedaż a SEO to dwie odrębne sprawy – czasami się zazębiają, ale nie zawsze. Pogodzić je mogą tylko najlepsi.

Inne zadania dla copywritera

Jednym z mniej znanych zadań copywriterów jest tworzenie treści dla reklamy SEM. W ramach tych obowiązków będziemy wymagać od copywritera konkretnych i “szybkich” tekstów do reklamy display, jak również nagłówków i treści reklam wykorzystywanych w reklamie tekstowej Google Ads​ (np. reklamy pojawiające się powyżej organicznych wyników wyszukiwania).

Dobry tekst będzie miał tu pierwszorzędne znaczenie – im jest lepszy i bardziej dopasowany do usług czy produktów, tym potencjalnie lepiej wykorzystywany budżet reklamowy (oczywiście zależy to również od innych czynników). Generalnie jednak doświadczony specjalista Google Ads powinien poradzić sobie i z tym zadaniem. Dziesiątki przeprowadzanych kampanii zapewniają już dobry wgląd w to, co działa, a co niekoniecznie.

Za co płacimy copywriterowi?

Jako zleceniodawca możesz sądzić, że copywriter po prostu siada i przygotowuje tekst, a dzięki doświadczeniu pisanie na różne tematy przychodzi mu lekko i przyjemnie. To mylne wrażenie jest powodem, dla którego wiele firm nie ceni właściwie pracy copywritera.

Powodem pauperyzowania się tego rynku jest mnóstwo osób zaniżających stawki byleby otrzymać zlecenie. Długofalowo niestety szkodzą sobie (bowiem przy niskich stawkach nikt nie zapewni lub nie utrzyma wysokiej jakości), a także całej branży.

W istocie dobry copywriter najpierw poprosi Cię o krótki brief, by dobrze odpowiedzieć na Twoje potrzeby. Kiedy zlecasz tekst określ zatem:

  • miejsce publikacji
  • cel publikacji
  • tematykę
  • wielkość
  • do czego chcesz linkować wewnętrznie i zewnętrznie (o ile chcesz)
  • budżet

Następnie tekściarz robi research, dokształca się przynajmniej powierzchownie w temacie, sprawdza interesujące frazy, które mogą dodatkowo towarzyszyć i zaprocentować. Im lepszy jest copywriter, tym większa szansa, że korzysta z narzędzi jak chociażby SurferSEO, który wskazuje architekturę tekstów rankujących na daną frazę. To przydatne info przy pisaniu tekstów – możemy bowiem przynajmniej teoretycznie stworzyć content, który pod kątem fraz i długości będzie optymalny dla wyszukiwarki dla danego zapytania.

Copywriter powinien też znać zasady stylistyki i ortografii oraz przeprowadzić dodatkową korektę tekstu. Im lepszy copy, tym więcej z powyższych rzeczy będzie jego udziałem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *