Co to jest dom mediowy i czym się zajmuje?
Potrzebujesz skutecznej promocji w mediach, ale kompletnie nie wiesz, jak się za nią zabrać? A może zwyczajnie nie masz na to czasu? Dom mediowy zrobi to za Ciebie. Sprawdź, czym zajmują się takie organizacje i w jaki sposób mogą Ci pomóc.
Dom mediowy – co to jest?
Dom mediowy (inaczej agencja mediowa) to firma specjalizująca się w planowaniu oraz zakupie kampanii reklamowych w mediach masowych.
Przedsiębiorstwa tego typu powstały z wyniku przekształcenia agencji reklamowych w agencje full service. Widząc nie tylko postęp, ale i możliwości związane z postępującą cyfryzacją oraz rozszerzającym się rynkiem reklamowym, agencje reklamowe zaczęły tworzyć własne, odrębne działy, specjalizujące się w promocji w mediach masowych.
Z czasem te działy zamieniły się w oddzielne spółki, czyli właśnie domy mediowe. Stały się na tyle autonomiczne, że dziś świadczą usługi nie tylko klientom agencji, ale też swoim własnym.
Czym zajmuje się dom mediowy?
Domy medialne odpowiedzialne są za trzy kluczowe obszary:
- planowanie kampanii reklamowej w mediach;
- zakup powierzchni reklamowej oraz czasu reklamowego;
- dostarczanie reklamodawcom wyników analiz medialnych.
Powyższe elementy składają się na media-plan, czyli strategię opracowywaną przez dom mediowy na potrzeby klienta oraz jego kampanii reklamowej w mediach masowych. W jego skład wchodzą takie działania jak:
- zdefiniowanie grupy docelowej odbiorców;
- określenie czasu trwania kampanii reklamowej;
- rozpisanie budżetu reklamowego oraz jego strategiczny podział;
- przeprowadzenie analizy rynku medialnego oraz konkurencji klienta.
Przeczytaj również
Rodzaje domów mediowych
Klasyczny podział wyróżnia 3 rodzaje domów mediowych: tradycyjne, klasyczne i internetowe.
Tworząc media-plan, każdy z nich musi przeanalizować rynek, potrzeby klienta oraz wybrać kanały i narzędzia skutecznego docierania do odbiorców. W czym tkwią różnice pomiędzy nimi? Przede wszystkim dostrzec je można na etapie oceniania skuteczności kampanii reklamowej oraz możliwości wprowadzania zmian w trakcie jej realizacji.
Przyjrzyjmy się poszczególnym z nich.
Tradycyjne i klasyczne domy mediowe
Tradycyjne i klasyczne domy mediowe można traktować synonimicznie. Funkcjonują najczęściej na podstawie ściśle określonego modelu, w którym na czele stoi zarząd, a na niższych szczeblach znajdują się kolejno działy:
- News Business Managers – czyli osoby odpowiedzialne za budowanie relacji z klientami;
- Media Buyers – którego głównymi zadaniami są zakup oraz negocjowanie stawek czasu reklamowego i przestrzeni reklamowej;
- Account Managers – czyli, mówiąc najprościej, dział obsługi klienta;
- Marketing – a więc osoby odpowiedzialne za opracowanie strategii marketingowej oraz związanych z nią działań promocyjnych w mediach masowych;
- Administracja i Finanse – czyli, mówiąc kolokwialnie, papierologia.
Tradycyjny dom mediowy nie może monitorować skuteczności kampanii marketingowej w czasie rzeczywistym, lecz dopiero po zakończeniu działań. Dziś, gdy liczy się zwłaszcza szybkość przepływu informacji oraz reagowania na zmiany, może się to okazać sporą wadą. Stąd też coraz popularniejszą formą staje się internetowy dom mediowy.
Internetowy dom mediowy
Struktury tego typu organizacji są naprawdę różne. Główną przewagą internetowych domów mediowych nad klasycznymi jest fakt, iż mogą one monitorować skuteczność reklam w czasie rzeczywistym i w razie potrzeby na bieżąco wprowadzać zmiany. W ten sposób zwiększają jej skuteczność, a klient przepala mniej budżetu reklamowego.
Internetowy dom mediowy ma dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych online, których klient nie musi samodzielnie kupować ani instalować. Może jednak w pełni wykorzystać ich możliwości w swojej firmie. Zgromadzone dane okazują się często pomocne nie tylko w ramach konkretnej kampanii marketingowej, ale i w całym procesie rozwoju firmy, jej produktów czy usług.
Dom mediowy – korzyści ze współpracy dla klienta
Co możesz zyskać, współpracując z domem mediowym? Oto kilka podstawowych zalet:
- kompleksowa obsługa i opieka nad działaniami marketingowymi;
- więcej czasu dla Ciebie na rozwijanie firmy – produktów, usług czy oferty;
- pewność, że za działania reklamowe odpowiada zespół specjalistów;
- wzrost świadomości marki, o której staje się w mediach głośno;
- lepsze wykorzystanie budżetu reklamowego niż w przypadku, gdy realizujesz strategię metodą prób i błędów.
Podsumowanie
- Domy mediowe to organizacje marketingowe kompleksowo obsługujące swoich klientów w zakresie planowania i zakupu kampanii reklamowych w mediach masowych.
- Tworząc strategię działań marketingowych (media-plan), domy mediowe analizują rynek, tworzą grupę docelową klientów oraz strategicznie rozplanowują czas i budżet kampanii.
- Dziś szczególnie skuteczne są internetowe domy mediowe, których podstawowym atutem jest możliwość analizowania efektywności kampanii marketingowej w czasie rzeczywistym oraz dynamicznego reagowania na niepożądane zmiany.
- Decydując się na korzystanie z usług domu mediowego, zyskujesz czas, spokój oraz pewność, że informacje promocyjne o Twojej firmy trafią do szerokiego grona odbiorców, a kampanię realizować będzie zespół profesjonalistów.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz