Usługi Content Writer dostępne już w 43 krajach

Ekspansja na rynkach zagranicznych trwa w najlepsze. Content Writer świadczy swoje usługi na pięciu kontynentach, w ponad 40 krajach, takich jak USA, Estonia, Francja czy Japonia.

Mapa ekspansji agencji Content Writer

Aktualizacja mapy: 22.11.2022

Dynamiczna globalizacja Content Writer

O poszerzaniu zasięgów agencji Content Writer rozmawiamy z jej CEO, Bartoszem Ciesielskim, który opowie nam o dalszych planach organizacji, a także podzieli się wskazówkami z tymi, którzy planują rozpocząć sprzedaż za granicą.

Bartku, kiedy zapadła decyzja o wyjściu na obce rynki?

Dość szybko, bo w zasadzie już trzy lata po rozpoczęciu działalności. Content Writer bazuje na tworzeniu i przetwarzaniu informacji, więc prędko uznaliśmy, że geograficzne bariery nie istnieją, a zasięg międzynarodowy będzie motorem naszego rozwoju. Oczywiście prawdziwym wyzwaniem była zamiana wizji w czyn, ponieważ każdy rynek rządzi się swoim językiem, systemem prawnym, a przede wszystkim oczekiwaniami odbiorców. Mowa szczególnie o krajach azjatyckich, gdzie dystans kulturowy wymusza stosowanie zupełnie odmiennych metod sprzedażowych od tych, do których przywykliśmy w Europie.

Bartosz Ciesielski

Czy możesz podać szybki przykład, czym różni się content writing… powiedzmy w Japonii?

Oczywiście, są to fascynujące zagadnienia. Japoński czytelnik zwraca uwagę na prestiż marki oraz jej rozpoznawalność. Cena, wartość i walory danego produktu stoją na drugim miejscu, co jest poniekąd odwrotnością tego, z czym spotykamy się u nas. I to, jak wiadomo, wymusza zastosowanie innych akcentów w treści. Mariaż językowo-kulturowy jest na tyle silny, że z tego powodu nawiązujemy współpracę wyłącznie z lokalnymi copywriterami na danym rynku.

Ponad 40 krajów – jak agencja może im sprostać pod kątem organizacyjnym?

Otóż dla nas kluczowym założeniem było właśnie to, aby na zagranicznym rynku nie funkcjonować w modelu stricte agencyjnym. Już rok temu wdrożyliśmy specjalną platformę content marketingu, która wspomaga naszą organizację w przyjmowaniu zamówień i dostarczaniu tekstów. To ona jest filarem naszej globalizacji, choć oczywiście za granicą również świadczymy usługi, których oczekuje się od agencji. Mowa np. o opracowywaniu strategii lub konsultacjach z klientami – i w tym pomagają nam zagraniczni partnerzy doskonale znający swój rynek. Ale generalnie rzecz ujmując, gdzie może nas technologia wesprzeć, tam nas wspiera.

Co dalej? Na jakich jeszcze krajach Content Writer zawiesił oko?

Obecnie chcemy skonsolidować nasze siły na obecnych rynkach, dlatego nie myślimy o dalszej ekspansji. W tym momencie skupiamy się na zasobach ludzkich oraz dostosowywaniu platformy do oczekiwań poszczególnych krajów. A więc trwają prace zarówno programistyczne, jak i rekrutacyjne. W dalszym ciągu potrzebujemy natywnych copywriterów oraz partnerów strategicznych, którzy pomogą zmaksymalizować jakość naszych usług.

Bartku, na zakończenie… czy możesz podpowiedzieć, jak skutecznie wyjść na inne rynki?

Myślę, że jest to bardzo ciekawe pytanie, które większość przedsiębiorców powinno mieć z tyłu głowy. W końcu zasięg międzynarodowy lub chociażby kontynentalny to zupełnie inne liczby od tych, z którymi spotykamy się w kontekście polskiej populacji. Poza tym współczesne możliwości sprawiają, że dawne trudności, takie jak bariery językowe czy przepaść kulturowa, nie są już czymś niemożliwym do pokonania.

Co do samych wskazówek, zainteresowanych odsyłam do mojej publikacji o internacjonalizacji firmy. Tam przytoczyłem podstawowe kwestie, choć umywam się od roli autorytetu – mimo sukcesu naszej organizacji proces wychodzenia na rynki zagraniczne będzie się diametralne różnić w zależności od branży.

Zaczynając od czegoś banalnego – dobrze, gdyby nazwa firmy była łatwa do wymówienia w docelowych krajach, a niestety przy polskim nazewnictwie nie jest to takie oczywiste. Jako konieczność potraktujmy też pozbycie się liter diakrytycznych [w języku polskim są to znaki „z ogonkiem” na przykład: „ą”, „ę” – przyp. red.].

Przy skupianiu się na sprzedaży internetowej koniecznie trzeba zwrócić uwagę na dostępność domeny narodowej, uniwersalnej .com lub nieco bardziej „modernistycznej” .co. Każdy inny adres URL może zredukować zaufanie użytkowników wobec strony, choć nowe końcówki już trochę funkcjonują na rynku i może niedługo zacznie się to zmieniać.

Jako że wywodzę się ze środowiska content marketingu, rekomenduję pozycjonowanie strony jako główną długofalową ścieżkę dotarcia do odbiorców; niestety płatne reklamy potrafią być bardzo drogie w krajach silniejszych gospodarczo, co pokazuje nam LinkedIn czy Google Ads.

Co do pozyskiwania informacji o danym rynku czy kulturze, wstępne dane można znaleźć w raportach Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu – bardzo je polecam! Natomiast pomimo tej wiedzy warto mimo wszystko rozważyć współpracę z zagranicznym przedstawicielem, szczególnie gdy już z założenia będzie często dochodzić do rozmów z zagranicznymi kontrahentami. Dystans językowo-kulturowy między kontynentami wciąż jest bardzo duży i prowadzenie korespondencji nawet z pomocą doświadczonego tłumacza może nie być optymalnym rozwiązaniem w dłuższej perspektywie.

Bardzo dziękuję za poświęcony czas i masę cennych wskazówek.

Również dziękuję!

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Monika Kowalik

W zespole Content Writer pełni funkcję Project Managera. Ukończyła studia z zakresu zarządzania, marketingu i sprzedaży. W pracy nade wszystko ceni porządek i dobrą organizację. Lubi wyzwania i konsekwentnie dąży do postawionego sobie celu. Kocha aktywność fizyczną, piaszczyste plaże i dalekie podróże. A w wolnych chwilach czyta psychologiczne książki i ogląda filmy dokumentalne.

Komentarze

Rafał17.01.2023 12:30

Dzięki, bardzo ciekawy wywiad 😉

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

27.01.2023 Porady & Ciekawostki
26.01.2023 Porady & Ciekawostki
25.01.2023 Porady & Ciekawostki
24.01.2023 Korekta & Redakcja
23.01.2023 Korekta & Redakcja
21.01.2023 Content Marketing
20.01.2023 Porady & Ciekawostki
19.01.2023 Pozycjonowanie
18.01.2023 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu