Drip marketing – na czym polega?
Efektywny marketing polega na budowaniu długotrwałej relacji z odbiorcami. Dlatego warto wiedzieć, jak wykorzystywać dane o swoich klientach w sposób zautomatyzowany, dyskretny, długofalowy i przede wszystkim skuteczny. Zapraszamy do lektury artykułu, w którym omawiamy zagadnienie drip marketingu.
Czym jest drip marketing?
Drip marketing nazywany bywa także kampanią kropelkową. Polega on na automatyzacji komunikatów wysyłanych do odbiorców zgodnie z harmonogramem.
To, który komunikat ukaże się klientowi, zależy od jego zachowania na stronie internetowej. Odpowiednie wiadomości czekają na niego na przykład po niesfinalizowaniu transakcji, dodaniu produktu do koszyka, założeniu konta, zapisaniu się do newslettera. Wszystko odbywa się w sposób dyskretny i nienatarczywy, a drip marketing pozwala na automatyzację działań marketingowych idealnie dopasowanych do konkretnych odbiorców.
Jak przebiega planowanie kampanii kropelkowej?
Działanie związane z drip marketingiem są długofalowe, jednak ich przygotowanie to zaledwie kilka omówionych poniżej kroków.
- Określ grupę docelową – podziel swoich odbiorców na grupy na podstawie danych demograficznych, częstotliwości odwiedzin, prawdopodobieństwa kliknięcia, zainteresowań itp.
- Przygotuj content – gdy wiesz, do kogo się zwracasz, możesz przygotować treści przekazywanych odbiorcom wiadomości. Staraj się, by były one dopasowane do grupy docelowej, ale spójne z wizerunkiem firmy i ze sobą nawzajem.
- Zaplanuj kampanię – zaplanuj kampanię odpowiednią dla Twoich odbiorców. Oceń, w jakiej kolejności i z jaką częstotliwością komunikaty powinny być wysyłane. Krótko mówiąc, stwórz scenariusz zautomatyzowanego kontaktu z klientem. Unikaj zasypywania odbiorcy wiadomościami – to może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych.
- Rozpocznij działanie – teraz możesz wdrożyć swoje plany w życie i zautomatyzować kampanię kropelkową.
- Monitoruj efekty kampanii – może się zdarzyć, że źle określisz grupę docelową lub stworzysz nieatrakcyjne treści. To normalne i nie trzeba się tym przejmować. Warto jednak monitorować efekty kampanii kropelkowej i opierając się na swoich obserwacjach, rozwijać skuteczne elementy oraz eliminować lub poprawiać nieskuteczne.
Przeczytaj również
Rodzaje kampanii drip marketingu
To, jakie treści stworzysz i jak zaplanujesz ich wysyłanie, zależy od celu, który chcesz osiągnąć. W związku z tym wyróżnia się kilka rodzajów kampanii drip marketingu:
- Powitalna – powitaj osoby, które dołączyły do newslettera, założyły konto bądź rozpoczęły bezpłatny okres próbny. Stwórz sympatyczną atmosferę i zostaw po sobie dobre wrażenie.
- Angażująca – zachęcaj do powrotu osoby, które dawno nie wykonywały żadnych działań na Twojej stronie. Przykładem takiej kampanii może być e-mail o tytule „Dawno Cię nie widzieliśmy”.
- Zapraszająca do odnowienia usług – zaproś osoby, które zrezygnowały z Twoich usług, do ich odnowienia. Daj im powód, by podjęły decyzję o powrocie.
- Zachęcająca do rejestracji – zachęcaj do rejestracji, dołączenia do newslettera czy subskrypcji. Zawsze przedstawiaj korzyści z pozostania w dłuższej relacji z Twoją marką.
- Przypominająca – wielu klientów sklepów internetowych opuszcza koszyk przed sfinalizowaniem transakcji. Przypomnij im o produktach, których nie kupili.
- Samouczki – wspieraj swoich klientów i oferuj im swoją wiedzę poprzez samouczki i tutoriale.
Przeczytaj również
Czy warto inwestować w drip marketing?
Zdecydowanie drip marketing to coś, nad czym warto się pochylić. Pomaga w utrzymaniu długotrwałej relacji z klientem i daje osobom odwiedzającym Twoją stronę poczucie, że ktoś z nimi jest, mimo że wysyłane wiadomości są zautomatyzowane. Kampania kropelkowa to sposób na wspieranie klientów przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Podsumowanie
- Drip marketing – zwany też kampanią kropelkową – to zautomatyzowane komunikaty wysyłane do klientów.
- Wysyłane komunikaty są dostosowane do zachowania klienta. Planując kampanię, tworzysz scenariusz rozmowy.
- Zanim zaczniesz drip marketing, zaplanuj działanie krok po kroku. Zacznij do określenia swojego celu i grupy docelowej.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz