Czym jest e-mail retargeting i jak wykorzystać jego potencjał?

Spis Treści:

Wiadomości e-mail są powszechnie wykorzystywane na różnych etapach kampanii marketingowych. Umożliwiają nie tylko prezentowanie oferty czy zachęcanie do skorzystania z niej, lecz także odzyskiwanie utraconych użytkowników strony. W e-commerce umożliwia to e-mail retargeting, który pozwoli Ci nawiązać kontakt z anonimowymi użytkownikami Twojego sklepu i skłonić ich do ponownych odwiedzin.

E-mail retargeting – co to takiego?

E-mail retargeting to rodzaj kampanii marketingowej i metoda pozyskiwania klientów.

Jego celem jest wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail do anonimowych użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową.

Najczęściej wykorzystywany jest w e-commerce, umożliwiając odzyskiwanie potencjalnych klientów, którzy z jakichś powodów nie zdecydowali się na zakup i opuścili sklep.

Treść takiej wiadomości uzależniona jest od tego, jak zachowywał się użytkownik strony. Jeżeli dodał produkt do koszyka, możesz przypomnieć mu o tym, by sfinalizował zakup. A gdy tylko przeglądał ofertę, możesz wysłać mu reklamę wybranych towarów i tym samym wpłynąć na jego decyzję zakupową. Niezależnie od tego, jaką formę będzie miał e-mail retargetingowy, jego celem jest zawsze zwiększenie konwersji i sprzedaży.

Kluczem do sukcesu jest w tym wypadku posiadanie rozbudowanej listy mailingowej. Najlepiej więc poprosić użytkowników o podanie swojego adresu jak najszybciej – np. w momencie, gdy wchodzą oni na stronę albo na pierwszym etapie procesu zakupowego. Późniejsze zachowania użytkownika w witrynie można analizować dzięki zapisanym plikom cookies.

Schemat e-mail retargetingu jest następujący:

  1. Anonimowy internauta odwiedza stronę.
  2. Pliki cookies użytkownika zostają zapisane w witrynie.
  3. Użytkownik opuszcza stronę.
  4. Do użytkownika wysyłana jest spersonalizowana wiadomość e-mail.
  5. Użytkownik wraca na stronę i wykonuje określoną czynność.

Dlaczego warto stosować e-mail retargeting?

E-mail retargeting jest jednym z najlepszych sposobów na odzyskiwanie użytkowników, którzy opuścili stronę.

Jego skuteczność wynika z tego, że do potencjalnego klienta wysyłana jest spersonalizowana wiadomość, w której znajdują się reklamy interesujących go produktów. Dzięki temu skłonienie takiego internauty do powrotu i złożenia zamówienia jest o wiele prostsze.

To jednak niejedyna zaleta tej formy promocji. Z e-mail retargetingu warto korzystać również dlatego, że:

  • wiadomość może zostać wysłana natychmiast po opuszczeniu przez użytkownika strony, gdy wciąż jest on w pewnym stopniu zainteresowany konkretnym produktem, co umożliwia skuteczniejsze zachęcenie go do powrotu;
  • e-maile mogą zostać przygotowane wcześniej (na podstawie konkretnego scenariusza) i zawierać różnorodne informacje, w tym dedykowane treści, zdjęcia, grafiki, kody rabatowe itd.;
  • jest to nienachlana forma promocji (w przeciwieństwie do automatycznie wyświetlanych na stronie reklam displayowych), która nie wiąże się z ryzykiem pogorszenia wizerunku marki czy zablokowania przez AdBlocka;
  • kampanie tego typu rozliczane są w modelach efektywnościowych, dzięki czemu właściciel strony wie, za co płaci i może efektywnie kontrolować swój budżet na reklamę.

Jak zwiększyć skuteczność kampanii e-mail retargetingowej?

E-mail retargeting może okazać się znakomitym sposobem na zwiększenie konwersji oraz przychodów ze sprzedaży – wystarczy tylko zastosować się do kilku wskazówek.

Chcąc zwiększyć jego skuteczność, warto zadbać o dłuższą listę mailingową oraz poznać najważniejsze wskaźniki, w oparciu na których możliwe będzie analizowanie efektywności kampanii. Mowa tu przede wszystkim o współczynniku konwersji, kliknięć oraz otwartych wiadomości.

Co więcej, jeżeli chcesz osiągnąć sukces w zakresie e-mail retargetingu:

  • twórz jak najbardziej spersonalizowane wiadomości – potencjalny klient poczuje się dzięki temu wyróżniony i chętniej wróci na Twoją stronę internetową;
  • wysyłaj maile zarówno po pierwszej, jak i drugiej wizycie – cierpliwość w tym wypadku popłaca, zwłaszcza jeżeli będziesz przypominał potencjalnym klientom o produktach, którymi są zainteresowani, albo dostarczał im kody rabatowe;
  • przypominaj o porzuconym koszyku – być może klient opuścił stronę, ponieważ coś go rozproszyło, ale chętnie dokończy zamówienie w późniejszym terminie;
  • nie zapominaj o nieaktywnych od jakiegoś czasu użytkownikach – dzięki atrakcyjnej promocji albo kodom rabatowym możesz zachęcić ich do ponownego odwiedzenia sklepu;
  • wysyłaj wiadomości z powiadomieniami o nowych produktach czy przecenach, nawet jeżeli wcześniejsze maile nie przyniosły efektu – być może lepsza oferta skłoni potencjalnego klienta do zakupu.

Podsumowanie

  • E-mail retargeting polega na wysyłaniu wiadomości do internautów, którzy wcześniej odwiedzili daną stronę internetową.
  • Kampanie retargetingowe najczęściej przeprowadzane są w branży e-commerce, stanowiąc wsparcie dla właścicieli sklepów online.
  • Jest to metoda, która pozwala przypomnieć klientowi o porzuconym koszyku, a nawet zareklamować mu produkt, który go wcześniej interesował.
  • Dzięki e-mail retargetingowi możesz w nienachlany sposób poprawić konwersje oraz zwiększyć sprzedaż.
  • Kluczem do sukcesu w e-mail retargetingu jest posiadanie pokaźnej bazy mailingowej oraz tworzenie atrakcyjnych, spersonalizowanych wiadomości.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

04.02.2023 Content Marketing
03.02.2023 Porady & Ciekawostki
02.02.2023 Korekta & Redakcja
01.02.2023 Prawo & Finanse
31.01.2023 Korekta & Redakcja
30.01.2023 Porady & Ciekawostki
28.01.2023 Content Marketing
27.01.2023 Porady & Ciekawostki
26.01.2023 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu