e-PR, czyli public relations w Internecie – na czym polega?

Kiedy rozwiązania oferowane przez tradycyjny public relations zawodzą lub stają się niewystarczające, na ratunek przychodzi e-PR wraz z całą gamą skutecznych działań i narzędzi. Przeczytaj poniższy artykuł, aby poznać, a następnie wykorzystać możliwości biznesowe, które daje Ci Internet i rzeczywistość wirtualna w zakresie public relations.
Public relations w Internecie – co to?
e-PR to wszelkie działania firmy kształtujące jej relacje z otoczeniem, realizowane w sposób elektroniczny, np. przy wykorzystaniu technologii informacyjnych.
Podobnie jak w przypadku „klasycznego” PR, celem internetowego public relations również jest:
- budowa oraz utrzymanie jak najlepszych stosunków firmy z otoczeniem;
- kreowanie odpowiedniego wizerunku;
- zwiększanie rozpoznawalności marki i umacnianie jej pozycji na rynku.
Rosnąca popularność Internetu przyczyniła się do wzrostu znaczenia aktywności z obszaru public relations, skupiających się na wirtualnej rzeczywistości. W zależności od założeń realizowanych przez firmę strategii mogą mieć one charakter uzupełniający działania tradycyjnego PR-u lub być prowadzone w ramach zupełnie niezależnego planu.
e-PR – na czym polega?
Internetowy PR na polskim rynku dynamicznie się rozwija, oferując wciąż coraz to nowe, niewykorzystane dotychczas możliwości.
Obecną przewagę nad tradycyjnymi rozwiązaniami e-PR zawdzięcza środowisku, w którym działa – najpewniej nie ma potrzeby nikogo przekonywać o potędze Internetu w biznesie. Dzięki jego nieustającym przemianom i ciągłej ekspansji marketerzy i pijarowcy z roku na rok mogą uwzględniać w swoich kampaniach coraz skuteczniejsze działania. Zachodzące na rynku i w świadomości konsumentów zmiany stają się bezpośrednią przyczyną tworzenia się i rozwoju innowacyjnych rozwiązań w zakresie znanych już koncepcji. Doskonałym przykładem opisanego zjawiska jest właśnie e-PR.
Ta osobna kategoria public relations skupiająca swoje działania w Internecie, polega na budowie oczekiwanego wizerunku firmy w świadomości konsumentów, poprzez bezpośrednio oddziałujące na nich działania. Strategia e-public relations uwzględnia także aktywności podejmowane w wirtualnej rzeczywistości w celu kształtowania pozytywnych relacji firmy z otoczeniem oraz promocji marki, czy konkretnych produktów.
Przeczytaj również
Podstawowe narzędzia e-PR
Mimo że e-PR jako odrębna dziedzina powstała stosunkowo niedawno, już teraz może pochwalić się całkiem sporą gamą narzędzi wykorzystywanych w swoich działaniach.
W tym artykule skupimy się na kilku najpopularniejszych, elementarnych instrumentach wykorzystywanych w zakresie obszaru e-public relations.
Strona internetowa
Z uwagi na ogromną (i stale rosnącą) popularność wykorzystywania Internetu do wyszukiwania produktów i usług, posiadanie przez firmę własnej strony internetowej stało się poniekąd koniecznością.
Wzrost biznesowego znaczenia witryny w ostatnich latach przyczynił się do zmiany i poszerzenia zakresu pełnionych przez nią funkcji. Obecnie strona internetowa często stanowi dla firmy fundament jej modelu biznesowego, podczas gdy jeszcze nie tak dawno rola witryny ograniczała się wyłącznie do elektronicznej wizytówki przedsiębiorstwa.
Odpowiednia, intuicyjna struktura, atrakcyjna szata graficzna i profesjonalne, zoptymalizowane pod kątem SEO teksty to elementy, których nie może zabraknąć na Twojej stronie.
Wyposażona w nie witryna stanowi bezpieczny punkt wyjścia dla dalszych działań e-PR Twojego przedsiębiorstwa.
Portale branżowe
Portale branżowe umożliwiają publikację własnych treści. Rozwiązanie to przynosi obopólne korzyści: portal zyskuje wartościowy content (często opracowywane przez firmy artykuły sponsorowane mają wręcz ekspercki charakter), natomiast przedsiębiorstwo ma możliwość zaprezentowania się szerszej publice.
Dodatkowo w sytuacji, gdy treść jest opracowywana przez pracowników firmy lub na ich zlecenie, przedsiębiorstwo mimo zewnętrznej publikacji zachowuje pełną kontrolę nad zamieszczonym komunikatem.
Działania podejmowane w ramach tego narzędzia skutkują także tworzeniem wartości dla klientów, którzy w prosty sposób otrzymują dostęp do specjalistycznej wiedzy.
Blog firmowy
Podobną wartością dla klientów cechują się tradycyjne artykuły blogowe. Zasadniczą różnicą między nimi a tekstami sponsorowanymi jest jednak miejsce ich publikacji. Treści blogowe najczęściej są publikowane w sekcji blogowej firmowej strony internetowej.
Podobnie jak w przypadku działań opisanych powyżej, regularna publikacja contentu na „wewnętrznym” blogu skutkuje całym szeregiem korzyści dla firmy.
Przeczytaj również
Tak jak przy wszystkich działaniach z obszaru PR-u, również i tutaj należy szczególnie zadbać o regularność prac oraz o ich spójność z przyjętą strategią.
Mailing
Kolejne działanie pochodzi z pogranicza e-PR oraz marketingu internetowego. Narzędzie to pozwala na przesyłanie komunikatów bezpośrednio do odbiorców.
Jego niekwestionowanym atutem jest szerokie zastosowanie. Możliwość personalizacji wiadomości wysyłanych w ramach e-mail marketingu do poszczególnych segmentów odbiorców czyni to działanie jednym ze skuteczniejszych, przy jednoczesnym stosunkowo niskim koszcie realizacji.
Rozwiązanie to doskonale sprawdzi się, kiedy zależy Ci na szybkim dotarciu z informacją bezpośrednio do szerokiego grona odbiorców.
Biuro prasowe online
Wirtualnym biurem prasowym nazywamy wydzieloną sekcję firmowej strony, która zawiera najważniejsze informacje (tj. materiały PR, dane kontaktowe do przedstawicieli tego działu czy najnowsze wieści). Niekiedy może również funkcjonować jako aplikacja od dostawcy z zewnątrz, która pomaga w zarządzaniu relacjami z prasą.
W ramach biura prasowego powinny pojawić się przede wszystkim:
- informacje prasowe, uporządkowane chronologicznie i rzetelnie podpisane;
- zdjęcia i materiały graficzne, które każdy może pobrać;
- archiwum, które zawiera wszelkie treści z poprzednich lat; najlepiej podzielić je na konkretne kategorie.
Przeczytaj również
e-PR – korzyści
Przeniesienie promocyjnych i komunikacyjnych działań do wirtualnej przestrzeni otworzyło przed firmami (szczególnie sektora MSP) ogromne, zupełnie nowe możliwości.
Odpowiednio zaplanowana strategia może przyczynić się do znacznego wzrostu zasięgu działalności.
Przeniesienie prowadzonych działań do Internetu pozwala firmom dysponującym ograniczonym budżetem na realizację celów możliwych jak dotąd do osiągnięcia tylko przez przedsiębiorstwa o większych możliwościach finansowych.
Główne korzyści, które może osiągnąć Twoja firma dzięki wdrożeniu rozwiązań e-PR, to:
- usprawnienie procesów komunikacyjnych;
- pozyskiwanie rzetelnych opinii z rynku;
- wzrost rozpoznawalności marki;
- budowa zaufania i lojalności klientów;
- możliwość prowadzenia działań na szerszą skalę;
- przyspieszenie rozwoju firmy.
Podsumowanie
- e-PR to wszelkie działania firmy kształtujące jej relacje z otoczeniem, realizowane w sposób elektroniczny.
- Głównymi celami e-public relations są: budowa oraz utrzymanie jak najlepszych stosunków firmy z otoczeniem, kreowanie odpowiedniego wizerunku, zwiększanie rozpoznawalności marki oraz umocnienie jej pozycji na rynku.
- Do najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w działaniach e-PR należą m.in.: firmowe strony internetowe, portale branżowe, blogi i mailingi.
- e-Public relations, dzięki przeniesieniu swoich działań do Internetu pozwala na podejmowanie przedsięwzięć na międzynarodową skalę nawet przez firmy dysponujące niewielkim budżetem.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz