e-PR, czyli public relations w Internecie – na czym polega?

Spis Treści:

Kiedy rozwiązania oferowane przez tradycyjny public relations zawodzą lub stają się niewystarczające, na ratunek przychodzi e-PR wraz z całą gamą skutecznych działań i narzędzi. Przeczytaj poniższy artykuł, aby móc poznać, a następnie wykorzystać możliwości biznesowe, które daje Ci Internet i rzeczywistość wirtualna, w zakresie public relations.

Public relations w Internecie – co to?

e-PR to wszelkie działania firmy kształtujące jej relacje z otoczeniem, realizowane w sposób elektroniczny, np. przy wykorzystaniu technologii informacyjnych.

Podobnie jak w przypadku „klasycznego” PR, celem internetowego public relations również jest budowa oraz utrzymanie jak najlepszych stosunków firmy z otoczeniem, kreowanie odpowiedniego wizerunku, zwiększanie rozpoznawalności marki i umacnianie jej pozycji na rynku.

Rosnąca popularność Internetu przyczyniła się do wzrostu znaczenia aktywności z obszaru public relations, skupiających się na wirtualnej rzeczywistości. W zależności od założeń realizowanych przez firmę strategii mogą mieć one charakter uzupełniający działania tradycyjnego PR-u lub być prowadzone w ramach zupełnie niezależnego planu.

e-PR – na czym polega?

Internetowy PR na polskim rynku dynamicznie się rozwija, oferując wciąż coraz to nowe, niewykorzystane dotychczas możliwości.

Obecną przewagę nad tradycyjnymi rozwiązaniami e-PR zawdzięcza środowisku, w którym działa – najpewniej nie ma potrzeby nikogo przekonywać o potędze Internetu w biznesie. Dzięki jego nieustającym przemianom i ciągłej ekspansji marketerzy i pijarowcy z roku na rok mogą uwzględniać w swoich kampaniach coraz skuteczniejsze działania.

Public relations w Internecie

Wszelkie czynności mające na celu szeroko pojętą promocję w Internecie, w znacznym stopniu uzależnione są od zachowań internautów i aktualnych trendów. Obecnie skuteczniejszym modelem wirtualnej komunikacji staje się model „pull”, podczas gdy do niedawna to firmy poprzez swoje działania zabiegały o uwagę klienta, często przy pomocy silnie oddziałujących na rynek narzędzi (model „push”).

Zachodzące na rynku i w świadomości konsumentów zmiany, stają się bezpośrednią przyczyną tworzenia się i rozwoju innowacyjnych rozwiązań w zakresie znanych już koncepcji. Doskonałym przykładem opisanego zjawiska jest właśnie e-PR.

Ta osobna kategoria public relations skupiająca swoje działania w Internecie, polega na budowie oczekiwanego wizerunku firmy w świadomości konsumentów, poprzez bezpośrednio oddziałujące na nich działania. Strategia e-public relations uwzględnia także aktywności podejmowane w wirtualnej rzeczywistości w celu kształtowania pozytywnych relacji firmy z otoczeniem oraz promocji marki, czy konkretnych produktów.

Podstawowe narzędzia e-PR

Mimo że e-PR jako odrębna dziedzina powstała stosunkowo niedawno, już teraz może pochwalić się całkiem sporą gamą narzędzi wykorzystywanych w swoich działaniach.

W tym artykule skupimy się na kilku najpopularniejszych, elementarnych instrumentach wykorzystywanych w zakresie obszaru e-public relations.

Strona internetowa

Z uwagi na ogromną (i stale rosnącą) popularność wykorzystywania Internetu do wyszukiwania produktów i usług, posiadanie przez firmę własnej strony internetowej stało się poniekąd koniecznością.

Wzrost biznesowego znaczenia witryny w ostatnich latach przyczynił się do zmiany i poszerzenia zakresu pełnionych przez nią funkcji. Obecnie strona internetowa często stanowi dla firmy fundament jej modelu biznesowego, podczas gdy jeszcze nie tak dawno rola witryny ograniczała się wyłącznie do elektronicznej wizytówki przedsiębiorstwa.

Odpowiednia, intuicyjna struktura, atrakcyjna szata graficzna  i profesjonalne, zoptymalizowane pod kątem SEO teksty to elementy, których nie może zabraknąć na Twojej stronie.

Wyposażona w nie  witryna stanowi bezpieczny punkt wyjścia dla dalszych działań e-PR Twojego przedsiębiorstwa.

Portale branżowe

Portale branżowe umożliwiają funkcjonującym w ich gałęzi firmom publikację własnych treści na ich łamach. Rozwiązanie to przynosi obopólne korzyści: portal zyskuje wartościowy content (często opracowywane przez firmy artykuły sponsorowane mają wręcz ekspercki charakter), natomiast przedsiębiorstwo ma możliwość zaprezentowania się szerszej publice.

Dodatkowo w sytuacji, gdy treść jest opracowywana przez pracowników firmy lub na ich zlecenie, przedsiębiorstwo mimo zewnętrznej publikacji zachowuje pełną kontrolę nad zamieszczonym komunikatem.

Działania podejmowane w ramach tego narzędzia skutkują także tworzeniem wartości dla klientów, którzy w prosty sposób otrzymują dostęp do specjalistycznej wiedzy.

Blog firmowy

Podobną wartością dla klientów cechują się tradycyjne artykuły blogowe. Zasadniczą różnicą między  nimi a tekstami sponsorowanymi jest jednak miejsce ich publikacji. Treści blogowe najczęściej są publikowane w sekcji blogowej firmowej strony internetowej.

Podobnie jak w przypadku działań opisanych powyżej, regularna publikacja contentu na „wewnętrznym” blogu skutkuje całym szeregiem korzyści dla firmy.

Tak jak przy wszystkich działaniach z obszaru PR-u, również i tutaj należy szczególnie zadbać o regularność prac oraz o ich spójność z przyjętą strategią.

Mailing

Kolejne działanie pochodzi z pogranicza e-PR oraz marketingu internetowego. Narzędzie to pozwala na przesyłanie komunikatów bezpośrednio do odbiorców.

Jego niekwestionowanym atutem jest szerokie zastosowanie. Możliwość personalizacji wiadomości wysyłanych w ramach e-mail marketingu do poszczególnych segmentów odbiorców czyni to działanie jednym ze skuteczniejszych, przy jednoczesnym stosunkowo niskim koszcie realizacji.

Rozwiązanie to doskonale sprawdzi się, kiedy zależy Ci na szybkim dotarciu z informacją bezpośrednio do szerokiego grona odbiorców.

e-PR – korzyści

Przeniesienie promocyjnych i komunikacyjnych działań do wirtualnej przestrzeni otworzyło przed firmami (szczególnie sektora MSP) ogromne, zupełnie nowe możliwości.

Odpowiednio zaplanowana strategia może przyczynić się do znacznego wzrostu zasięgu działalności.

Przeniesienie prowadzonych działań do Internetu pozwala firmom dysponującym ograniczonym budżetem na realizację celów możliwych jak dotąd do osiągnięcia tylko przez przedsiębiorstwa o większych możliwościach finansowych.

Główne korzyści, które może osiągnąć Twoja firma dzięki wdrożeniu rozwiązań e-PR, to:

  • Usprawnienie procesów komunikacyjnych;
  • Pozyskiwanie rzetelnych opinii z rynku;
  • Wzrost rozpoznawalności marki;
  • Budowa zaufania i lojalności klientów;
  • Możliwość prowadzenia działań na szerszą skalę;
  • Przyspieszenie rozwoju firmy.

Podsumowanie:

  • e-PR to wszelkie działania firmy kształtujące jej relacje z otoczeniem, realizowane w sposób elektroniczny.
  • Głównymi celami e-public relations są: budowa oraz utrzymanie jak najlepszych stosunków firmy z otoczeniem, kreowanie odpowiedniego wizerunku, zwiększanie rozpoznawalności marki oraz umocnienie jej pozycji na rynku.
  • Do najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w działaniach e-PR należą m.in.: firmowe strony internetowe, portale branżowe, blogi i mailingi.
  • e-Public relations, dzięki przeniesieniu swoich działań do Internetu pozwala na podejmowanie przedsięwzięć na międzynarodową skalę nawet przez firmy dysponujące niewielkim budżetem.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Stawiarz

Z wykształcenia ekonomistka, w zespole Content Writer pełni funkcję Business Customer Specialist. Bezbłędnie odczytuje oczekiwania każdego z Klientów, aby następnie móc zaproponować ofertę 'szytą na miarę'. Obszerną wiedzę z zakresu działań marketingowych oraz psychologii reklamy zawdzięcza zamiłowaniu do branżowej literatury. W życiu zawodowym i prywatnym perfekcjonistka, miłośniczka wszystkiego, co jest w stanie zaangażować umysł, ciało i duszę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy