Czym jest Employee Advocacy i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie?
Promować markę można na wiele sposobów. Przedsiębiorcy, chcąc wygrać rywalizację o klienta z konkurencją, najczęściej korzystają z fachowych usług agencji, zapominając jednak, że ogromny potencjał reklamowy tkwi również… w ich pracownikach. Sprawdź, czym jest Employee Advocacy, jakie korzyści daje i co zrobić, by Twoja kadra przyczyniła się do sukcesu marketingowego firmy!
Co to jest Employee Advocacy?
Employee Advocacy to strategia, w której pracownicy zatrudnieni w danej firmie promują jej produkty, usługi czy wartości, wykorzystując do tego np. własne konta na portalach społecznościowych.
Stają się tym samym ambasadorami marki i zyskują ogromny wpływ na kreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.
W jaki sposób pracownicy mogą promować swoją firmę? Metod jest wiele, a do tych najważniejszych zaliczamy:
- udostępnianie firmowych treści, np. artykułów blogowych, linków do produktów i usług, osiągnięć czy realizacji;
- tworzenie własnych treści, np. w postaci postów na portalach społecznościowych, filmów i zdjęć czy artykułów blogowych;
- udostępnianie własnych osiągnięć związanych z firmą, jak awans czy zakończenie dużego projektu;
- odpowiadanie na pytania dotyczące produktów lub usług, np. w mediach społecznościowych czy na forach internetowych;
- uczestnictwo w spotkaniach branżowych i konferencjach;
- polecanie znajomym udziału w organizowanej przez firmę rekrutacji.
Fundamentami skuteczności Employee Advocacy jest dobrowolność oraz szczera chęć promowania marki. Odpowiednie zaangażowanie się pracowników w ten proces może przynieść firmie ogromne korzyści, choć nie jest wolne od potencjalnych zagrożeń.
Jakie korzyści daje firmie Employee Advocacy?
Rosnąca popularność Employee Advocacy wynika z wielu zalet oraz ogromu korzyści, jakie może przynieść taka strategia. Do tych najważniejszych zaliczamy:
- zwiększenie wiarygodności marki – potencjalni klienci często bardziej zaufają innym, wiarygodnym osobom niż przekazom reklamowym, a dana firma może stać się w och oczach bardziej „ludzka”;
- zwiększenie zasięgu – dzięki aktywności pracowników firma może dotrzeć do nowych klientów i grup odbiorców;
- budowanie marki pracodawcy (Employer Branding) – liczne komunikaty płynące ze strony zadowolonych pracowników mogą przyciągać innych specjalistów, co znacząco usprawni proces rekrutacji w firmie;
- zmniejszenie rotacji – pracownicy zaangażowani w Employee Advocacy często czują się silniej związani z firmą, co przekłada się na ich lojalność i zmniejsza ryzyko nagłych rezygnacji;
- wzmocnienie kultury organizacyjnej – Employee Advocacy promuje wewnętrzną integrację i zwiększa zaangażowanie pracowników, co może pozytywnie wpłynąć na wyniki firmy;
- oszczędności – dzięki Employee Advocacy możliwe jest zyskanie większych zasięgów i zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy bez konieczności inwestowania dużych środków na reklamę.
Wszystko to sprawia, że Employee Advocacy może stanowić sposób na szybszy rozwój firmy oraz lepsze wyniki sprzedażowe.
Przeczytaj również
Jak wdrożyć Employee Advocacy?
Aby wykorzystać ogromny potencjał, jaki tkwi w Employee Advocacy, powinieneś we właściwy sposób wdrożyć strategię. Jak to zrobić?
Wybierz ambasadorów swojej marki
To kluczowa kwestia, która będzie miała wpływ na jakość treści publikowanych przez pracowników. Musisz zastanowić się, którzy z nich idealnie nadają się do roli ambasadorów – wybieraj przede wszystkim spośród tych najbardziej lojalnych i zaangażowanych w życie firmy, którzy bez zarzutu realizują swoje codzienne zadania.
Aby ułatwić sobie wybór, możesz skonsultować się z kierownikami działów i team leaderami, którzy najlepiej znają swoich podwładnych.
Ustal i przedstaw zakres zadań
Aby działania ambasadorów marki były skuteczne, musisz opracować strategię. Weź pod uwagę, co i kiedy mają publikować pracownicy, z jakich kanałów komunikacji powinni korzystać oraz do kogo kierować swoje przekazy. Możesz dać zatrudnionym pewną dowolność, jednak monitoruj ich działania, by nie stracić kontroli.
Oczywiście po opracowaniu strategii powinieneś dokładnie przedstawić ją ambasadorom, wyjaśnić każdy aspekt oraz odpowiedzieć na ewentualne pytania.
Wyznacz benefity
Nawet najbardziej zaangażowani w życie firmy pracownicy muszą czuć się doceniani za dodatkową promocję firmy poza godzinami pracy. Możesz nagrodzić ich materialnie, premią lub nagrodą rzeczową, ale również w inny sposób – np. zapewniając dodatkowe dni wolne, oferując dostęp do szkoleń czy wydarzeń branżowych albo wyznaczając nową, lepszą ścieżkę kariery.
Możliwości jest wiele i nie bój się z nich korzystać – zmotywowany pracownik, to pracownik efektywny oraz skutecznie realizujący zadania w ramach Employee Advocacy.
Przeczytaj również
Employee Advocacy – błędy, których warto unikać!
Employee Advocacy to strategia, która może przynieść firmie liczne korzyści. Niestety, wszędzie tam, gdzie są blaski, muszą być i cienie. Nie inaczej jest w tym przypadku – niewłaściwie wdrożona strategia może doprowadzić do negatywnego odbioru treści, jakie są udostępniane przez pracowników, a także nadmiernie obciążyć zatrudnionych, którzy angażując się w promocję firmy, nie będą mieli siły lub motywacji do wykonywania swoich obowiązków.
Dlatego na etapie wdrażania i realizacji strategii warto unikać powszechnych błędów, do których zaliczamy:
- zmuszanie pracowników do promowania firmy poza godzinami pracy;
- wyznaczanie ambasadorom marki celów niemożliwych do zrealizowania;
- publikowanie nieprawdziwych informacji i fałszywych opinii;
- brak planu działania;
- niepoinformowanie pracowników o celach i metodach działania;
- brak monitorowania efektów Employee Advocacy.
Podsumowanie
- Employee Advocacy to strategia polegająca na zaangażowaniu pracowników do promowania firmy na zewnątrz.
- Do najważniejszych metod promocji zaliczamy udostępnianie treści w mediach społecznościowych, informowanie o osiągnięciach oraz polecanie firmy.
- Dzięki Employee Advocacy możesz m.in. zwiększyć wiarygodność i zaufanie do marki, dotrzeć do nowych klientów i pozyskiwać lepszych specjalistów.
- Kluczem do efektywnego wdrożenia Employee Advocacy jest wybranie odpowiednich ambasadorów marki, ich przeszkolenie oraz motywowanie.
- Najczęstsze błędy w Employee Advocacy to zmuszanie pracowników do działania, wyznaczanie im nierealnych celów i publikowanie fałszywych informacji.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz