Jaka domena będzie najlepsza do pozycjonowania?
Wybór odpowiedniej domeny ma duże znaczenie w kontekście realizacji przyszłych celów biznesowych. Jej nazwa powinna być chwytliwa i łatwa do zapamiętania, a także nawiązywać do promowanej marki. Jednak z poszukiwaniem domeny wiąże się kilka pytań. Czy jej nazwa ma wpływ na SEO? Jaka będzie domena najlepsza do pozycjonowania? Odpowiedzmy na nie i rozwiejmy tym samym wszelkie wątpliwości!
Czym jest domena?
Domena to najważniejszy element adresu strony internetowej, bez którego nie mogłaby ona funkcjonować w sieci.
Jej zadaniem jest kierowanie użytkowników do konkretnej witryny – jest unikalna i stanowi podstawowy element internetowej tożsamości. Najczęściej jej nazwa odnosi się do nazwiska, marki lub produktu oferowanego na danej stronie.
Domena składa się z dwóch części:
- nazwy (www.contentwriter.pl)
- sufiksu (www.contentwriter.pl).
Czasami jej elementem jest również subdomena, czyli adres utworzony w ramach istniejącej już domeny głównej, który przekierowuje użytkowników do innych usług. Może być to np. panel do zarządzania kontem w danej witrynie (panel.domena.pl) albo skrzynka pocztowa (poczta.domena.pl).
Czy nazwa domeny ma wpływ na SEO?
W praktyce okazuje się, że nazwa domeny nie ma wpływu na pozycjonowanie, więc umieszczanie w niej fraz kluczowych mija się z celem.
Przyznał to John Mueller, czyli jeden z pracowników Google. Zasugerował on również, by patrzeć na tę kwestię długofalowo – firmy z czasem ewoluują, poszerzają swoje usługi, a nawet całkowicie je modyfikują, dlatego o wiele lepiej wybrać na domenę nazwę marki, którą chce się budować na przestrzeni lat i z którą utożsamiana będzie oferta.
Warto również dodać, że umieszczanie dużej liczby słów kluczowych w nazwie domeny może zostać uznane przez Google za spam. A to okaże się znacznym utrudnieniem w procesie pozycjonowania strony.
Jaka domena najlepsza do pozycjonowania? 5 wskazówek
Wiemy już, czy nazwa domeny ma wpływ na SEO. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka innych kwestii, dzięki którym promowanie firmowej witryny będzie efektywniejsze. Jaka będzie domena najlepsza do pozycjonowania i budowania pozytywnego wizerunku firmy?
- Krótka i konkretna. Nazwa domeny powinna składać się z maksymalnie 15 znaków. Dzięki temu będzie prosta do zapamiętania i wpisania w okno przeglądarki. Warto również zadbać o to, by była łatwa w wymowie, dzięki czemu możliwe będzie podanie jej innej osobie bez konieczności literowania. Powinna także dobrze kojarzyć się użytkownikom Internetu i nawiązywać do dziedziny, w jakiej specjalizuje się firma.
- Z dobrą historią. Choć nie ma ona, podobnie jak nazwa, wpływu na SEO, może stanowić dla właściciela strony źródło wartościowych linków, które wciąż prowadzą do witryny. Co więcej, sprawdzenie historii domeny pozwoli uniknąć zakupu takiej, która służyła np. do budowania niskiej jakości zapleczy, co mogłoby utrudnić proces pozycjonowania. Profil linkowy można zweryfikować za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs czy Semstorm.
- Pozbawiona cyfr, niestandardowych znaków i myślników. Wybierając domenę, nie warto komplikować życia potencjalnym użytkownikom strony. Lepiej unikać więc wszelkiego rodzaju znaków, które mogłyby doprowadzić do błędnego wpisania adresu, oraz myślników – jeżeli nazwa domeny ma być dwuczłonowa, warto zapisać ją razem.
- Bez nadmiaru słów kluczowych w nazwie. Ich używanie nie jest zabronione, choć – jak już wiemy – ryzykowne. Jeżeli więc firma świadczy usługi hydrauliczne w Gdańsku, warto zamiast domeny uslugihydraulicznegdansk.pl użyć nazwy brandu – pozwoli to na skuteczną promocję marki, uniknięcie zbyt długich wyrażeń czy niepotrzebnych przymiotników.
- Z odpowiednim sufiksem. W tym wypadku zasada jest prosta – świadcząc usługi lub sprzedając produkty na rynku globalnym, warto wybierać domeny z końcówką .com, a na rynku krajowym i lokalnym – .pl. Lepiej unikać natomiast rozszerzeń mniej znanych, które mogą zmniejszać zaufanie do witryny, jak np. .christmas czy .contractors.
Co w sytuacji, gdy wybrana domena jest zajęta? Dobrym rozwiązaniem może być zmiana rozszerzenia. Jeżeli więc dana nazwa z końcówką .pl jest używana przez kogoś innego, sprawdź, czy dostępna jest jej wersja z .com.pl albo .eu.
Podsumowanie
- Domena to najważniejszy element adresu strony internetowej, który pozwala budować tożsamość marki w Internecie.
- Nazwa domeny nie ma wpływu na proces pozycjonowania, a nasycenie jej nadmiarem słów kluczowych może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.
- Aby domena spełniła swoje zadanie, powinna być krótka, łatwa do zapamiętania, pozbawiona niestandardowych znaków i posiadać odpowiednią końcówkę.
- Warto kupować domeny z dobrą historią, które posiadają rozbudowany profil linkowy – dzięki temu szanse na skuteczne pozycjonowanie znacznie wzrosną.
- Najlepsze domeny to te ze sprawdzonymi sufiksami – jak .pl czy .com. Lepiej unikać takich, które są mniej popularne (.christmas, .contractors itp.).
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz