Czym jest dwell time i jak poprawić czas spędzony na stronie?

Właściciele stron internetowych mają do dyspozycji wiele wskaźników zaangażowania użytkowników. Należy do nich dwell time, dzięki któremu możesz sprawdzić, jak długo internauci przebywają w Twojej witrynie i tym samym ocenić jakość oraz trafność swoich treści czy skuteczność linkowania wewnętrznego. Sprawdź, czym dokładnie jest dwell time, jaki ma wpływ na SEO i co zrobić, by go poprawić!
Co to jest dwell time?
Dwell time to wskaźnik określający czas, jaki użytkownik spędza na stronie internetowej od chwili kliknięcia w link w wynikach wyszukiwania (SERP) do momentu zamknięcia witryny lub powrotu do Google.
Stanowi więc ważne źródło informacji zarówno dla pozycjonerów, jak i właścicieli witryn, ponieważ świadczy o jakości treści oraz jej dopasowaniu do potrzeb użytkowników.
W praktyce wysoki dwell time oznacza, że content opublikowany w serwisie jest angażujący i interesujący dla odbiorców, a strona jest wartościowa i dobrze odpowiada na ich zapytania.
Mierząc ten wskaźnik, możesz odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań:
- czy użytkownicy czytają całe artykuły, oglądają opublikowane na stronie filmy albo przewijają stronę w celu znalezienia informacji?
- czy użytkownicy szybko zamykają stronę, bo treść jest mało wartościowa, nudna albo niewłaściwie sformatowana?
- czy UX i nawigacja są przyjazne użytkownikom – zarówno na ekranach komputerów, jak i urządzeń mobilnych?
- czy linkowanie wewnętrzne na stronie zachęca do jej dalszego przeglądania?
- czy treści na stronie są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych?
Czas spędzony na stronie a wpływ na SEO
Choć dwell time nie jest oficjalnie potwierdzonym czynnikiem rankingowym Google, wiele wskazuje na to, że może mieć pośredni wpływ na SEO.
Jeżeli bowiem czas spędzony na stronie przez użytkownika jest długi, może to stanowić sygnał dla robotów wyszukiwarki, że jej treść jest wartościowa i dobrze odpowiada na jego potrzeby. Z drugiej strony niski dwell time sugeruje, że internauta nie znalazł potrzebnych informacji i szybko opuścił witrynę, co może negatywnie wpłynąć na jej ranking.
Warto również dodać, że lepszy dwell time zwykle oznacza wyższe zaangażowanie oraz większe konwersje, co także może pośrednio poprawić wyniki SEO. Jeżeli więc chcesz pozycjonować się skuteczniej, warto brać ten wskaźnik pod uwagę.
Jak mierzyć dwell time?
Google Analytics co prawda nie podaje dokładnych informacji o dwell time, jednak można oszacować go na kilka sposobów. Warto przede wszystkim analizować najważniejsze parametry, jakie mają wpływ na ten wskaźnik. Mowa tu o:
- współczynniku odrzuceń – określa procent użytkowników, którzy odwiedzili stronę i opuścili ją bez wykonania żadnej interakcji, np. kliknięcia w linki czy wypełnienia formularza;
- wskaźniku kliknięć (CTR) – pokazuje procent użytkowników, którzy kliknęli w dany link, reklamę lub wynik wyszukiwania w stosunku do liczby osób, które go zobaczyły;
- czasie trwania sesji – informuje o łącznym czasie, jaki użytkownik spędza na stronie (od momentu wejścia do jej opuszczenia);
- średnim czasie zaangażowania na sesję – pokazuje średni czas, jaki użytkownicy spędzają na stronie internetowej, aktywnie wchodząc w interakcje z jej treścią.
To jednak nie wszystko. Chcąc dokładniej oszacować dwell time, możesz również wykorzystać specjalne narzędzia do analizy heatmap, takie jak Hotjar czy Crazy Egg. Pokazują one najczęściej klikane lub przewijane obszary na stronie. Można również skonfigurować Google Tag Managera, by mierzył czas od wejścia na stronę do momentu kliknięcia przycisku „wstecz” lub zamknięcia karty.
Przeczytaj również
Jak poprawić czas spędzony na stronie?
Poprawienie dwell time jest jak najbardziej zalecane, ponieważ – jak wspomnieliśmy wcześniej – może on mieć pośredni wpływ na wyniki pozycjonowania. Co więcej, optymalizując poszczególne elementy swojej witryny, zwiększysz czas spędzony na stronie przez użytkowników, poprawisz wskaźnik konwersji i zyskasz szanse na lepsze wyniki sprzedażowe.
Jak poprawić dwell time? Warto przede wszystkim:
- tworzyć wartościowe i angażujące treści, w tym artykuły blogowe czy opisy produktów i usług, które będą dostarczały cenne informacje, odpowiadały na pytania użytkowników oraz rozwiązywały ich problemy;
- zadbać o atrakcyjny design strony oraz UX, np. poprzez poprawienie nawigacji i szybkości ładowania, a także optymalizację witryny pod kątem urządzeń mobilnych;
- dodać treści multimedialne, w tym materiały wideo, zdjęcia czy infografiki, które przyciągają uwagę użytkowników i zwiększają czas spędzony na stronie;
- zoptymalizować linkowanie wewnętrzne, które zachęca użytkowników do odwiedzania innych podstron w serwisie i odkrywania nowych treści;
- zachęcać użytkowników do interakcji, np. komentowania i udostępniania treści czy zapisywania się do newslettera, co również zwiększa czas spędzony na stronie.
Kluczem do sukcesu są jednak trafne, jakościowe treści, które powinny być dostosowane do potrzeb i problemów grupy docelowej. Warto więc bliżej poznać swoich potencjalnych klientów oraz zoptymalizować witrynę w taki sposób, aby była dla nich wartościowa i przydatna.
Podsumowanie
- Dwell time to wskaźnik określający czas spędzany przez użytkownika na stronie od momentu kliknięcia w link SERP do chwili zamknięcia witryny.
- Wysoki dwell time oznacza, że treści na stronie są angażujące i wartościowe dla użytkowników, a witryna dobrze odpowiada na ich zapytania.
- Dwell time, choć nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym Google, może mieć pośredni wpływ na efekty pozycjonowania.
- Aby oszacować dwell time, warto analizować parametry Google Analytics, takie jak współczynnik odrzuceń, CTR czy czas trwania sesji.
- Aby poprawić dwell time, warto m.in. publikować jakościowe i trafne treści, a także zoptymalizować nawigację i linkowanie wewnętrzne w witrynie.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz